• 1
  • 2
2017-09-29, 19:13
Medlem
Hade tänkt att lägga upp ett större lager(åtskilliga kilon) gräs och förvara i upp till 2 år.

Vad jag förstår så är frysen utesluten så jag tänkte förvara det vid 4-5 grader i kylskåp, lite saker funderar jag dock över.

I vilken slags behållare? att den ska vara lufttät är givet men jag funderade på om man ska köpa en vakuumpackare, då blir det i plastpåsar annars blir det täta glaskärl av något slag.

Luftfuktighet i kärlet, hur fuktigt ska gräset vara när det läggs in? 10-20% antar jag, hur påverkas gräset av vakuumpackat i plastpåsar vs glaskärl?

Finns det förhöjd risk för mögel med vakuumpackat än glaskärl? antar att det handlar om fuktigheten på gräset när det läggs in, för låg luftfuktighet-gräset torkar ut för mycket, för hög luftfuktighet-risk för mögel...kan det stämma?

några förslag eller synpunkter?
Citera
2017-09-29, 19:27
Medlem
Kotties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av metoukor
Hade tänkt att lägga upp ett större lager(åtskilliga kilon) gräs och förvara i upp till 2 år.

Vad jag förstår så är frysen utesluten så jag tänkte förvara det vid 4-5 grader i kylskåp, lite saker funderar jag dock över.

I vilken slags behållare? att den ska vara lufttät är givet men jag funderade på om man ska köpa en vakuumpackare, då blir det i plastpåsar annars blir det täta glaskärl av något slag.

Luftfuktighet i kärlet, hur fuktigt ska gräset vara när det läggs in? 10-20% antar jag, hur påverkas gräset av vakuumpackat i plastpåsar vs glaskärl?

Finns det förhöjd risk för mögel med vakuumpackat än glaskärl? antar att det handlar om fuktigheten på gräset när det läggs in, för låg luftfuktighet-gräset torkar ut för mycket, för hög luftfuktighet-risk för mögel...kan det stämma?

några förslag eller synpunkter?

Varför skulle frysen vara uteslutet?
Citera
2017-09-29, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kottie
Varför skulle frysen vara uteslutet?

Enligt efterforskningar så är min uppfattning att kristallerna fryser sönder och separerar lätt, gräset blir lätt smuligt tydligen.
Citat:
http://knarkkorven.magiskamolekyler....arcannabis.php

I en studie från mitten av 70-talet som gjordes på University of Mississippi, USA, så undersökte man hur snabbt potensen avtar i mörka förslutna glasflaskor som förvarades i olika temperaturer under 2 års tid. Mätningarna gjordes efter år ett och år två.

+37 grader Celsius = 20.0% årlig förlust av THC (totalt 40% förlust)
+22 grader Celsius = 6.9% årlig förlust av THC (totalt 13.8% förlust)
+4 grader Celsius = 5.5% årlig förlust av THC (totalt 11% förlust)
-18 grader Celsius = 3.8 årlig förlust av THC (totalt 7.6% förlust)

Sen är skillnaden väldigt liten i degradering av potensen
Citera
2017-09-29, 19:49
Medlem
Svampskogens avatar
Skulle det kanske kunna räcka med att endast vira in det i en hel del plastfolie tro?
Citera
2017-09-29, 19:54
Medlem
Zer0Shits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av metoukor
Enligt efterforskningar så är min uppfattning att kristallerna fryser sönder och separerar lätt, gräset blir lätt smuligt tydligen.

Sen är skillnaden väldigt liten i degradering av potensen
Enligt det du citerar verkar det ju vara bäst att förvara der så kallt som möjligt.
Citera
2017-09-29, 20:02
Medlem
Kotties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zer0Shit
Enligt det du citerar verkar det ju vara bäst att förvara der så kallt som möjligt.

Som jag ser det så vore ju bästa att första curea, sedan vacuumpacka och in i frysen trots allt.
Att det blir smuligare kommer du väl inte ifrån men va fan, bara det biter

Vet inte hur den undersökningen gjorde men vacuumpackar du så borde ju minimalt fukt/thc gå förlorad.

