• 1
  • 2
2017-10-05, 01:02
Medlem
Hej,

Sitter och frenetiskt försöker räkna ut vad jag kommer få efter skatt på min 100% sjukskrivning.

Är tjänsteman har har en lön på 38500 kr/mån. Således slår jag i taket för hur mycket FK ger ut.

Min arbetsgivare ger upp till 90% vid sjukskrivning, så jag antar att jag kommer få mer än 80% av lönen med både förmånen av företaget samt sjukpenning.

Dock har jag inte lyckats få ihop är vad jag får ut efter skatt.

Enligt ersättningskollen.se kommer jag ha en lön på 33 680 kr. Den verkar inte ta i beaktning de 10% min arbetsgivare står extra för. Men har dålig koll på hur det fungerar.

Kort och gått:
Hur faaaaassen räknar man ut vad jag får efter skatt?

Tack!
Senast redigerad av basmiq 2017-10-05 kl. 01:06.
Citera
2017-10-05, 01:56
Medlem
kraftfoders avatar
Du kommer inte få något jobbskatteavdrag för sjukpenningen, så skatten blir högre än när du jobbar. (Det är väl det du är inne på). Om nu arbetsgivaren "fyller upp" sjukpenningen så du får 90% av vanlig lön, är väl detta det enklaste du kan räkna ut. Multiplicera din normala månadslön med 0,9 så får du din sjuklön brutto. För att räkna ut skatten, så får du ta fram rätt skattetabell och kolla i kolumn fem. (inkomst som ej ger rätt till jobbavdrag men som är pensionsavgiftspliktig)
Tabellen du ska använda beror på var du är skattskriven. (kommun)

https://skatteverket.se/privat/skatt...1.html#!/start
Citera
2017-10-05, 06:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Du kommer inte få något jobbskatteavdrag för sjukpenningen, så skatten blir högre än när du jobbar. (Det är väl det du är inne på). Om nu arbetsgivaren "fyller upp" sjukpenningen så du får 90% av vanlig lön, är väl detta det enklaste du kan räkna ut. Multiplicera din normala månadslön med 0,9 så får du din sjuklön brutto. För att räkna ut skatten, så får du ta fram rätt skattetabell och kolla i kolumn fem. (inkomst som ej ger rätt till jobbavdrag men som är pensionsavgiftspliktig)
Tabellen du ska använda beror på var du är skattskriven. (kommun)

https://skatteverket.se/privat/skatt...1.html#!/start
På utfyllnaden från arbetsgivaren borde det väl bli jobbskatteavdrag?
Citera
2017-10-05, 06:42
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
På utfyllnaden från arbetsgivaren borde det väl bli jobbskatteavdrag?

Mycket möjligt, till och med troligt. (Även om det blir "arbetsfri lön".). Blir lite knepigare att räkna ut skatten, men då får du räkna skatten på den kolumn (ett är det väl) gällandes pengarna från arbetsgivaren, och försäkringskassepengarna på kolumn fem.
Citera
2017-10-05, 08:56
Medlem
Citat:
Mycket möjligt, till och med troligt. (Även om det blir "arbetsfri lön".). Blir lite knepigare att räkna ut skatten, men då får du räkna skatten på den kolumn (ett är det väl) gällandes pengarna från arbetsgivaren, och försäkringskassepengarna på kolumn fem.

Det stämmer inte. Inkomsterna läggs ju ihop vid beskattningen.
Citera
2017-10-05, 09:00
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Det stämmer inte. Inkomsterna läggs ju ihop vid beskattningen.

Du får inte jobbskatteavdrag på sjukpenning från FK. Eller har detta ändrats nyligen?
Citera
2017-10-05, 09:48
Medlem
Citat:
Du får inte jobbskatteavdrag på sjukpenning från FK. Eller har detta ändrats nyligen?

