2017-10-06, 08:53
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MariaSofia
I våras var det svårare... gick inte att hitta en enda tid inom 14 dagar oavsett hur avlägsna stationer man kunde tänka sig.
Om man bara behöver ett nytt ID-kort så kan man annars skaffa det hos banken eller Skatteverket utan att boka tid.
Citera
2017-10-06, 19:28
Medlem
afrodisiaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Då har det väl i så fall inte "gått ut", utan utgångsdatum är det datum som anges, plus tre månader? Att det skulle vara så har jag inte hört talas om tidigare, och det låter konstigt. Var kan man läsa mer om detta?
Det gäller id kort utfärdat av skatteverket.
Citera
2017-10-07, 06:40
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afrodisiak
Det gäller id kort utfärdat av skatteverket.

Så du menar att Skatteverkets ID-kort inte bara gäller till det datum som står på dem, utan de upphör att gälla först tre månader efter detta datum? Fascinerande.

Kan man läsa om det här någonstans, eller är det hemlig information?
Citera
2017-10-07, 11:13
Medlem
afrodisiaks avatar
Citat:
Så du menar att Skatteverkets ID-kort inte bara gäller till det datum som står på dem, utan de upphör att gälla först tre månader efter detta datum? Fascinerande.

Kan man läsa om det här någonstans, eller är det hemlig information?
Kollega på skatteverket. Du kan ringa och fråga också.
Citera
2017-10-07, 13:25
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Kollega på skatteverket. Du kan ringa och fråga också.

Säkert, men jag tänkte att du kanske redan hade en källa till detta häpnadsväckande påstående att Skatteverkets ID-kort inte går ut när det står att de går ut. Jag tycker att det låter både konstigt och inte särskilt troligt.
Citera
2017-10-07, 13:26
Medlem
afrodisiaks avatar
Citat:
Säkert, men jag tänkte att du kanske redan hade en källa till detta häpnadsväckande påstående att Skatteverkets ID-kort inte går ut när det står att de går ut. Jag tycker att det låter både konstigt och inte särskilt troligt.
Det går ut ett visst datum men kan användas upp till 3 månader efter.
Citera
2017-10-07, 15:15
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Det går ut ett visst datum men kan användas upp till 3 månader efter.
Så du kan alltså hämta paket på t.ex. ICA tre månader efter sista giltighetsdag med kortet?
Mycket intressant!

Vet personalen på ICA (eller valfritt utlämningsställe) om detta då de verkar vara ganska nitiska att det krävs giltig legitimation?

Du får ursäkta men en (trovärdig) källa vore nog på sin plats.
Citera
2018-06-28, 12:49
Medlem
Dags att förnya mitt id-kort inom en månad. Vad, var, hur gör jag?

Frågade en snubbe tidigare idag då sa han att det är hos polisen man ska. Hur fort får man sitt nya id, hemskickat eller måste ditt för att hämta ut?
Citera
2018-06-28, 13:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av plingirutan

Frågade en snubbe tidigare idag då sa han att det är hos polisen man ska. Hur fort får man sitt nya id, hemskickat eller måste ditt för att hämta ut?
Läs här, https://polisen.se/tjanster-tillstan...nellt-id-kort/
Citera
2018-06-28, 13:33
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plingirutan

Har du glömt var du har fått det ifrån? Du förnyar det lämpligen på samma ställe. Banker brukar ju ofta utfärda ID-kort till folk som inte har körkort, men visst kan man gå till Polisen också. Det är väl samma kö för nationellt ID-kort som när man skall skaffa pass, så räkna inte med att du hinner fixa det på en månad...
Citera
2018-06-28, 13:47
Medlem
Citat:
Ett id kort går att använda 3 månader efter det gått ut.

Ett utgånget ID-kjort kan användas för att skaffar ett nytt giltigt ID-kort i tre månader.
Att skaffa nytt ID-kort (Skatteverkets) kan ta ca en månad. (Stockholm).

MEN ett utgånget ID-kort gäller inte på banken efter utg-datumet. Där tillämpas det exakta giltighetsdatumet.

På t ex vårdcentralen och apoteket går det dock bra trots att ID-kortet har gått ut.
Citera
2018-06-28, 14:31
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
På t ex vårdcentralen och apoteket går det dock bra trots att ID-kortet har gått ut.

På vilket sätt, för att de är snälla eller för att man har rätt att använda sig av en utgången legitimation på nämnda ställen? Det förstnämnda skulle jag tro, men det har man i så fall inte så stor glädje av om man stöter på någon som är nitisk.

Jag tror aldrig att jag har blivit ombedd att legitimera mig på vårdcentralen ens, men det betyder förstås inte att alla andra alltid slipper det.

Det är ändå ett rimligt antagande att om en legitimation har passerat sitt utgångsdatum, så gäller den inte länge som legitimation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in