Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-30, 13:57
  #1
Medlem
TheWires avatar
Byggde detta paket idag https://www.komplett.se/product/7841...ket-amd-entry#

När jag skulle starta upp den märkte jag att cpu fläkten ej snurrade pga att en kabel blockerade fläkten. Detta kanske varade i högst 2 min. Kan CPUn ha brunnit upp?
Citera
2017-09-30, 14:00
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheWire
Kan CPUn ha brunnit upp?

Inte om cpuN är tillverkad de senaste tio(?) åren.
Citera
2017-09-30, 14:15
  #3
Medlem
TheWires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Inte om cpuN är tillverkad de senaste tio(?) åren.

Tror du inte cpun blivit skadad på något vis?
Citera
2017-09-30, 14:45
  #4
Medlem
Nej.
Citera
2017-09-30, 16:01
  #5
Medlem
TheWires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0la
Nej.

CPUn verkar funka nu. Dock verkar der vara något strul med ram-minnena. Har switchat ram minnena fram och tillbaka och har lyckats boota upp ordentligt en gång. Kan någon av slottarna vara skadade eller kanske har jag fått en dålig batch av ram minne?
Citera
2017-09-30, 16:05
  #6
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheWire
Tror du inte cpun blivit skadad på något vis?

Moderna processorer har överhettnings skydd som oftast fungerar..dvs CPU'n stängs ner då temperaturen blir för hög..
Citera
2017-09-30, 16:12
  #7
Medlem
TheWires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Moderna processorer har överhettnings skydd som oftast fungerar..dvs CPU'n stängs ner då temperaturen blir för hög..

CPUn verkar funka nu. Dock verkar der vara något strul med ram-minnena. Har switchat ram minnena fram och tillbaka och har lyckats boota upp ordentligt en gång. Kan någon av slottarna vara skadade eller kanske har jag fått en dålig batch av ram minne?
Citera
2017-09-30, 16:13
  #8
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheWire
CPUn verkar funka nu. Dock verkar der vara något strul med ram-minnena. Har switchat ram minnena fram och tillbaka och har lyckats boota upp ordentligt en gång. Kan någon av slottarna vara skadade eller kanske har jag fått en dålig batch av ram minne?


RESETA BIOS-inställningarna för att utesluta att det är någon inställning som bråkar för dig.
Kolla sen upp att dina RAM-minnen är är kompatibla med ditt moderkort. (i vissa fall kan en BIOS-uppdatering behövas)

Prova dina RAM-minnen i samtliga minnes-platser för att se vad som händer.

Fungerar det fortfarande inte så testa dina minnen i en dator (eller ett par andra minnen i din dator)
Citera
2017-09-30, 16:44
  #9
Medlem
TheWires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
RESETA BIOS-inställningarna för att utesluta att det är någon inställning som bråkar för dig.
Kolla sen upp att dina RAM-minnen är är kompatibla med ditt moderkort. (i vissa fall kan en BIOS-uppdatering behövas)

Prova dina RAM-minnen i samtliga minnes-platser för att se vad som händer.

Fungerar det fortfarande inte så testa dina minnen i en dator (eller ett par andra minnen i din dator)

Problemet är att monitorn ej får en videosignal. Kan jag köra datorn och komma in i bios utan ddr minnen?
Citera
2017-09-30, 17:12
  #10
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheWire
Problemet är att monitorn ej får en videosignal. Kan jag köra datorn och komma in i bios utan ddr minnen?

Nej, det kan du inte!
Däremot finns det en switch för att rensa BIOS direkt på moderkortet, leta efter en jumper som heter något i stil med clr_cmos eller clear_cmos, dyrare moderkort har en knapp för detta.

så plugga ur strömmen till datorn och ta en skruvmejsel håll den mot switchen i ca 30 sekunder.


Här har du en guide som visar hur man gör, exakt hur det ser ut varierar från moderkort till moderkort
Citera
2017-09-30, 17:50
  #11
Medlem
Ladda ner någon ubuntu distribution, de brukar ha minnestestprogram i uppstartsmenyn har jag för mig, du kanske behöver installera ubuntu för att få uppstartsmenyn.

(Tips: installera inte över något viktigt )
__________________
Senast redigerad av herrArmbandsur 2017-09-30 kl. 17:53.
Citera
2017-09-30, 18:00
  #12
Medlem
TheWires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrArmbandsur
Ladda ner någon ubuntu distribution, de brukar ha minnestestprogram i uppstartsmenyn har jag för mig, du kanske behöver installera ubuntu för att få uppstartsmenyn.

(Tips: installera inte över något viktigt )

Misstänker att BIOS blivit korrupt. Stoppade in ett ballistix minne i datorn och det är fortfarande strul. Så inget fel med ram minnena.

Kör BIOS reset genom att ta cmos batteriet. Hur lång tid tar det för kapacitorerna på moderkortet att ladda ur?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback