• 1
  • 2
2017-09-29, 23:15
Medlem
Hej,

Går det att sätta sina pengar någonstans utan att förlora en enda kr och samtidigt tjäna någon extra kosing? Eller finns det alltid en risk när man vill få pengarna att växa?

Sparar CSN-lånet just nu i ett vanligt sparkonto (e-sparkonto i Swedbank) utan ränta. Dessa pengar behöver jag när jag sticker utomlands så småningom och kan därmed inte riskera att förlora en enda kr p.g.a. en massa kostnader till adekvata prov utomlands o.s.v. Jag sparar 4400 kronor varje månad från CSN (förutom i juni och juli) och lägger pengarna i e-sparkontot och detta är tänkt att ske i totalt 5 år. Just nu har jag sparat ihop 40000 kr.

Troligtvis är det nog bättre att jag har kvar pengarna där jag har kvar dem, men det skadar väl aldrig att fråga.
Senast redigerad av Niklas1993 2017-09-29 kl. 23:18.
Citera
2017-09-29, 23:19
Medlem
Finns ju alltid risk men en stabil fond brukar oftast vara säkra där man kan tjäna en korna eller två
Citera
2017-09-29, 23:21
Medlem
Du kan spara i ett konto med instättningsgaranti upp till 1 miljon. Då har du ingen risk då staten garanterar dina pengar om banken skulle mot förmodan gå i konkurs.

Dock har sådana konton ca 0.8-1.5% ränta , vilket på dina 40k ger dig max 600kr / år...
Alternativet är att binda pengarna på motsvarande konton i en längre period och få kanske 2.5% i ränta vilket skulle ge dig 900kr / år. Med ränta på ränta effekten i 5 år skulle du då ha 45 256:-
Citera
2017-09-29, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas1993
Hej,

Går det att sätta sina pengar någonstans utan att förlora en enda kr och samtidigt tjäna någon extra kosing? Eller finns det alltid en risk när man vill få pengarna att växa?

Sparar CSN-lånet just nu i ett vanligt sparkonto (e-sparkonto i Swedbank) utan ränta. Dessa pengar behöver jag när jag sticker utomlands så småningom och kan därmed inte riskera att förlora en enda kr p.g.a. en massa kostnader till adekvata prov utomlands o.s.v. Jag sparar 4400 kronor varje månad från CSN (förutom i juni och juli) och lägger pengarna i e-sparkontot och detta är tänkt att ske i totalt 5 år. Just nu har jag sparat ihop 40000 kr.

Troligtvis är det nog bättre att jag har kvar pengarna där jag har kvar dem, men det skadar väl aldrig att fråga.

Sparkonto hos någon nischbank med insättningsgaranti.
Citera
2017-09-29, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av detejagde
Finns ju alltid risk men en stabil fond brukar oftast vara säkra där man kan tjäna en korna eller två

Isf bör han använda Avanza Zero som är helt utan avgifter. Dock inte riskfritt som TS efterfrågat.
Citera
2017-09-30, 00:11
Medlem
Mackan52s avatar
Guldmynt och udda frimärken
Citera
2017-09-30, 00:11
Medlem
Pallestroms avatar
Spara utan risk alls ger ju i stort sätt ingen ränta.
Förslår 4spar eller upplandsspar, såna ställe får du spara upp till 50.000kr med över 6.6 % ränta.
Då pratar vi ändå utan tids bindning. Vill och kan du binda upp dig får du högre ränta så klart.

Ingår dock inte i den statliga insättningsgarantin men har ju funnits länge.
Du kan ju googla lite om dem.
Citera
2017-09-30, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wiel
Du kan spara i ett konto med instättningsgaranti upp till 1 miljon. Då har du ingen risk då staten garanterar dina pengar om banken skulle mot förmodan gå i konkurs.

Dock har sådana konton ca 0.8-1.5% ränta , vilket på dina 40k ger dig max 600kr / år...
Alternativet är att binda pengarna på motsvarande konton i en längre period och få kanske 2.5% i ränta vilket skulle ge dig 900kr / år. Med ränta på ränta effekten i 5 år skulle du då ha 45 256:-

Dock finns INGEN SOM HELST GARANTI ATT DE "PENGAR" som är INSÄTTNINGSGARANTI kommer ha någon köpkraft eller värde kvar när du väl får dem tillbaka efter en gigantisk kris..

Har du riktig otur kanske du kan köpa en limpa för en miljon..Insättningsgarantin är världens största falska marknadsföring. Låter som om det skulle vara något säkert, men är helt dömt att misslyckas den dagen den verkligen kommer användas..För den dagen kommer folk inse att det var bara en papperslapp med tryck på som du var garanterad att få tillbaka....= Undvik att ha stora summor papperspengar på bankkonto.
Citera
2017-09-30, 00:23
Medlem
Citat:
Isf bör han använda Avanza Zero som är helt utan avgifter. Dock inte riskfritt som TS efterfrågat.

Så TS efterfrågar något riskfritt och du svarar att han bör köpa Avanza Zero fast du själv är medveten om att det inte är riskfritt, vilket är vad TS efterfrågar. Med andra ord kommer du själv fram till att det nog inte var en så bra rekommendation men väljer ändå att posta den?

"- Jag vill köpa en cykel."
"- Då borde du köpa ett kylskåp, vilket dock inte är en cykel som du efterfrågade"
Citera
2017-09-30, 00:38
Medlem
Citat:

Fakturera in inflationen så går du back. Kthx.
Citera
2017-09-30, 05:04
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Guldmynt och udda frimärken
Förklara gärna hur detta passar in i TS fråga.
Citera
2017-09-30, 05:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Så TS efterfrågar något riskfritt och du svarar att han bör köpa Avanza Zero fast du själv är medveten om att det inte är riskfritt, vilket är vad TS efterfrågar. Med andra ord kommer du själv fram till att det nog inte var en så bra rekommendation men väljer ändå att posta den?

"- Jag vill köpa en cykel."
"- Då borde du köpa ett kylskåp, vilket dock inte är en cykel som du efterfrågade"

Nej din tomte, jag svarade på TS i inlägg #3 om hur man sparar riskfritt
I det du citerar svarar jag den person du isf borde gett dig på om ett förslag på fond ifall man vill ta risk.

"- Jag läser väldigt selektivt vad folk skriver på internet och sen attackerar jag det"
"- Då borde du lära dig att läsa alla inlägg och förstå sammanhang, alternativt skaffa dig ett liv"
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in