2017-10-04, 01:27
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Politice-Rectam
Hur kom man då på det att du kanske kan ha Aspergers? Och hur skiljer sig den typen av autism som du beskriver från personlighetsdrag? Du låter mest som en intelligent blyg person.

Och ja, jag tror p.g.a. dina inlägg och också vissa andra inlägg i tråden att det finns Asperger-personer som inte är störande och då har det samtidigt hänt så att jag har inte märkt att de är neurologiskt avvikande. Därav är min uppfattning möjligtvis snedvriden och jag måste be om ursäkt om en autist som har anpassat sitt beteende läser tråden.
Det är "inne" med autism. Ett tag vad det ADHD alla skulle ha. Nu sitter folk och dunkar autistryggar på 4chan och kollar man på anime gäller det att ha lite Asperger också.

Folk som är fittor kan också skylla på "autism" när de har "problem" som att "alltid säga vad man tycker" etc. Det är inte autism det är idioti.
Citera
2017-10-04, 02:08
Medlem
Politice-Rectams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Det är "inne" med autism. Ett tag vad det ADHD alla skulle ha. Nu sitter folk och dunkar autistryggar på 4chan och kollar man på anime gäller det att ha lite Asperger också.

Folk som är fittor kan också skylla på "autism" när de har "problem" som att "alltid säga vad man tycker" etc. Det är inte autism det är idioti.

Ja, detta beteende har jag också vittnat och det är ganska farligt. Om man har Aspergers betyder det ju att man är bortom räddning, medan i verkligenheten verkar problemet ofta vara till exempel social ångest eller det att man har intressen som man inte kan dela med någon. En lindrigare variant är det att man är en introvert.
Citera
2017-10-04, 04:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harrowdownhill
Skulle påstå att autister ofta (men inte alltid) har hög affektiv empati men låg kognitiv empati.. dvs dom kanske inte förstår andra människor så bra men de vill väl och vill verkligen inte såra någon, ändå blir det fel ibland.
Jo självklart, menar inte att dom fungerar som psyko/sociopater. Utan som du säger, att dom har svårt att förstå kopplingen mellan att säga en sak och att sedan personen blir sårad av det.

Samma sak gäller åt andra hållet. Man kan säga en helt "harmlös" sak till en autistisk person men den autistiska personen kan uppfatta det på ett helt annat sätt.
T.ex...

-"Jag såg en fyrklöver idag"
"du skojar?"
-"NÄÄ DET GÖR JAG VERKLIGEN INTE, IDIOT!"
Citera
2017-10-04, 11:00
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Den här frågan kanske har ställts förut, men hur omfattande är det här problemet? Hur ofta hamnar man egentligen i situationer där man måste umgås med människor med autism?

Jag tror att det är svårt att ändra på en människas beteende om det finns en sådan problematik som ligger till grund för det. Antingen så anpassar man sig eller så undviker man personen.
Citera
2017-10-04, 14:49
Medlem
cece123s avatar
Jag kan hålla med att det är påfrestande att umgås med människor med
autism, min uppfattning är att många av dem utgår från sig själv och umgänget
blir ej ömseseidigt.

Tex känner jag till en person som ringer folk sent på kvällen 2230 och framåt.
Folk blir arga och hen ringer vidare,för att klaga på att andra blir arga..

Samma person har blivit utkastad från folks hem, då hen snyltat,
vägrat hjälpa till och bara suttit passivt och väntat på att få saker fixade.

Hen var intresserad av en person, vi sa till att det är bra om du hör efter om
objektet för hens intresse var upptagen, någon trodde inte det och då menade
hen att det betydde att kusten var klar.
Hen bjuder hem sitt intresse, som var förvånadsvärt kallsinnig.
Orsaken var att objektet var förlovad och vid närmare eftertanke hade ju
hen sett objektet med sin partner hand i hand flera gånger.
Vi undrade hur det kom sig att hen inte förstod att objektet var upptagen.
Svaret blev,att eftersom objektets partner var så ful, så kunde de omöjligtvis
vara ett par....
Citera
2017-10-04, 15:34
Medlem
Har träffat rätt så många människor med autism och har aldrig funnit de jobbiga att ha och göra med. Finner de nästintill intressanta då de kan vara extremt intelligenta inom vissa saker. Däremot så har jag vääääldigt svårt för människor med ADHD eller liknande som är alldeles hyper. De kan aldrig sitta still eller hålla tyst och om de hamnar i diskussion eller liknande så blir de alldeles högljudda och griniga som småbarn trots att de är "vuxna".
Citera
2017-10-04, 17:07
Medlem
Krickerts avatar
Varför MÅSTE du umgås med autister?
Är du vårdare eller något liknande?
Citera
2017-10-04, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onelostsoul
Ett tips. Ta inte autisters handikapp personligt. En autist har inte förmågan att förstå och läsa av de sociala koderna. (Det är precis som att bli arg på att en blind person inte kan se.)

Sämsta tipset som någonsin givits. Autister skall inte ha förtur och komma undan något och nej det är inte alls samma sak som att bli arg på en blind som inte kan se.

Autister kan VÄLJA att agera missfoster en blind kan inte välja att se igen.

Ts : Autister är annorlunda och äckliga varelser och tillhör en av jordens många folkskum som huserar på våra gator och torg. Sen tycker jag att du förtjänar att umgås med autister då du nyttjar ord som "hen".
Citera
2017-10-04, 18:18
Medlem
Mooons avatar
Hur ofta träffar du autister? Är de arbetskamrater till dig?

Citat:
Ursprungligen postat av Politice-Rectam
Trådstarten (FB) Tål inte människor med autism gjord av en annan användare papperskorgades, men autister är ett riktigt problem och jag vill diskutera konstruktivt om det hur man bör hantera autister. Jag vet verkligen inte vad göra med dem, men jag vill en dag lära mig att förstå och tåla autister.

Bara en så enkel sak som att säga ett telefonnummer till en autist är svårt eftersom man måste göra det på precis hens egna sätt.

I sociala sammanhang är det väldigt svårt att veta vad man kan säga til autister, då de spelar med helt andra regler än andra människor. Om man har tur är autisten underhållande med sitt specialintresse - jag gläds ibland faktiskt över en ekonomiautist - men pratet kan även vara ointressant och man vet inte vad man skall göra då, då vanligtvis vi läser av varandra och bedömer hur vi mötts men autister gör inte så.

De andra autisterna har tack och lov inte varit sådana, men jag har som släkting en krävande autist. I detta fall ställer personen orimliga krav på den övriga släkten, bryter sina band hela tiden med personer som agerar inte precis som hen eller har en avvikande åsikt och förstår inte alls vad som är rimligt och vad som blir för mycket av en börda. Jag har försökt ibland väcka något slags kognitiv empati men det förstår hen inte alls utan då är jag en ond person som förföljer hen.
Citera
2017-10-04, 18:33
Medlem
schiklgrubers avatar
Jag vet faktiskt inte. Jag tycker om autister, men bara därför att de är så roliga att driva med.

Hade en autistisk snubbe i klassen i högstadiet. Han var rätt jävla jobbig, faktiskt. Hängde efter folk osv. En gång skulle jag och några kompisar ta en fika på stan och han trodde av någon anledning att vi ville ha med honom, så han hoppade helt sonika på cykeln, följde efter oss till caféet, och slog sig ned vid bordet där vi satt.

Han tog livet av sig senare, dock, bara några dagar innan jul. 16 år blev han.
Citera
2017-10-04, 21:00
Medlem
Haha älskar hur så många här tog det här personligt och blev sura på TS. Säger en hel del om den genomsnittliga Fb:aren
Citera
2017-10-04, 21:24
Medlem
Handikappadmuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruggetugge
Haha älskar hur så många här tog det här personligt och blev sura på TS. Säger en hel del om den genomsnittliga Fb:aren
Jag gillar också kåldolmar utan kål, tack. Var det nåt mer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in