Annars dra olja på skiten och spara den i stället?
Citera
2017-09-29, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zer0Shit

Ja, strikt THC mässigt är det något bättre, men det tillkommer nackdelar som jag helst undviker, mina eftersökningar på andra forum så rekommenderas inte det.
Citera
2017-09-29, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kottie
Som jag ser det så vore ju bästa att första curea, sedan vacuumpacka och in i frysen trots allt.
Att det blir smuligare kommer du väl inte ifrån men va fan, bara det biter

Vet inte hur den undersökningen gjorde men vacuumpackar du så borde ju minimalt fukt/thc gå förlorad.

Annars dra olja på skiten och spara den i stället?

Det folk på dom stora cannabissidorna rekommenderar är glasburkar som man vaccumförseglar med en pump och sen kylen, frysen rekommenderas inte för trichomerna separerar och ramlar av gräset när du hanterar det, kanske inte spelar roll om man bara spar småmängder, men skulle bli jobbigt för mig.
Citera
2017-09-29, 20:16
Medlem
Artikel från hightimes dissar både kyl och frys, men jag litar mer på siffrorna från studien.

Dessutom det fetmarkerade, fuktigheten i kylen/frysen är helt ointressant så länge glasburken är 100% tät och dessutom vakuumpackad.
Och kylskåp har ju förfan en termostat som håller temperaturen tillräckligt stabil, kan ju inte diffa mer än +/- 1 grad. om man skulle ställa in i ett mörkt skafferi tex så skulle det diffa BETYDLIGT mer under sommarmånaderna där yttertemperaturen kan diffa 20 grader.

Men frysen är det sämsta vilket bekräftar det jag sett på alla andra ställen

Citat:
Fridge/Freezer?

Never store your cannabis in a refrigerator as temperatures and humidity levels fluctuate too much and aren’t set at ideal levels to begin with. The freezer’s even worse, as temperatures below freezing can separate trichomes from you pot – and trust me, you want to hold onto those. A cool dark place is always better for long term storage than these household appliances.

Also remember, heat rises and heat will quickly dry out your cannabis. So don’t store your jars in cabinets that are above appliances that produce heat like an oven, microwave or refrigerator.

Now that you know how to properly store your cannabis, get growing so you can have something of your own to put away sometime soon!

http://hightimes.com/grow/what-is-th...-to-store-pot/
Citera
2017-09-29, 21:30
Medlem
MrWalldemars avatar
Vakumpacka det och lägg det i frysen, håller lätt i 2 år minst!
Citera
2017-09-29, 22:18
Medlem
Smuligheten bör väl komma från att det blivit frystorkat, dvs dåligt förpackat. Vanliga plastpåsar är inget att rekommendera för frys utan riktiga fryspåsar men helst vacuumpackat, går använda flera vacuum påsar i lager. Liten bonus om du har en icke självavfrostande frys, somliga av dom sitter en fläkt som suger ur luften för att slippa frost och då torkar även frysvarorna. Optimalt kanske är om du vaccar först och sedan lägger du den påsen I ert mjölkpaket du fyller med vatten och fryser in ståendes. Bör nästan bli luktfritt dessutom vid husis.
Citera
2017-09-29, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lykantropen
Smuligheten bör väl komma från att det blivit frystorkat, dvs dåligt förpackat. Vanliga plastpåsar är inget att rekommendera för frys utan riktiga fryspåsar men helst vacuumpackat, går använda flera vacuum påsar i lager. Liten bonus om du har en icke självavfrostande frys, somliga av dom sitter en fläkt som suger ur luften för att slippa frost och då torkar även frysvarorna. Optimalt kanske är om du vaccar först och sedan lägger du den påsen I ert mjölkpaket du fyller med vatten och fryser in ståendes. Bör nästan bli luktfritt dessutom vid husis.

Nja plast är inte bra nånstans, det är inga problem att köpa glasburkar som du pumpar ur luften ur vilket måste vara den absolut bästa lösningen oavsett var man förvarar burkarna, bara fördelar utan nackdelar.

https://i.ytimg.com/vi/lGfUwEf810g/maxresdefault.jpg

Enda problemet är att jag kommer att behöva en extrafrys då allt kommer inte få plats i en enda, emn det är ett bra problem
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in