Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-04, 16:21
  #1
Medlem
mboitintins avatar
Jag vet inte hur jag ska se till att datorn hittar min Windows licens som ligger på min gamla hdd. Jag har planerat att enbart använde en ssd på min dator istället för att ha bägge en hdd och ssd vilket till stor sannolikhet kommer göra så att datorn ej hittar någon Windows licens eftersom den hårddisken där licensen ligger på inte är inkopplad.

Hur ska jag se till att datorn hittar Windows licensen innan jag ska installera Windows?
Citera
2017-10-04, 16:33
  #2
Medlem
salxars avatar
https://fossbytes.com/how-to-find-wi...hell-registry/
Kolla upp din nyckel med något av alternativen där, förslagsvis kommandotolken.
Citera
2017-10-04, 17:05
  #3
Medlem
Alkyonioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
https://fossbytes.com/how-to-find-wi...hell-registry/
Kolla upp din nyckel med något av alternativen där, förslagsvis kommandotolken.

Funkar det verkligen? Känns som att den borde klaga på att nyckeln redan används?

Citat:
Ursprungligen postat av mboitintin
Jag vet inte hur jag ska se till att datorn hittar min Windows licens som ligger på min gamla hdd. Jag har planerat att enbart använde en ssd på min dator istället för att ha bägge en hdd och ssd vilket till stor sannolikhet kommer göra så att datorn ej hittar någon Windows licens eftersom den hårddisken där licensen ligger på inte är inkopplad.

Hur ska jag se till att datorn hittar Windows licensen innan jag ska installera Windows?

Du kan klona disken, om du inte har något emot att köpa en kabel.
Citera
2017-10-04, 17:10
  #4
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkyonios
Funkar det verkligen? Känns som att den borde klaga på att nyckeln redan används?
Klart du kan flytta en nyckel från en disk till en annan vid ominstallation, förutsatt att det nu inte är en OEM han har utan bara är en nyckel han köpt och sedan tappat bort eller liknande.

Annars är Windows 10 år 2017 i praktiken gratis att använda, den enda begränsningen är ett litet vitt meddelande längst ner till höger som går att stänga av.
Citera
2017-10-04, 17:22
  #5
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mboitintin
hittar Windows licensen innan jag ska installera Windows?

Är det 10 så är det bara att ominstallera Windows 10 med verktyget. Från grunden, dvs formatera om. Sedan väljer du "Jag har ingen produktnyckel". Den hittar sedan din licens baserat på andra delar i datorn.
I aktiveringen kommer det stå "Windows har aktiverats med en digital licens"

Om det är Windows 7 eller 8/8.1 däremot, så måste du aktivera med nyckeln. Tillfrågas du inte om nyckel när du startar installationen så har den hittat nyckeln i BIOS ACPI-tabeller.
(Tips: Du kan använda en Windows 7, 8 eller 8.1 nyckel för att aktivera en laglig version av Windows 10)

Citat:
Ursprungligen postat av Alkyonios
Känns som att den borde klaga på att nyckeln redan används?

Den känner av på andra delar att det fortfarande är samma dator, så den bryr sig inte om att disken är annorlunda.
Alla detaljer i datorn vägs samman och har du bytt allt för många så måste man verifiera licensen över telefon. (Detta kan man göra typ 2 eller 3 gånger innan den spärrar helt)

Citat:
Ursprungligen postat av salxar
OEM

OEM går givetvis att byta hårddisk på också. Det är moderkortet som är lite mer känsligt. Däremot kan man byta delar under en dators livslängd, även om det i slutändan blir en helt ny dator, men man får altså inte byta delar för ofta.

Dvs du kan typ byta hårddisk + RAM t.ex., sedan om något år, byta processor och DVD-spelare, och sedan ännu senare byta moderkort m.m.
Men man kan inte byta allt på en gång.

Meningen är att man inte ska kunna flytta en licens till en ny dator, men man ska givetvis kunna byta ut detaljer på datorn (inklusive moderkortet) om dessa går sönder eller om du vill uppgradera, utan att licensen ogiltigförklaras.
Citera
2017-10-04, 17:29
  #6
Medlem
mboitintins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Klart du kan flytta en nyckel från en disk till en annan vid ominstallation, förutsatt att det nu inte är en OEM han har utan bara är en nyckel han köpt och sedan tappat bort eller liknande.

Annars är Windows 10 år 2017 i praktiken gratis att använda, den enda begränsningen är ett litet vitt meddelande längst ner till höger som går att stänga av.

Jag har inte köpt nyckel, den ligger i hårddisken såvitt jag vet. Kan poeterna att jag har byggt min dator med ett par delar från min gamla dator som jag har köpt.
Citera
2017-10-04, 17:58
  #7
Medlem
Alkyonioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Klart du kan flytta en nyckel från en disk till en annan vid ominstallation, förutsatt att det nu inte är en OEM han har utan bara är en nyckel han köpt och sedan tappat bort eller liknande.

Antog att det var en OEM-nyckel jag tänkte på, slarvigt av mig.
Citera
2017-10-04, 18:11
  #8
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
OEM går givetvis att byta hårddisk på också. Det är moderkortet som är lite mer känsligt. Däremot kan man byta delar under en dators livslängd, även om det i slutändan blir en helt ny dator, men man får altså inte byta delar för ofta.

Dvs du kan typ byta hårddisk + RAM t.ex., sedan om något år, byta processor och DVD-spelare, och sedan ännu senare byta moderkort m.m.
Men man kan inte byta allt på en gång.

Meningen är att man inte ska kunna flytta en licens till en ny dator, men man ska givetvis kunna byta ut detaljer på datorn (inklusive moderkortet) om dessa går sönder eller om du vill uppgradera, utan att licensen ogiltigförklaras.
Jag tolkade TS inlägg som att han har en hårddisk från en gammal dator och på den ligger en licensnyckel. Det är lite svårt att veta hur man ska tolka TS undermåliga inlägg, därav förvirringen.

Citat:
Ursprungligen postat av mboitintin
Jag har inte köpt nyckel, den ligger i hårddisken såvitt jag vet. Kan poeterna att jag har byggt min dator med ett par delar från min gamla dator som jag har köpt.
Använde du samma moderkort på datorn du aktiverade Windows med den hårddisken på som du har nu?
Citera
2017-10-04, 18:44
  #9
Medlem
mboitintins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Jag tolkade TS inlägg som att han har en hårddisk från en gammal dator och på den ligger en licensnyckel. Det är lite svårt att veta hur man ska tolka TS undermåliga inlägg, därav förvirringen.

Använde du samma moderkort på datorn du aktiverade Windows med den hårddisken på som du har nu?

Jag har den hårddisken som följde med datorn. Windows var redan installerat på datorn utan att jag behövde göra något speciellt. Svaret på din fråga är alltså ja.
Citera
2017-10-04, 22:44
  #10
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mboitintin
Jag har den hårddisken som följde med datorn. Windows var redan installerat på datorn utan att jag behövde göra något speciellt. Svaret på din fråga är alltså ja.
Windows 10 eller något annat?
Citera
2017-10-04, 22:53
  #11
Medlem
mboitintins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Windows 10 eller något annat?
Nu är datorn Windows 10, men datorn var ursprungligen Windows 7 innan jag uppdaterade den till 10.
Citera
2017-10-04, 23:11
  #12
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mboitintin
Nu är datorn Windows 10, men datorn var ursprungligen Windows 7 innan jag uppdaterade den till 10.
Jag är hyfsat säker på att om du bara installerar Windows 10 på den så aktiveras den automatiskt då Windows 10 laddat upp din konfiguration.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback