Citat:
Ursprungligen postat av
Rubar
Ja, och om du inte förnyar innan utgångsdatum så kan det bli svårt att förnya eftersom du då kanske inte har någon giltig id-handling att uppvisa.
Alltså: för att hämta ut en ny id-handling så måste du kunna legitimera dig med en som gäller/inte har gått ut.
Har själv haft problems med detta.😬
Jag har också hamnat i MOMENT 22 pga att id-kortets bäst-före-datum passerats. Rekommenderar verkligen att man försöker ha koll på det där, tusen gånger smidigare att förnya handlingarna innan de gamla gått ut.
Kan vara hyfsat enkelt att annars också - om man råkar ha någon person som duger enligt reglerna om att identifiera en. Gjorde nyligen nya kort på en polisstation i Stockholm. Man förbokade enkelt via internet, och det råkade just då finnas gott om tider. I våras var det svårare... gick inte att hitta en enda tid inom 14 dagar oavsett hur avlägsna stationer man kunde tänka sig.
För några år sedan var det MOMENT 22 i mitt liv pga att jag både var SINGEL och SAMBO samtidigt, och nej, det kunde man inte vara. Den här gången när det skulle förnyas var det ju enklare på så vis att sambon och jag faktiskt var skrivna på samma adress. ;-)
Önskar bara att jag kunnat påverka vilken dag det blev... men ja, det där var det som passade sambon. Bilderna blev hur fula som helst men det går ju att skaffa nytt ID-kort framöver om man känner för det.