2017-10-01, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Beror inte på din stekförmåga, det beror på att det är skitkött som säljs i affärerna. Om du någon gång kommer över kvalitetskött, t.ex. via jägarkontakter, kommer du märka skillnaden direkt, jämfört med industriköttet.

Är du efterbliven? Jägare skjuter vilt. Inte tamdjur.
Citera
2017-10-01, 19:44
Medlem
idiamindadas avatar
Hackar man upp TS problem skulle jag först säga att det är hart när omöjligt att få vantarna på bra nötkött. Även om man går till någon flådig saluhall och köper svindyrt. Är köttet smakrikt så är det segt, är det mört smakar det nada eller någon skum jävla bikosmak. Nu har jag kontakter med bönder och svartslakterier som levererar suveränt nötkött, men det har ju inte populasen..

Så den självklara lösningen är att man köper fläskkött. NU kan man däremot köpa på saluhall - dyngtjocka kotletter med etter fetare fettrand som smakar himmelskt. Nu är jag utan tvekan en av världens främsta på att steka fläbba och har svårt att förklara hur man gör.. Men salt och peppar, ingen annan jävla skit som tar bort köttsmaken. Rejält med smör i gjutjärnet, dra på rejält i början så man får en fin yta och sänk värmen och låt innertemperaturen komma ifatt. En minut på första sidan, vänd och låt det fräsa och sänk sedan värmen. Typ 6-7 minuter inalles. Överstek för glödheta bövelen inte.

Att man bara ska vända en gång kallar jag BS på. Naturligtvis ska köttet ha rumstemp innan man steker. Torka av vätska med hushållspapper.
Citera
2017-10-01, 19:51
Medlem
jackflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av winnertip
Äntligen så fick man ett vettigt svar.

Det beror ju helt på vilken styckdetalj du köpt. Är det bör eller fläsk? Det är en jävla skillnad.
Troligtvis var det entrecote, vilket flera föreslagit. Är så fallet så kan du haft otur och fått en dålig/senig bit. Dyrare kött ger ofta bättre kvalitet. Entrecote skall ha mycket insprängt fett.
Som många skrivit så är värme tricket om du skall göra det på enklaste sättet. Man kan krångla till det med reverse sear, vilket alltid ger bäst resultat, men är krångligt.
För ett bra resultat så bör du först veta hur damen vill ha sitt kött. Sedan är det varm panna som gäller. Köttet skall vara rumstempererat, så ta fram det en stund innan. Sedan lite smör och olja i pannan. En köttbit i taget. Fräs på ordentligt tills det är dags att vända efter ca 2 minuter. Vänd helst endast en gång. När du är klar låter du köttet vila ca 10 min innan servering.
Vill du impa rejält på bruden så lär du slå en egen bea-sås. De du köpet i butiken är inget annat än majonnäs med dragon.
Lycka till!
Citera
2017-10-01, 19:59
Bannlyst
Ta en liten bit utav det utvalda köttet, stek, krydda och provsmaka notera tider och kryddning hur svårt kan det vara?
Citera
2017-10-02, 05:29
Medlem
Men snälla... Köp billigt kött och träna på att få det perfekt. Då lär du dig hur olika temperaturer resulterar i olika segheter, smaker och hur väl tillagade dom blir.

Sedan kan du ge dig på lite dyrare varianter. Skillnaderna är inte jättestora mellan billigt fläsk och dyraste oxfilen i tillagning. Man får bara köra på andra temperaturer och stektid för att det skall bli bra och det lär du dig genom att testa på billigt kött först.

EDIT: Tror du att blivande kockar börjar med fint kött?
Såser är bra mycket svårare kan jag tillägga. Men dessa lär man sig också genom att göra dom om och om igen tills dom blir rätt.

Följ inga recept, följ din mage!
Citera
2017-10-02, 07:50
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Är du efterbliven? Jägare skjuter vilt. Inte tamdjur.
Vad spelar det för roll. Det handlar fortfarande om kött. Och den bästa kvaliteten får du oftast från viltkött, de djuren väljer sin egen föda och har levt ett fritt liv. Till skillnad från hur industriköttet produceras... har du någonsin varit inne i ett djurstall eller framför allt ett slakteri, så förstår du vad jag menar.
Citera
2017-10-02, 13:50
Medlem
maxorrs avatar
Vad är det här för trolltråd och verkar ny dessutom?

