• 1
  • 2
2017-10-05, 19:24
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Anta att han har en sjukpenning på 29876 (77% av 38500) och en lön på 4774 (90% av lönen minus sjukpenningen) samt tabell 32. Med ditt förslag så går han in i kolumn 1 på lönen och ser då att han ska räkna med en skatt på 369 kr. Samtidigt har han en skatt på sjukpenningen på 7115 kr. Tycker du det är rimligt av honom att då räkna med en skatt på 7,7% på lönen samtidigt som han har 23,8% i skatt på sjukpenningen?

Vad jag anser är rimligt är ganska oväsentligt jämfört med vad myndigheterna anser och beslutar om. Folk tror helt uppenbarligen att 30% kommunalskatt betyder 30% rakt av i skatteinbetalning på lönen.
Men som jag sa förut: Det diffar på någon hundralapp vid förhållandevis kortare frånvaro. Är man borta längre, funkar inte metoden jag angav. Kan vara läge i så fall att ha en slant undanlagd (vid längre frånvaro) så man kan göra en fyllnadsinbetalning. Nu förutsätter jag att TS ekonomi inte är så dålig att han får stora problem med att kunna göra en fyllnadsinbetalning, om han är sjuk från jobbet flera månader eller längre.

Och som sagt: F-Kassan drar mer än 23,8% på lönen normalt, det är oftast den skatteprocent som arbetsgivaren drar på lönen. (Om man är under brytpunkten för statlig skatt).
Själv ser jag alltid till att ligga precis på brytpunkten eller nära, har ingen lust att frivilligt jobba extra och betala statsskatt på "hälften" av "resten".
Citera
2017-10-05, 23:04
Medlem
Tack för alla svar!

Blir dock lite förvirrad. Vad av alla dessa alternativ är det som gäller?

Kan jag räkna ut det här och få en bruttosiffra på ett ungefär?

Ska jag komma kolumn 5 på min ”nya” lön, som är efter droppet till 80-90% ?

Hur får jag redan på exakt vad jag har netto? Enligt ersättningskollen.se (där jag inte fyllt i att arbetsgivare lägger ut 10% extra, får jag fram en siffra spm motsvarar 87% av min lön. Den inkluderar både sjukpenning och sjuklönen från arbetsgivaren.

Hur blev det 87%? Har ju inte fyllt i någonstans att jag får extra vid sjukdom.

Och slutligen. När jag väl fått fram rätt netto-siffra. Hur blir då beskattningen? Hela det beloppet i kolumn 5?

Tack!
Citera
2017-10-06, 00:01
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av basmiq
Hej,

Sitter och frenetiskt försöker räkna ut vad jag kommer få efter skatt på min 100% sjukskrivning.

Är tjänsteman har har en lön på 38500 kr/mån. Således slår jag i taket för hur mycket FK ger ut.

Min arbetsgivare ger upp till 90% vid sjukskrivning, så jag antar att jag kommer få mer än 80% av lönen med både förmånen av företaget samt sjukpenning.

Dock har jag inte lyckats få ihop är vad jag får ut efter skatt.

Enligt ersättningskollen.se kommer jag ha en lön på 33 680 kr. Den verkar inte ta i beaktning de 10% min arbetsgivare står extra för. Men har dålig koll på hur det fungerar.

Kort och gått:
Hur faaaaassen räknar man ut vad jag får efter skatt?

Tack!
Som tjänsteman med den lönen torde du vara högskoleutbildad och borde kunna stava. Ha! En icke planerad allitteration där. Hur som haver - Det stavas "kort och gott". Gått och gott uttalas dessutom olika, jfr stegen och stegen.
Citera
2017-10-06, 16:54
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gersman
Som tjänsteman med den lönen torde du vara högskoleutbildad och borde kunna stava. Ha! En icke planerad allitteration där. Hur som haver - Det stavas "kort och gott". Gått och gott uttalas dessutom olika, jfr stegen och stegen.

Folk stavar som krattor idag, även om de är generaldirektörer. OnT: Till TS: Du får väl se när du får utbetalningarna från FK respektive arbetsgivaren om de dragit rätt prel-skatt. Mellan runda slängar (utan att titta i tabeller) så rör det sig om 24% på pengarna från arbetsgivaren och 30% från FK.
Jag tror inte du behöver oroa dig, "samhället sköter det automatiskt åt dig". Det du behöver tänka på är att du får ut betydligt mindre nettopengar än om du hade jobbat under perioden du var sjuk.
-Gäller att du har en buffert!
Citera
2017-10-07, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gersman

Tja, skyller på iPhone-ordboken och tankefel. Tack för ditt inlägg, men nej tack.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in