2022-05-24, 21:52
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooonie
Kul att höra. Det känns bra!
För att knyta till ämnet vill jag se många autister bli räddade till tro.

Har du bevis för din existens? Det räcker så här långt. Vill bara passa på säga det här. Det är svårt att ta emot och spräcka bubblan och ändra bilden man har. Varför inte göra det enklare?
Det är inte religion. Det är faktiskt vilka vi är.
Det finns en perfekt "religion" för människofamiljen. Det är du och Jesus och hur du förhåller dig till världen med dess villkor o skeenden.
Hans beteende är spm hos en kriminell.
Han kanske behöver få veta om att Gud ser och hör allt. Liksom han mr cs ser och hör allt. (Vilket borde räcka) Han behöver dock nya ögon..

Jag har fått bevis för att "Gud" och en del människor vet vad jag tänker och gör. Därför har jag blivit botad. Jippiee(Efter ett litet helvete) tråkigt att det behövde gå till såhär. Men fuck me. Right?
Thats what its all about here in sossestad. (Väldigt skadade människor)
Men!! Jag tror de sosse judarna kan bota (se, döda) vilken aspie som helst..
Blir jättesvårt att klättra upp och spela med sen du orkar inte kämpa mer till slut och blir typ lobotomerad och kastrerad.

Själva*ordet religion*kommer från latinets "religare" vilket betyder ungefär att återknyta, återskapa. Det man försöker återskapa är kontakten med ursprunget.
Ordets ursprung är omdiskuterat. (Jag trodde det var nåt med liege att man är allierade typ.)

Vet att det lät lite bittert men det blir bra till slut. Man kan leva med sån här sanning. Så onda är vi

Är det just pga gemenskapen? Gemenskap och känsla av samhörighet, verklig eller upplevd är otroligt viktigt för oss alla, så jag kan faktiskt trots en ganska så ateistisk hållning tänka mig att det finns ett, för den enskilda utövarens hälsa och välbefinnande, stort värde i religionen av den anledningen.

Men jag har svårt att förstå att det är så viktigt att det måste ske på bekostnad av att man ger upp all nyfikenhet och respekt över världens verkliga komplexitet och under, och istället dyker ner tillbaka till barndomens basala, egocentriska och förenklade berättelser om att allting som händer är pga en själv och pga ens kosmisk mamma eller pappa, typ.

Kan man inte bara ha den sköna spiritualismen och gemenskapen utan att den här intellektuella resignationen? Det skulle ju vara det bästa av två världar tänker jag.
Citera
2022-05-24, 21:53
Medlem
neuron-drones avatar
Jag tycker om sådana autister som kan allt om en sak. De vill gärna dela med sig också. Inom diagnosen för autism står att man inte vill visa andra, men det är det de mest vill ju. De vill att man ska uppleva samma njutning de gör ju. Haha.

De flesta fattar iallafall med tanken att alla inte är intresserade. Men man kan använda dem till det man behöver hjälp med. Så tänker även en del som är aspergare själva.

Tyvärr har jag inget sådant område där jag är helt såld. Har vissa intressen men kan inte allt där, har svårt att lära mig detaljer och blir lätt uttråkad.

En sak som stämmer är att jag inte klarar att få telefonnummer upplästa fel. Fy fan sådana som läser upp dem i grupper om tre. Då fattar jag ärligt ingenting.

Sedan så blir man neurologiskt mindre mottagligt för pinsamt ju äldre man blir. Så det är väl mest tonåringar som tycker autister är pinsamma när de gör fel socialt.

Det där med specialintressen, kan ju vara olika snävt. Vet en som hade asbest som intresse och en som samlade på tågtutor (han hade en). Man ligger i lä då om man bara tycker om att läsa och gillar vetenskap.
Citera
2022-05-24, 22:55
Medlem
Kvalitetssnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Är det just pga gemenskapen? Gemenskap och känsla av samhörighet, verklig eller upplevd är otroligt viktigt för oss alla, så jag kan faktiskt trots en ganska så ateistisk hållning tänka mig att det finns ett, för den enskilda utövarens hälsa och välbefinnande, stort värde i religionen av den anledningen.

Men jag har svårt att förstå att det är så viktigt att det måste ske på bekostnad av att man ger upp all nyfikenhet och respekt över världens verkliga komplexitet och under, och istället dyker ner tillbaka till barndomens basala, egocentriska och förenklade berättelser om att allting som händer är pga en själv och pga ens kosmisk mamma eller pappa, typ.

Kan man inte bara ha den sköna spiritualismen och gemenskapen utan att den här intellektuella resignationen? Det skulle ju vara det bästa av två världar tänker jag.

Klokt inlägg!

Och gullig avatar, den påminner mig om något jag inte kommer ihåg vad det är, snälla hjälp mig.
Citera
2022-05-24, 23:45
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:

Ja klart religionen här på jorden är en realitet. Den pågår ju som vi kan uppfatta den. Sen hur det i själva verket är?
Jag hoppas vi kan vara som oskyldiga barn.
Man börjar se andra ting,med nya ögon. Verklig glädje i hjärtat av att se, tex ett barn lära sig om rikets hemligheter. .
Med uppdaterade preferenser och reviderade förställningar. Äldre, klokare. Större. Varmare gladare,Bättre. Det går att glömma, förstå och förlåta ändå. Till o med sig själv.. här o nu. Till slut ger rösten upp. Den rösten som säger du är allt möjligt dåligt.

Tro inte dom stackarna som vill dra ner dig. Föds till att bli den du förstår att vilja vara med din nyvunna tro.
Citera
2022-05-24, 23:50
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvalitetssnus
Klokt inlägg!

Och gullig avatar, den påminner mig om något jag inte kommer ihåg vad det är, snälla hjälp mig.

Håller med. Blir lättare känner jag,att leva med "allt" och det viktigaste framträder.
Om jag minns rätt är de serierna allt annat än gulliga? Men gullig hund.
Snart blir jag varnad hehe..
Jag är arg på autisten i mig.
Senast redigerad av Ballooonie 2022-05-24 kl. 23:54.
Citera
2022-05-25, 15:28
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvalitetssnus
Klokt inlägg!

Tack. Avataren är från en seriestripp som blivit meme. "This is fine" kallas den, tror jag.
Citera
2022-05-25, 18:02
Medlem
Kvalitetssnuss avatar
Citat:
Tack. Avataren är från en seriestripp som blivit meme. "This is fine" kallas den, tror jag.

Jag tackar och bockar.

Finns det verkligen ingen av alla tusentals läsare denna tråd har som känner sig manad att träda fram och hata lite autister?

Komsi komsi!
Citera
2022-05-26, 00:01
Medlem
Tillbakablickens avatar
Jag kan ärligt talat förstå var TS kommer ifrån. Beroende på nivå på spektrumet och självmedvetenhet kan vi vara rentav jävla olidliga

Jag är själv diagnostiserad men blev det i början av tonåren då jag ligger rätt lågt på spektrumet men ändå uppfyllde kriterierna för en diagnos. Det var väl främst mina (odiagnostiserade) ADD-symptom som framkallade diagnosen, såhär i efterhand...

Idag är jag tillräckligt självmedveten, ödmjuk och påläst om sociala koder för att föra mig väl i sociala sammanhang. Därmed har jag också lätt att identifiera andra aspies, och ibland finner jag våra egenheter gulliga, ibland fullständigt psykbrytsframkallande...

Det yttersta exemplet var när en nyanställd (99,9% aspie) gjorde sin första vecka i min arbetsgrupp och sa högt och tydligt inför alla att "Erat märkningssystem för kablage är fullständigt idiotiskt " med ett självsäkert leende. Jag och mina kollegor tittade som fågelholkar och visste inte vad vi skulle säga... Det är bara en av många sociala fadäser sedan dess, men han har samtidigt de där nördiga kvalitéerna som gör oss till bra anställda inom våra skrån

Det jag i allmänhet saknar hos mina autistiska kamrater är just lite självmedvetenhet och mindre Dunning Kruger över våran diagnos. Det finns absolut smarta aspies (lex Elon Musk) men våran intelligens är enligt studier precis lika normalfördelade som inom den vanliga populationen, och vi måste inse att majoriteten inte ska anpassa sig efter oss som minoritet. Vi är helt ansvariga för våra sociala, ekonomiska och romantiska framgångar. Ingen annan!
Senast redigerad av Tillbakablicken 2022-05-26 kl. 00:07.
Citera
2022-05-27, 19:15
Medlem
Kvalitetssnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooonie
Han har överlåtit det till oss. Vi har ju fått livet att förvalta. Det är fullbordat. Lets go help some peeps Ja jag har skadat mig själv genom mitt sätt.. går att leva med det nu. Det här handlar om autism.

Alla var väl inte hjälpbara från början men då kan de väl knappt räknas till människoskaran..

Ja, det är ett sätt att se det på, vi har troligtvis väldigt skilda syner på världen, men jag tycker det finns något vacker i det faktum att vi trots våra olikheter båda vill hjälpa andra.
Citera
2022-08-15, 01:33
Medlem
Ahbezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
Tystlåtna (dvs lyssnar). Men när de öppnar käften är det ett problem för dig...

Kan själv sitta och lyssna i timmar på vissa personer, och bara lägga in korta instick här och där, där man kan svinga in och ut i intresse och ointresse för det pågår så länge och är så ensidig monologliknande dialog. När man själv öppnar käften för lite ventilering efteråt försvinner tydligt intresset ur ögonen på bara någon minut, ibland nästan irritation att man haft mage att ta plats i etern när de minutrarna kunde lagts på att snacka om vad som intresserar dom, eller om deras egna tankar och liv.

Är du säker på att det inte är du som är autisten? Om det beteendet nu är ett tecken på autism.

Det var inte min poäng. Folk får gärna babbla på, det som stör mig är folk som inte lyssnar på vad andra har att säga (typ rycker bara på axlarna, går iväg mitt under en konversation etc. har flera exempel på såna) men sen förväntar sig att alla ska lyssna på dom, egocentrerade till max. Så länge man kan samspela är snacket inget problem för mig.
Senast redigerad av Ahbez 2022-08-15 kl. 01:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in