Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-29, 20:41
  #1
Medlem
Här går man och köper dyrt kött för att ha en trevlig kväll med en maträtt plus brud, åsså går det åt
skogen totalt, segt o tråkigt o felkryddat. Att bjuda hem en brud är uteslutet innan jag vet hur man steker en köttbit.
Jag vill ha experthjälp hur man steker en köttbit på bästa sätt. Kan du också hur man gör såser så är jag
grymt tacksam.

Svar till "Solovår"
Citera
2017-09-29, 20:45
  #2
Medlem
fjolla666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av winnertip
Här går man och köper dyrt kött för att ha en trevlig kväll med en maträtt plus brud, åsså går det åt
skogen totalt, segt o tråkigt o felkryddat. Att bjuda hem en brud är uteslutet innan jag vet hur man steker en köttbit.
Jag vill ha experthjälp hur man steker en köttbit på bästa sätt. Kan du också hur man gör såser så är jag
grymt tacksam.

Svar till "Solovår"
Vad var det för kött du köpte då?
Enklast är att googla det kött du tänker tillaga. Är inte direkt samma stekning på allt kött.
Citera
2017-09-29, 20:46
  #3
Medlem
Vad är det för kött som du köper och hur kryddar du köttbiten? Att köttet blir segt kan bero på en rad olika faktorer, ex. dålig kvalitet eller att du steker köttet alldeles för länge. Försök att vara lite mer detaljerad kring själva stekningen så blir det lättare att peka på saker som kan förbättras. Du skulle kunna börja med att svara på vad du själv anser att du gör fel eller om det finns ett moment där du upplever: "fan, nu gick det åt helvete".
Citera
2017-09-29, 20:48
  #4
Medlem
Köp kyckling, det slår (nästan) aldrig fel.
Citera
2017-09-29, 20:52
  #5
Medlem
4yoonlys avatar
Måste finnas 1000 youtube videos hur man skall steka en viss köttbit (visserligen är allt relativt, men seg/bränd kött vill ju ingen ha)...

Såser lika så... även om kött är en konst så är såser något värre att förklara... för det är vääldigt objektivt...

Såser är inte lika dyrt att göra för att sedan fatta grejen så det innebär i princip att gör och gör (börja följa recept) för att sedan förstå hur var och varför... sedan är det experimentera som gäller för att hitta din sweetspot...

Men kött... temp mätare, jämnhet panna och var expert på vilket kött-typ du steker... tar lång erfarenhet skulle jag tippa på (inget jag har) men en youtube ger säkerligen många tips även om många amerikanska styckdelar är annorlunda eller heter annorlunda så kan man ibland (googla) och se på texturen om det är snarlikt (det du ser på youtube)...

Men det är svårt...

Jag tycker dock, finare köttbit (nöt ex.) ju mindre du steker desto godare (och "well done", kan du få den att se ut som ganska enkelt men utan att steka skiten ur den... så blir bägge nöjda :-)

Sämre köttbit kan man inte göra under med... bättre för lång kok... :-) (jaaaa är amatör...)
Citera
2017-09-29, 20:59
  #6
Medlem
Mr-Sherlocks avatar
Stek inte föt länge. Blodigt blir mindre segt.
Citera
2017-09-29, 21:06
  #7
Medlem
Tjahapp. Det var ju inga frågor jag ville ha, men okay, jag köpte en köttbit i affärn. tog hem och lade den i stekpannan med smör. När den såg brun ut så var den färdig, tyckte jag Här har vi en klockren undergång vad det gäller vin kvinnor och sång.
Faan också, kokade potatis, köpte bernaisessås, dyra viner...., ja ni vet, dessert o hela köret.
Köttet och såsen blev misslyckad, så nu sitter man här med kuken i näven, bruden drog.
Jag ber om expert hjälp vad det gäller att steka kött och göra en god sås.
Citera
2017-09-29, 21:13
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Vad är det för kött som du köper och hur kryddar du köttbiten? Att köttet blir segt kan bero på en rad olika faktorer, ex. dålig kvalitet eller att du steker köttet alldeles för länge. Försök att vara lite mer detaljerad kring själva stekningen så blir det lättare att peka på saker som kan förbättras. Du skulle kunna börja med att svara på vad du själv anser att du gör fel eller om det finns ett moment där du upplever: "fan, nu gick det åt helvete".

Jag köpte en köttbit i affärn och det var inte kyckling iaf, den kollen har jag. Jag kryddade med piffi allkrydda, ner i stekpannan med smör, åsså blir det skosula.
Citera
2017-09-29, 21:15
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Sherlock
Stek inte för länge. Blodigt blir mindre segt.

En minut på högsta värme då, eller?
Citera
2017-09-29, 21:16
  #10
Medlem
fjolla666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kekland
Köp kyckling, det slår (nästan) aldrig fel.
Tillagar man rätt är det inte mycket som slår fel.
Citera
2017-09-29, 21:16
  #11
Medlem
fjolla666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av winnertip
Jag köpte en köttbit i affärn och det var inte kyckling iaf, den kollen har jag. Jag kryddade med piffi allkrydda, ner i stekpannan med smör, åsså blir det skosula.
Piffi allkrydda😂
Citera
2017-09-29, 21:20
  #12
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av winnertip
Tjahapp. Det var ju inga frågor jag ville ha, men okay, jag köpte en köttbit i affärn. tog hem och lade den i stekpannan med smör. När den såg brun ut så var den färdig, tyckte jag Här har vi en klockren undergång vad det gäller vin kvinnor och sång.
Faan också, kokade potatis, köpte bernaisessås, dyra viner...., ja ni vet, dessert o hela köret.
Köttet och såsen blev misslyckad, så nu sitter man här med kuken i näven, bruden drog.
Jag ber om expert hjälp vad det gäller att steka kött och göra en god sås.

Det finns helt enkelt inget enkelt svar... som att fråga hur långt är ett snöre?

Man blir inte expert på att steka kött genom tips på flashback (om tråden inte är 100 sidor lång med tips möjligen och du är grym på slutledning...)

Men då du har specificerat lite mer... Så varför inte börja med den enklaste "köttbiten" lövbiff med ett gott kryddsmör nästa gång... jag kan absolut tipsa dig angående en lövbiff (inte alla, beror på tjocklek lite och vilken värme du har osv)... men generellt... pepparmix, smör, hög temp och typ stek 30s (beroende på tjocklek) och vänd... så blir det gott... med lite hasselbackspotatis och en god sås (bearnaise ex.)

Enkelt och gott... och inte super dyrt att testa några gånger innan "super" dejten... rödvin till detta passar mumma...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback