2017-11-06, 20:11
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Du totalt ljuger om att du gjort detta testet. Intressant är att du även totalt ignorerar att jag idag har gjort testet med fotobevis och allt. Och det totalt ignorerar du och ljuger om ditt test. Och självklart har du inte tagit några kort.
Hur kommer det sig att jag har med foto och film bevisat förekomsten av kärnskugga och halvskugga?

Så länge du inte tar ett enda kort på dina fantasitester så ljuger du bara för du får inte dom resultaten du pratar om

1. Månen är en boll, då ska du företrädesvis använda dig av en boll, ingenting annat!

2. Äger ingen som helst kamera, kan därför inte ge dig några fotobevis!

3. Du behöver bara en tennisboll, en husfasad och lite sol, så kan du dokumentera för dig själv att mitt experiment stämmer. Umbran blir inte mindre ju längre bort du går, umbran är konstant 6,7 cm!

Okej?

Alltså är inte månen större än 110 km, dvs samma som dess skugga!
Senast redigerad av Död o återfödd 2017-11-06 kl. 20:19.
Citera
2017-11-06, 20:22
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
1. Månen är en boll, då ska du företrädesvis använda dig av en boll, ingenting annat!

3. Du behöver bara en liten tennisboll, en husfasad och lite sol, så kan du dokumentera för dig själv att mitt experiment stämmer, umbran blir inte mindre ju längre bort man går!

Okej?

Duger denna boll. Visste ju att du skulle dra upp det så jag tog enbart stolpen först att se din reaktion.
Varför tror du det spelar någon roll om det är en boll eller stolpe?

Men här har du din boll:

Bild 4: http://imgbox.com/5TEjJwLQ

Bild 5: http://imgbox.com/RUa9TgR6

Bild 6: http://imgbox.com/MzSPSi0Z

Nå, du ser på bild 4, 5 och 6 förekomsten av en kärnskugga och en halvskugga från bollen. Och du ser på bild 6 att stolpen visar samma tendens som från bollen.

Vad ska du skylla på nu? Du har inte gjort testet du påstår du har gjort. Så enkelt är det. Och du har ingen mobil med kamera menar du...

EDIT:
Kan inte svara ditt privata PM då du uppenbart har fullt i din inkorg eller något.
Senast redigerad av Jazzil 2017-11-06 kl. 20:29.
Citera
2017-11-06, 20:26
Medlem
madtops avatar
Citat:
För det första så stämmer inte ditt antagande att bara för att solen är större än månen, så måste månskuggan bli konformad!

Förklara gärna hur skuggan kan bli cylindrisk om månen är mindre än solen. Jag, 99 andra i tråden och hela världens samtliga fysiker hävdar att skuggan blir konformad och vi begriper inte hur du tänker, du måste helt enkelt bli lite bättre på att förklara.

Förklara vad som krävs för att linjerna i nedan skiss ska bli parallella och skuggan därmed cylidrisk:
https://stalej.files.wordpress.com/2...c3b6rkelse.png

Förklara vad det är för fel i nedan skiss:
https://imgur.com/a/HQrVO

Förklara varför du i nedan skiss inte kan dra en obruten linje från A till B?
https://imgur.com/a/YjWRZ
Senast redigerad av madtop 2017-11-06 kl. 20:37.
Citera
2017-11-06, 21:09
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Nej så är det inte. Månen måste vara mycket större. 110 km är diametern på ett tvärsnitt av månens konformade skugga, nära konens spets. Solens ljus träffar månens kant med en vinkel, eftersom solen är mycket större månen.
Citera
2017-11-06, 21:27
Medlem
Avståndet till månen kan mätas exakt https://en.wikipedia.org/wiki/Lunar_distance_(astronomy)

Vinkeln kan också mätas exakt, resten är enkel trigonometri d.v.s. vi vet hur stor månen är.

Att månens umbra är betydligt mindre än månen bevisar att skuggan är konformig.
Citera
2017-11-07, 00:23
Medlem
53....so whats avatar
Hyfsad bild som förklarar bra.

1: http://se.jrd3doptics.com/Content/ue...3341696145.png

Solen är ju mycke större än så här, men.....tänker man nu att solen flyttas ca 1000 m åt vänster, som kanske är det ungefära rimliga avståndet , och att det visar sig som på denna bild

2: https://www.svt.se/nyheter/vetenskap...ns-heta-korona

från vår observer punkt på jorden där månen täcker solen helt och hållet, borde inte då den totala mörka ytan öka med hänvisning hur det är skissats på bild 1. Det tror i alla fall jag... ren fysik.
Citera
2017-11-07, 00:29
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Du totalt ljuger om att du gjort detta testet. Intressant är att du även totalt ignorerar att jag idag har gjort testet med fotobevis och allt. Och det totalt ignorerar du och ljuger om ditt test. Och självklart har du inte tagit några kort.
Hur kommer det sig att jag har med foto och film bevisat förekomsten av kärnskugga och halvskugga?

Så länge du inte tar ett enda kort på dina fantasitester så ljuger du bara för du får inte dom resultaten du pratar om

Helt klart intrssant, men ljus har ju tendens att läcka runt föremål. Testa på helt svart vägg och en mattsvart stolpe, gärna sammet och helt svart rum, tror inte du får samma resultat.
Senast redigerad av 53....so what 2017-11-07 kl. 00:32.
Citera
2017-11-07, 07:15
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Helt klart intrssant, men ljus har ju tendens att läcka runt föremål. Testa på helt svart vägg och en mattsvart stolpe, gärna sammet och helt svart rum, tror inte du får samma resultat.

Och svart ljus också!
Citera
2017-11-07, 07:39
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ljus läcker inte runt föremål.
I stor skal böjs ljuset av stora himlakroppars gravitation, det gäller knappast en lyktstolpe.
Mikroskopiskt lite ljus skulle kunna reflekteras in bakom objektet via någon ojämnhet i ytan, via ett tjockt lager klarlack eller liknande, men det är försumbart på en lyktstolpes metallyta.
Citera
2017-11-07, 07:46
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:
Nej ljus kan inte böjas och inte gå runt hörn om ljuset inte leds i en fiber, det fria ljuset kan endast gå rätt fram. Därav har vi problemet med TS (DoÅ) som inte förstår hur en ljuskälla fungerar. Enkelt förklarat så har ju solen väldigt många små ljuskällor tänk er en LED-armatur med 100 st LED som var för sig kastar ljus åt olika håll, där har vi en modell av solen ja resten förstår ni alla utom en här.

Att ljus "läcker" är speglingar från olika saker som finns runt oss. Jag sitter nu i skuggan av en palm på stranden men inte är det kolsvart här, jag kan läsa min bok utan problem.
Citera
2017-11-07, 07:52
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:

3. Du behöver bara en tennisboll, en husfasad och lite sol, så kan du dokumentera för dig själv att mitt experiment stämmer. Umbran blir inte mindre ju längre bort du går, umbran är konstant 6,7 cm!

Okej?

Det är du som ska bevisa hur skuggan från din 110 km stora måne ser ut på jorden. Bevisbördan ligger helt och hållet på dig, det är inte vi som ska motbevisa något som vi alla redan vet. Men allvarligt talat tror jag du är ett troll för ingen kan vara så dum som du framstår.

Har du ingen kamera så låna en. Det är du som startade tråden så visa oss nu en massa bilder på "din" måne, lägg inte över detta på oss. Vi väntar med spänning.
Citera
2017-11-07, 08:13
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Ljus läcker inte runt föremål.
I stor skal böjs ljuset av stora himlakroppars gravitation, det gäller knappast en lyktstolpe.
Mikroskopiskt lite ljus skulle kunna reflekteras in bakom objektet via någon ojämnhet i ytan, via ett tjockt lager klarlack eller liknande, men det är försumbart på en lyktstolpes metallyta.

Citat:
Ursprungligen postat av Tajger66
Nej ljus kan inte böjas och inte gå runt hörn om ljuset inte leds i en fiber, det fria ljuset kan endast gå rätt fram. Därav har vi problemet med TS (DoÅ) som inte förstår hur en ljuskälla fungerar. Enkelt förklarat så har ju solen väldigt många små ljuskällor tänk er en LED-armatur med 100 st LED som var för sig kastar ljus åt olika håll, där har vi en modell av solen ja resten förstår ni alla utom en här.

Att ljus "läcker" är speglingar från olika saker som finns runt oss. Jag sitter nu i skuggan av en palm på stranden men inte är det kolsvart här, jag kan läsa min bok utan problem.

Tror ni inte han var lite ironisk i sitt inlägg...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in