• 1
  • 2
2017-10-02, 02:05
Medlem
Förnya pass & id-kort före utgångsdatumet?

Jag måste snart förnya mitt pass & id-kort, men kan jag göra det månader innan passet går ut?
Senast redigerad av Magnetbord 2017-10-02 kl. 02:08.
Citera
2017-10-02, 02:09
Avstängd
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnetbord
Förnya pass före utgångsdatumet?

Jag måste snart förnya mitt pass, men kan jag göra det månader innan passet går ut?

Ja, det kan du. Det brukar t.o.m. gå ett tag efter att det har gått ut.
Citera
2017-10-02, 03:02
Medlem
Citat:

Jag måste snart förnya mitt pass & id-kort, men kan jag göra det månader innan passet går ut?

Ja, och om du inte förnyar innan utgångsdatum så kan det bli svårt att förnya eftersom du då kanske inte har någon giltig id-handling att uppvisa.
Alltså: för att hämta ut en ny id-handling så måste du kunna legitimera dig med en som gäller/inte har gått ut.
Har själv haft problems med detta.😬
Citera
2017-10-02, 06:01
Medlem
Id kort /körkort ser man till att förnya i god tid innan det går ut. Passet förnyar man enbart lämplig tid innan man ska resa utomlands nästa gång. Det är dumt att förnya passet om man ändå inte ska resa eller använda det på ett tag.
Citera
2017-10-02, 09:29
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sargasso
Id kort /körkort ser man till att förnya i god tid innan det går ut. Passet förnyar man enbart lämplig tid innan man ska resa utomlands nästa gång. Det är dumt att förnya passet om man ändå inte ska resa eller använda det på ett tag.

Om man inte har ett pass så kan man inte göra spontana resor, såvida man inte reser inom Europa och har nationellt ID-kort, vilket känns som ett slöseri när man har ett körkort. Jag personligen vill alltid ha ett pass som är giltigt minst 6 månader för att kunna resa när jag vill och inte behöva förlita mig på att passet är klart i tid till min resa.
Citera
2017-10-02, 16:54
Medlem
Raventears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Ja, det kan du. Det brukar t.o.m. gå ett tag efter att det har gått ut.

Det krävs en giltig id-handling för att hämta ut nya id-handlingar. En utgången id-handling är inte längre giltig och den som godtar en sådan begår tjänstefel.

Jag säger inte att det inte kan funka om man har tur, men med tanke på vilket krångel det kan bli om man helt plötsligt står där helt utan någon giltig id-handling alls så skulle jag rekommendera att vara försiktig med att påstå det fetade.

[Edit]Så ja, TS, du kan och bör förnya pass och sånt innan de går ut. De gamla slutar gälla när hämtar ut de nya.
Senast redigerad av Raventear 2017-10-02 kl. 16:59.
Citera
2017-10-04, 03:56
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:

Absolut, och i många fall även att rekommendera om man ska ut och resa då många länder kräver att passet ska vara giltigt i upp till sex månader efter att du lämnar landet ifråga.
Citera
2017-10-04, 17:46
Medlem
afrodisiaks avatar
Ett id kort går att använda 3 månader efter det gått ut.
Citera
2017-10-06, 07:10
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afrodisiak
Ett id kort går att använda 3 månader efter det gått ut.

Då har det väl i så fall inte "gått ut", utan utgångsdatum är det datum som anges, plus tre månader? Att det skulle vara så har jag inte hört talas om tidigare, och det låter konstigt. Var kan man läsa mer om detta?
Citera
2017-10-06, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Då har det väl i så fall inte "gått ut", utan utgångsdatum är det datum som anges, plus tre månader? Att det skulle vara så har jag inte hört talas om tidigare, och det låter konstigt. Var kan man läsa mer om detta?

Tar också gärna en källa på det!
Citera
2017-10-06, 07:28
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raventear
Det krävs en giltig id-handling för att hämta ut nya id-handlingar.

Åtminstone när det gäller pass och ID-kort som man hämtar ut hos Polisen, så kan man legitimera sig med det nya som man skall hämta ut. Däremot så bör man förstås kunna legitimera sig när man beställer det. Har man ingen legitimation så får man ha med sig någon närstående som intygar vem man är, men detta behövs då bara för att beställa en ny legitimation; hämta ut den kan man göra själv.

Fast det kan ju ändå vara bra att förnya passet i god tid innan det gamla går ut.
Citera
2017-10-06, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja, och om du inte förnyar innan utgångsdatum så kan det bli svårt att förnya eftersom du då kanske inte har någon giltig id-handling att uppvisa.
Alltså: för att hämta ut en ny id-handling så måste du kunna legitimera dig med en som gäller/inte har gått ut.
Har själv haft problems med detta.😬

Jag har också hamnat i MOMENT 22 pga att id-kortets bäst-före-datum passerats. Rekommenderar verkligen att man försöker ha koll på det där, tusen gånger smidigare att förnya handlingarna innan de gamla gått ut.

Kan vara hyfsat enkelt att annars också - om man råkar ha någon person som duger enligt reglerna om att identifiera en. Gjorde nyligen nya kort på en polisstation i Stockholm. Man förbokade enkelt via internet, och det råkade just då finnas gott om tider. I våras var det svårare... gick inte att hitta en enda tid inom 14 dagar oavsett hur avlägsna stationer man kunde tänka sig.

För några år sedan var det MOMENT 22 i mitt liv pga att jag både var SINGEL och SAMBO samtidigt, och nej, det kunde man inte vara. Den här gången när det skulle förnyas var det ju enklare på så vis att sambon och jag faktiskt var skrivna på samma adress. ;-)

Önskar bara att jag kunnat påverka vilken dag det blev... men ja, det där var det som passade sambon. Bilderna blev hur fula som helst men det går ju att skaffa nytt ID-kort framöver om man känner för det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in