Svarar på lite som lämnats hängande i necrodelen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kaffemedaffe
Folk som är fittor kan också skylla på "autism" när de har "problem" som att "alltid säga vad man tycker" etc. Det är inte autism det är idioti.
Man ska inte låta dem komma undan med att vara fittor och skylla på en diagnos, är de barn gör de så för att föräldern är för lat för att orka träna in olika handlingsstrategier som mitigerar barnets största problemområden och istället lärt ungen: "Du har autism då är du så här, så alla andra måste ha överseende med dig och dina infall..."
Oftast beror det på okunskap och lathet från förälderns sida, det är ett hästjobb att träna in handlingsstrategier, försöka pränta in socialakoder, hur småprat fungerar osv.
Men görs inte det så får ungen ett helvete som vuxen.
Citat:
Ursprungligen postat av
TrashigPsycho
Sämsta tipset som någonsin givits. Autister skall inte ha förtur och komma undan något...
Kortar ned det här citatet, då det var en hel del ovidkommande. Exakt, låter man dem inte använda sitt "frikort" kommer de tillslut hitta handlingsstrategier för att undvika det. Men det kan vara svårt för dem att släppa den förmånen, det är sjukt mkt jobb de sedan kommer behöva lägga ned på varje enskilt beteende de haft frikort för.
Därav föregående styckes sista mening, får de gå hela barndommen där "frikortet" godtas kommer de först och främst ha svårt att acceptera när det inte godtas som vuxen, sedan är det åratal av övning som krävs för att fungera någorlunda utan "frikort". Dessutom kommer det bli svårt att hitta folk att öva med då övriga helt enkelt kommer undvika att umgås mer än absolut minimum tex pga att man jobbar ihop.
Som barn tvingas man ihop med andra på ett helt annat sätt, därav blir det enklare att få in handlingsstrategier utöver att barn är lättare att lära då beteenden ännu inte cementerats. Samt att man har föräldrar som kan hjälpa dem att förstå vad som gick snett och varför samt föreslå alternativt handlande så situationen inte uppstår igen.
Autister som lyckas med att tillskansa sig handlingsstrategier genom år av övning brukar ha ytterst lite till övers för de som använder diagnosen som "frikort": Varför ska andra få löpa amok och uppföra sig ohyfsat när de själva "tvingats" arbeta hårt!? Dessutom vet de från egen erfarenhet att de går att mitigera mycket genom hårt slit och övning.
Utöver det drar "frikorts" användarna ned gruppen som helhet i omgivningens ögon.
Citat:
Ursprungligen postat av
Politice-Rectam
Citat:
Ursprungligen postat av
Europe
TS talar först om autister, men erkänner sedan att alla inte är sådana? TS är väl medveten om att denne lär ha träffat autister utan att veta om att de är autister? Inte en kotte i min närhet hade någonsin anat att jag har autism förrän jag fick en diagnos. Menar TS att denne ogillar en del autister? Ska jag utgå ifrån att TS då gillar alla icke-autistiska personer? Om inte, vad är skillnaden?
Ja. Jag är högbegåvad och är faktiskt bättre på att hantera många sociala situationer än många icke-autistiska män. Jag skriver män, för de är i genomsnitt sämre på det än kvinnor. Min autism märks i första hand av att jag blir ganska snabbt trött i skallen av sociala sammanhang - speciellt lite mer formella sådana - där jag måste hela tiden träffa och konversera med främmande människor (jag är och förblir dålig på kallprat, så jag får improvisera på mitt sätt med nickningar, leenden, humningar, möjligtvis något skämt och eventuellt lite fakta-input när det råkar passa in i sammanhanget). Det sociala kräver helt sjukt mycket energi från mig jämfört med mycket annat och jag måste i regel få lite egentid efteråt.
Ett annat exempel vore väl att jag har t.ex. varit med mångfaldig fler kvinnor än män i genomsnitt, trots att jag större delen av mitt könsmogna liv har levt i monogama samboförhållanden och en gång valde att t.o.m. leva nästan två år i självvald celibat. På något sätt lär det väl peka på att jag inte är helt socialt väck, speciellt som kvinnorna har i regel varit bra mer sugna på ett förhållande än jag har varit. Men om någon bad mig att gå fram till någon kvinna för att 'ragga' eller 'flörta', så skulle jag fortfarande inte ha en aning om vad jag förväntas göra.
Notera dock att min diagnos är Aspergers syndrom/högfungerande autism. De som inom autismspektrat brukar endast gå under benämningen "autistiska" kännetecknas av att de bl.a. är förståndshandikappade (Aspergers/högfungerande har som diagnoskrav att man är medel- eller högbegåvad). Av naturliga skäl har någon med förståndshandikapp och eventuellt en rad andra diagnoser (ADHD, Tourettes o.s.v.) en massa problem som inte endast begränsar sig till det typiskt autistiska.
Hur kom man då på det att du kanske kan ha Aspergers?
Och hur skiljer sig den typen av autism som du beskriver från personlighetsdrag?
Du låter mest som en intelligent blyg person.
Och ja, jag tror p.g.a. dina inlägg och också vissa andra inlägg i tråden att det finns Asperger-personer som inte är störande och då har det samtidigt hänt så att jag har inte märkt att de är neurologiskt avvikande. Därav är min uppfattning möjligtvis snedvriden och jag måste be om ursäkt om en autist som har anpassat sitt beteende läser tråden.
Det kan tex kommit fram för att man sökt vård i andra ärenden och någon beställt en NPF-utredning för att misstanke väckts.
Kortfattat är skillnaden att allt som sker intuitivt/instinktivt/spontant för en normal människa i interaktionen med andra måste en autist behandla intellektuellt, aktivt ge respons ur ett "bibliotek" av handlingsvägar denne lärt sig vara korrekt för given situation. Det krävs mycket övning och många misslyckanden, analys av vad som gick snett, korrigera och nytt försök tills avsedd effekt uppnås, därefter läggs beteendet/mönstret in i "biblioteket" och kan användas.
Det finns de som tex har en lathund i huvudet med hur man småpratar tex: Presentera sig, fråga vad motparten jobbar med, vars den bor, har den några hobbys, ställa frågor på svaren, avsluta, vidare till nästa person, upprepa.
Devil is in the details:
Aktivt håller ögonkontakt, den är svår, inte för mycket inte för lite.
Trött av sociala interaktioner, det beror på att inget sker automatiskt, allt måste aktivt göras. Så ju tröttare eller fullare denne blir desto svårare blir det att dölja de autistiska dragen.
Svårigheter att delta i samtal med flera personer; Kan vara bland det svåraste att bli bra på även för de med högfungerande/aspergers. De måste dela uppmärksamheten på flera, avgöra när det är lämpligt att flika in något innan någon annan tar upp tråden utan att det blir ohövligt för att de avbryter.
Här går det att märka på att någon ofta antingen avbryter "för mycket" eller på "fel sätt/tidpunkt" eller att någon som normalt inte skulle betraktas som blyg inte säger något alls nästan. Märks särskilt när folk de inte redan känner deltar.
Detta är dock ingen säker diagnostik, bara möjliga tecken.
De som blir ovanligt tyst i flerpartssamtal kan man hjälpa utan större insats; Rikta frågor direkt till dessa ibland så blir de del i samtalet utan att de behöver avgöra om tillfället är lämpligt för ett instick.
Dessutom så är det något som hjälper folk som bara är blyga, så man behöver inte ens reflektera över om personen är tyst för att denne är blyg eller autistisk.