• 1
  • 2
2017-10-02, 11:06
Medlem
söderkiss avatar
har blivit erbjuden xtra jobb med svarta pengar som lön. vad kan hända nån som vet?
Citera
2017-10-02, 11:11
Medlem
DoyDoyys avatar
Ja det är olagligt så risk finns just alltid av konsekvenser i form av skattebrott. Dock att åka fast är inte så troligt, men det beror ju på hur snyggt det sköts givetvis
Citera
2017-10-02, 11:17
Medlem
söderkiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoyDoyy
Ja det är olagligt så risk finns just alltid av konsekvenser i form av skattebrott. Dock att åka fast är inte så troligt, men det beror ju på hur snyggt det sköts givetvis

det är jue inte jag som ska betala skatten det är väl den som betalar ut ersättningen ?
Citera
2017-10-02, 11:22
Medlem
Om du jobbar svart riskerar du böter alternativt fängelse, du saknar rätt till pension och a-kassa, och är oförsäkrad om du blir sjuk eller råkar ut för en olycka på arbetsplatsen.
Citera
2017-10-02, 11:28
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Phosphene
Om du jobbar svart riskerar du böter alternativt fängelse, du saknar rätt till pension och a-kassa, och är oförsäkrad om du blir sjuk eller råkar ut för en olycka på arbetsplatsen.

Sedan kan man lägga till att det blir svårt att få hjälp om det blir en tvist exempelvis att de inte betalar ut rätt summa som ni kommit överens om eller kanske inte betalar alls.
Citera
2017-10-02, 11:30
Medlem
söderkiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phosphene

men jag har pensionsgrundande inkomst från mitt riktiga arbete och är försäkrad där.
fängelse för jobba svart, nej skulle inte tro det.
böter på vilket sätt skulle jag kunna få bötesbelopp ?
Citera
2017-10-02, 11:37
Medlem
DoyDoyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av söderkis
det är jue inte jag som ska betala skatten det är väl den som betalar ut ersättningen ?

Ja teoretiskt, men det är i grund o botten DITT ansvar att pengarna kommer in i statens ögon. Du har hur många fall som helst där arbetsgivare inte betalat in skatt på en persons lön och sedan är det personen som blir återbetalningsskyldig för det fattas skatt i DITT namn.
Citera
2017-10-02, 11:47
Medlem
söderkiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoyDoyy
Ja teoretiskt, men det är i grund o botten DITT ansvar att pengarna kommer in i statens ögon. Du har hur många fall som helst där arbetsgivare inte betalat in skatt på en persons lön och sedan är det personen som blir återbetalningsskyldig för det fattas skatt i DITT namn.

återbetalningsskyldig på vad?
det finns inga löneavtal eller anställningsbevis om man skulle jobba svart.
kollat runt googlat har inte hittat nåt enda om att den som jobbar svart åkt dit blivit återbetalningsskyldig. det jag kunnat få fram är att den som gett dig pengar åker dit.
Citera
2017-10-02, 11:47
Medlem
Citat:
men jag har pensionsgrundande inkomst från mitt riktiga arbete och är försäkrad där.
fängelse för jobba svart, nej skulle inte tro det.
böter på vilket sätt skulle jag kunna få bötesbelopp ?
Din försäkring gäller enbart på ditt riktiga jobb, inte hos en annan arbetsgivare eller på en annan arbetsplats där du förövrigt tänker jobba svart. Skattebrott är ett brott enligt 2 § skattebrottslagen. Skattebrott kan ge fängelse i upp till två år. Om brottet anses som ringa, döms man i stället för skatteförseelse. Om brottet anses som grovt, döms man för grovt skattebrott, vilket kan ge fängelse i lägst sex månader och högst sex år.
Senast redigerad av Phosphene 2017-10-02 kl. 12:31.
Citera
2017-10-02, 12:28
Medlem
franges avatar
Vad är det för typ av jobb?

Tänk på att inga försäkringar gäller ifall du skadar dig på svartjobbet -den som ger dig svartjobbet kommer knappast bry sig och då är det bara "hej svejs, näste man!".

Och blir du invalidiserad så får du hoppas att Försäkringskassan tycker att du skall få bli sjukskriven - och det skall du knappast hoppas på i dagens läge.
Citera
2017-10-02, 12:51
Medlem
söderkiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Vad är det för typ av jobb?

Tänk på att inga försäkringar gäller ifall du skadar dig på svartjobbet -den som ger dig svartjobbet kommer knappast bry sig och då är det bara "hej svejs, näste man!".

Och blir du invalidiserad så får du hoppas att Försäkringskassan tycker att du skall få bli sjukskriven - och det skall du knappast hoppas på i dagens läge.

det vet jag att inga försäkringar eller fack hjälper om det skulle hända nåt på det jobbet.
det är på en lite finare restaurang hjälpa till med servering liknande på lite större evenemang.
Citera
2017-10-02, 12:58
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:

Betalar inte arbetsgivaren skatt så är det du som får betala.. oftast ger skatteverket sig på småfolket då det är enklare att få in pengarna..Skattebrott är allvarligare än ex gruppvåldtäkt här i Sverige.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in