Skit samma så här kollar du genomstekningen i stekpannan med nötkött

https://www.youtube.com/watch?v=O8YQX-QgbXc

Så här mörar man fläskkött som kan bli stenhårt när man steker det

https://www.youtube.com/results?sear...nder+porkshops

Steka är simpelt i båda fallen, använd olja, Stek på hög temp direkt så du får en bryn yta sen dra ner tempen till nästan inget och låt det bli färdigstekt

Kryddning och salt får du prova dig fram men bränn inte kryddorna
Citera
2017-10-02, 17:33
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.guld
Att banka en fransyska och steka hårt och kort, typ bleu eller rare och äta direkt är faktist gott och mört.

Jag är högst medveten om att det går att få till tuffare detaljer med ett visst hantlag. Dock ger inte TS frågeställning det intrycket vad gäller kunskap eller medvetenhet. Där verkar det mer som kött är kött oavsett djur eller dito del utav det.

Själv brukar jag köra delar av högrev både kort och obankat på grillen med stor succé.
Citera
2017-10-02, 20:31
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stakeholder
Dåligt tips. Lövbiff är nog det svåraste. Har du inte en högkvalitativ spis med brännhet platta blir lövbiffen kokt och smakar illa.

Det finns inget vin som kan rädda den middagen.

Lövbiff den svåraste köttbiten? Om du inte har tillräckligt med värme så kan du skaffa en http://www.jula.se/catalog/fritid/fr...gaskok-000640/ för 200 kr och du har betydligt mer värme än på normala ugnar...
199 kr... samt en butantub för 25 typ...

Lövbiff det svåraste? njae...
Citera
2017-10-02, 20:42
Medlem
klybans avatar
Citat:
Vad spelar det för roll. Det handlar fortfarande om kött. Och den bästa kvaliteten får du oftast från viltkött, de djuren väljer sin egen föda och har levt ett fritt liv. Till skillnad från hur industriköttet produceras... har du någonsin varit inne i ett djurstall eller framför allt ett slakteri, så förstår du vad jag menar.
Förstår vad man säger med vilt, men svårt och greppa hur vilt är en sak och ta upp här.
Köttet har för stora skillnader.

Att vara inne i ett slakteri, säger i princip inget om köttets kvalitet och hur väl uppfött det är.
Citera
2017-10-03, 07:59
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Förstår vad man säger med vilt, men svårt och greppa hur vilt är en sak och ta upp här.
Köttet har för stora skillnader.

Att vara inne i ett slakteri, säger i princip inget om köttets kvalitet och hur väl uppfött det är.
Jo, jag tror det spelar roll. Djuren stressas något otroligt på slakteriet och det påverkar köttet. Glömmer aldrig mitt studiebesök på ett av Sveriges slakteri. En av mina värsta upplevelser i livet. Men jag antar att de som jobbar där härdas.
Citera
2017-10-03, 08:14
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:

Tja jag har varit i mängder av stall och i mängder av slakterier ! Du drar en märklig slutsats helt klart .

Det största problemet med svenskt kött är den industriella hanteringen runt det hela att göra . Kan du dessutom inte skilja på ett mjölkproducerande djur och ett köttproducerande djur är du redan där på tunn is !

Nädu köttet misshandlas hos slakteriet i första hand ( Glöm det där med gemytliga slaktare som behandlar köttbitar med respekt och som anpassar sina snitt ) Tja du kan tom glömma det där med mörat kött ( mycket få har riktigt hängmörat kött i sortimentet / Mörat innebär inte hängmörat i slakteritermer idag eftersom mörningsprocessen tar tid )

Sedan så har vi nästa steget i kedjan Svenska dumjävlar av idag kan inte laga mat eller planera sin matlagning och använda rätt köttdetaljer till rätt saker ! Helvete tom en redig kalops börjar bli exotiskt numera Generation bråttom och jag vill nu . Har helt enkelt förstört matkulturen och utbudet i köttdiskarna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in