Det stämmer och det har inte ändrats. Men vad jag menade är att skattetabellens beräkningar utgår från att inkomsten är den totala månadsinkomsten.
Om du har två olika utbetalare samtidigt så kan du inte titta i tabellen på varje inkomst för sig och tro att summan av skatterna på respektive inkomst är samma som skatten på inkomsterna när de läggs ihop. Skatten är ju progressiv.
Citera
2017-10-05, 10:01
Medlem
Ratozs avatar
Du gör frågan mer komplicerad än den är. Räkna skatten enligt reglerna för det (alltså sammanslaget). Räkna fram avdraget separerat (d.v.s. bara på lönedelen/tillägget). Dra av avdraget från skatten (glöm inte att ta med alla avdrag som t.ex. grundavdraget som räknas på hela beloppet). Dra av alla avdrag från skatten. Nu vet du vad du ska betala.
Citera
2017-10-05, 10:02
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Det stämmer och det har inte ändrats. Men vad jag menade är att skattetabellens beräkningar utgår från att inkomsten är den totala månadsinkomsten.
Om du har två olika utbetalare samtidigt så kan du inte titta i tabellen på varje inkomst för sig och tro att summan av skatterna på respektive inkomst är samma som skatten på inkomsterna när de läggs ihop. Skatten är ju progressiv.

Bara när du kommer över brytpunkten för statlig skatt. (Och enbart på den del som överstiger brytpunkten). Han kommer inte få fram den exakta skatten, men ett väldigt bra närmevärde. (Been there, done that, got the t-shirt, som det heter). Får se om det stämmer till fullo när jag ska deklarera för 2017.. Men det stämde med prelskatten iaf.

För inkomståret 2017 finns det två skiktgränser*. Den nedre skiktgränsen är 438 900 kronor. På inkomster över denna gräns tas statlig inkomstskatt ut med 20 procent.
https://www.skatteverket.se/privat/s...3e8000166.html
Citera
2017-10-05, 14:52
Medlem
Citat:
Bara när du kommer över brytpunkten för statlig skatt. (Och enbart på den del som överstiger brytpunkten). Han kommer inte få fram den exakta skatten, men ett väldigt bra närmevärde. (Been there, done that, got the t-shirt, som det heter). Får se om det stämmer till fullo när jag ska deklarera för 2017.. Men det stämde med prelskatten iaf.

För inkomståret 2017 finns det två skiktgränser*. Den nedre skiktgränsen är 438 900 kronor. På inkomster över denna gräns tas statlig inkomstskatt ut med 20 procent.
https://www.skatteverket.se/privat/s...3e8000166.html
Både jobbskatteavdraget och grundavdraget sjunker om inkomsten ökar. Gäller även under skiktgränsen för statlig skatt.
Citera
2017-10-05, 17:36
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Både jobbskatteavdraget och grundavdraget sjunker om inkomsten ökar. Gäller även under skiktgränsen för statlig skatt.

I TS fall diffar då uträkningen med någon hundralapp hit eller dit. Verklig skatt får han först fram efter självdeklarationen för inkomståret 2017.

Kolumn ett ska han använda för lönen han får från arb.giv, kolumn fem för sjukpenningen från F-kassan. Han ligger enligt egna uppgifter precis på gränsen till statlig skatt. Beroende på sjukskrivningens längd, så kommer han nog hamna under gränsen för statlig skatt. Så den kan vi nog glömma i uträkningen. Ju mer han får i sjukpenning, desto mer måste han räkna ut skatten från den "dåliga" kolumn fem. Så är han sjuk länge, så blir det högre skatt. Men för en enstaka månad eller två är det försumbart, årsvis räknat.
Citera
2017-10-05, 18:59
Medlem
Citat:
I TS fall diffar då uträkningen med någon hundralapp hit eller dit. Verklig skatt får han först fram efter självdeklarationen för inkomståret 2017.

Kolumn ett ska han använda för lönen han får från arb.giv, kolumn fem för sjukpenningen från F-kassan. Han ligger enligt egna uppgifter precis på gränsen till statlig skatt. Beroende på sjukskrivningens längd, så kommer han nog hamna under gränsen för statlig skatt. Så den kan vi nog glömma i uträkningen. Ju mer han får i sjukpenning, desto mer måste han räkna ut skatten från den "dåliga" kolumn fem. Så är han sjuk länge, så blir det högre skatt. Men för en enstaka månad eller två är det försumbart, årsvis räknat.

Anta att han har en sjukpenning på 29876 (77% av 38500) och en lön på 4774 (90% av lönen minus sjukpenningen) samt tabell 32. Med ditt förslag så går han in i kolumn 1 på lönen och ser då att han ska räkna med en skatt på 369 kr. Samtidigt har han en skatt på sjukpenningen på 7115 kr. Tycker du det är rimligt av honom att då räkna med en skatt på 7,7% på lönen samtidigt som han har 23,8% i skatt på sjukpenningen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in