• 2
  • 3
2017-09-30, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Jag påpekade helt enkelt att du gav galna råd till en person när denne pratar om lågriskfonder och du rekommenderar högriskfonder. Det var allt. Varken mer eller mindre. Att du sen är helt oförmögen att ta till dig av kritik och erkänna att du har fel är en helt annan diskussion.

Den här konversationen kommer inte leda någonstans. Du hade fel i ditt råd, du verkar faktiskt själv ha insett det eftersom du inte kunde säga emot utan istället bara försöker byta ämne. Har du fortsatta behov att berätta om ditt fantastiska liv (eller för den delen mitt tragiska liv) så är du alltid välkommen att skicka mig ett PM.

Gav inget råd, vilket du verkar oförmögen att se, mitt råd var att spara i insättningsgarantiskyddat sparande.

Ditt liv som revisor med en vintage Omega är säkert fantastiskt bra och du ger så fantastiska tips i dina 6000+ inlägg, dock har merparterna av dem samma behov att försöka överbevisa och dumförklara folk. Förutom när du själv frågar om råd, då blir du plötsligt ödmjuk.

Vill du ha tips om klockor kan du dra ett PM , har en bättre samling, dessutom en limiterad Omega jag aldrig använt som kanske gör sig bättre hos dig.
Citera
2017-09-30, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wiel
Isf bör han använda Avanza Zero som är helt utan avgifter.

Citat:
Gav inget råd, vilket du verkar oförmögen att se

Ja, jag är nog oförmögen att se det.
Citera
2017-09-30, 13:01
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Förklara gärna hur detta passar in i TS fråga.

Citat:
Går det att sätta sina pengar någonstans utan att förlora en enda kr och samtidigt tjäna någon extra kosing?
Tyckte det var ett mer konstruktivt spartips än att göda nån jävla bankman
Citera
2017-09-30, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas1993
Hej,

Går det att sätta sina pengar någonstans utan att förlora en enda kr och samtidigt tjäna någon extra kosing? Eller finns det alltid en risk när man vill få pengarna att växa?

Troligtvis är det nog bättre att jag har kvar pengarna där jag har kvar dem, men det skadar väl aldrig att fråga.

Det ligger i sakens natur att man måste ta en risk för att tjäna pengar. Någon måste förlora för att du ska tjäna...
Citera
2017-09-30, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Det ligger i sakens natur att man måste ta en risk för att tjäna pengar.
Detta.
Citera
2017-09-30, 19:01
Medlem
Citat:
Du kan spara i ett konto med instättningsgaranti upp till 1 miljon. Då har du ingen risk då staten garanterar dina pengar om banken skulle mot förmodan gå i konkurs.

Dock har sådana konton ca 0.8-1.5% ränta , vilket på dina 40k ger dig max 600kr / år...
Alternativet är att binda pengarna på motsvarande konton i en längre period och få kanske 2.5% i ränta vilket skulle ge dig 900kr / år. Med ränta på ränta effekten i 5 år skulle du då ha 45 256:-

Citat:
Ursprungligen postat av gfbs88
Var hittar man ett bra konto med rörlig ränta på 1,5% och insättni gsgaranti? Tror knappast det finns

Sorry. Felciterad

Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Faktum är, vilket bevisats, att det är så enkelt - hemskt men sant.

FIAT betyder att vi åsätter pengar värde enbart för att staten säger att så är fallet, faller tron på staten så faller FIAT direkt.

Det enda man kan göra är riskspridning. Själv köper jag fysiskt guld och silver, aktier,lite på sparkonto, mer hos revolut i england, guld hos goldmoney.com i kanada, fysiska pengar i form av både SEK och EUR.

Better safe than sorry är min filosofi, när man minst anar det kommer våra politiker försöka butt fucka oss brutalt - då gäller det att ha spridning på tillgångarna.

Finns ju en risk i att sprida riskerna också.. diworseification. Och ska man hålla på och noja över kollaps av hela världen och ekonomiska system osv så finns det ju ingen större mening att samla på något alls av värde.. guld är ju också bara värt något för att vi människor bestämt att det ska vara så. Tappar folk tilltron till det är det värdelöst. Osv osv
Citera
2017-09-30, 19:25
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Finns ju en risk i att sprida riskerna också.. diworseification. Och ska man hålla på och noja över kollaps av hela världen och ekonomiska system osv så finns det ju ingen större mening att samla på något alls av värde.. guld är ju också bara värt något för att vi människor bestämt att det ska vara så. Tappar folk tilltron till det är det värdelöst. Osv osv

Eller hur, nämn ett tillfälle de senaste 2000 åren som guld och silver inte varit värdefullt.

Riskspridning är bra, "diworseification" är bara jidder.
Citera
2017-10-03, 19:42
Medlem
Citat:
Eller hur, nämn ett tillfälle de senaste 2000 åren som guld och silver inte varit värdefullt.

Riskspridning är bra, "diworseification" är bara jidder.

Ja visst har det alltid haft ett värde. Det har en bajskorv också haft. Men du sa att pengar bara har ett värde för att människan bestämt att det ska vara så. Och enligt det tankesättet är det ju precis samma med guld och silver, så varför skulle det vara säkrare?
Citera
2017-10-03, 19:46
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ja visst har det alltid haft ett värde. Det har en bajskorv också haft. Men du sa att pengar bara har ett värde för att människan bestämt att det ska vara så. Och enligt det tankesättet är det ju precis samma med guld och silver, så varför skulle det vara säkrare?

Nej, inte människan utan STATER och faller förtroendet för staten så faller valutan. Den risken slipper du med guld/silver/platina.
Citera
2017-10-03, 22:48
Medlem
Citat:
Nej, inte människan utan STATER och faller förtroendet för staten så faller valutan. Den risken slipper du med guld/silver/platina.

Ja det gör man ju
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in