Citat:
Ursprungligen postat av
ardathbey
Anta att han har en sjukpenning på 29876 (77% av 38500) och en lön på 4774 (90% av lönen minus sjukpenningen) samt tabell 32. Med ditt förslag så går han in i kolumn 1 på lönen och ser då att han ska räkna med en skatt på 369 kr. Samtidigt har han en skatt på sjukpenningen på 7115 kr. Tycker du det är rimligt av honom att då räkna med en skatt på 7,7% på lönen samtidigt som han har 23,8% i skatt på sjukpenningen?
Vad jag anser är rimligt är ganska oväsentligt jämfört med vad myndigheterna anser och beslutar om. Folk tror helt uppenbarligen att 30% kommunalskatt betyder 30% rakt av i skatteinbetalning på lönen.
Men som jag sa förut: Det diffar på någon hundralapp vid förhållandevis kortare frånvaro. Är man borta längre, funkar inte metoden jag angav. Kan vara läge i så fall att ha en slant undanlagd (vid längre frånvaro) så man kan göra en fyllnadsinbetalning. Nu förutsätter jag att TS ekonomi inte är så dålig att han får stora problem med att kunna göra en fyllnadsinbetalning, om han är sjuk från jobbet flera månader eller längre.
Och som sagt: F-Kassan drar mer än 23,8% på lönen normalt, det är oftast den skatteprocent som arbetsgivaren drar på lönen. (Om man är under brytpunkten för statlig skatt).
Själv ser jag alltid till att ligga precis på brytpunkten eller nära, har ingen lust att frivilligt jobba extra och betala statsskatt på "hälften" av "resten".