2017-11-06, 12:09
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putteo
Nej, det inträffar aldrig att vinkeldiametern är EXAKT lika. Vid total förmörkelse är månens vinkeldiameter något större, är den något mindre blir det en ringformad förmörkelse.

Vad har det för betydelse ifall månen skymmer solen 100,1% eller precis 100%, vid bägge fallen så skyms ju solens strålar TOTALT, dvs månskugga motsvarande månens storlek uppstår!

Precis samma som med basketbollen, så länge basketbollen helt skymmer solen (100,1% eller 100%, spelar ingen roll), så blir skuggan från basketbollen lika stor som basketbollen!
Senast redigerad av Död o återfödd 2017-11-06 kl. 12:13.
Citera
2017-11-06, 12:12
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Vad har det för betydelse ifall månen skymmer solen 100,1% eller precis 100%, vid bägge fallen så skyms ju solens strålar TOTALT, dvs månskugga motsvarande månens storlek uppstår!

Det enda som spelar roll är att solen är större än månen. Det innebär att skuggan (i rymden) blir konformig vilket i sin tur innebär att skuggan på jorden alltid är mindre än månen.

Citat:
[b]Månens utbredning på 0,5 grader täcker upp solens

Det skiter vi fullständigt i och det borde även du skita i.
Solen är fortfarande större än månen vilket innebär en konformad skugga.
Senast redigerad av madtop 2017-11-06 kl. 12:15.
Citera

Moderatormeddelande

Postat av gason 2017-11-06, 12:21
Moderator
16 meningslösa upprepningar av gamla påståenden raderade. Nu har jag ledsnat på det.

Nästa inlägg som bara upprepar ett gammalt påståenden och inte för tråden framåt på något vis kan se fram emot en välförtjänt varning.

/Moderator
Senast redigerad av gason 2017-11-06 kl. 16:17.
2017-11-06, 12:29
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
I den här fantastiska bilden över en solförmörkelse, så ser man endast den mörka umbran (månskuggan) och sedan lite av gränslandet mellan umbra och icke-umbra, som upptar ca 110 km.
Äntligen har du insett att det finns ett gränsland, en så kallad halvskugga.

Jag har redan förklarat varför halvskuggan ser mindre ut på bild, den blir ljusare längre ut i periferin så att den inte syns på bild, med aktuell exponering.
Citera
2017-11-06, 12:33
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Du fick bilden från en total solförmörkelse, och där syns bara den 110 km mörka skuggan (umbra) som månen kastar, ingen som helst halvskugga tusentals kilometer runtom umbran, som er sjuka konformsteori hävdar...
Hur vet du hur stor den synliga skuggan är på bilden, jag är ganska säker på att 110 km är en liten del av den totala skuggan.

Alla kan se ”gränslandet” (halvskuggan) som du nämnde nyss. Skuggan är utan tvivel ljusare i kanterna.
Citera
2017-11-06, 12:50
Medlem
Citat:

Precis samma som med basketbollen, så länge basketbollen helt skymmer solen (100,1% eller 100%, spelar ingen roll), så blir skuggan från basketbollen lika stor som basketbollen!

Svara gärna på de frågor som du "glömde" att citera först.

Vilken form har tvärsnittsarean av spetsen på en kon?

Varför varierar storleken av kärnskuggan vid olika solförmörkelser om kärnskuggan är cylinderformad?
Citera
2017-11-06, 12:52
Medlem
Citat:
Skuggan upphör för att månen befinner sig för långt bort från jorden för att kunna kasta nån månskugga längre.

På samma sätt som basketbollen efter 26 meters avstånd inte längre täcker hela solen och därmed inte längre kastar nån skugga. Men fram till 26 meter så kastar basketbollen givetvis en skugga lika stor som basketbollen, på samma sätt som månskuggan alltid motsvarar måndiametern, dvs 110 km.

Hoppsan!

Det var som tusan....så skugga är alltså någon form av "anti-foton" med begränsad räckvidd?

Eller, vad är skugga?

Jag är förledd av vetenskapen och min egen syn att tro att skugga är avsaknad av ljus och därför "försvinner" den när den blir belyst.

Om strålarna från solen är parallella som din tes föreskriver så måste månen Alltid lämna skugga när den passerar solen sålänge skugga faktiskt är vad jag tror det är.

Om skugga är något annat, vilket är en förutsättning för att din tes ska fungera med parallella strålar, så är det nog dags för dig attt mäta vad det är och ta emot ett gäng priser för din upptäckt.

Men, mest troligt är att du fortsätter att svara precis vad du känner för då att svara på frågan motsäger din tes.

Strålarna Kan inte vara parallella Utan att månen Allid kastar en skugga vid passage av solen sålänge skugga=avsaknad av ljus.
Därför, Om månen Inte Alltid kastar skugga vid sol-passage Är inte strålarna parallella och därför är Inte skuggans storlek lika stor som månen.

Men, du är fri att bevisa vad skugga faktiskt är, jag är iaf. nyfiken på vad du kommer fram till.
Citera
2017-11-06, 12:58
Medlem
Tripportreats avatar
Om vi står tillräckligt långt ifrån varandra kan jag blockera dig från mitt synfält med min tumme, betyder det att du och min tumme är lika stora?

Jag vet att det inte är ett fullt applicerbart exempel för diskussionen men din bevisning ligger på ungefär samma nivå.
Citera
2017-11-06, 13:01
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Vad som gör att ingen umbra bildas under t.ex. ringformiga solförmörkelser?

Månen befinner sig för långt bort!
Det bildas alltid en konformad kärnskugga i rymden. Ibland är månen så långt från jorden att spetsen inte når jorden. Ibland passerar jorden genom spetsen så att tvärsnittet av kärnskuggan råkar bli 110 km på jordens yta. Ibland är månen på andra avstånd, då blir tvärsnittet av skugg-konen en annan storlek.
Citera
2017-11-06, 16:28
Medlem
Jazzils avatar
Här är både fotobevis och filmbevis på kärnskugga och halvskugga.

Det som gäller här är:
  • En stolpe med samma diameter där jag kollar skuggan.
  • Låter skuggan falla på en stor vit kartong.
  • Ritar in två streck på kartongen, den visar diametern på stolpen.
  • Jag tar och går från stolpen och ser då hur kärnskuggan blir mindre och mindre ju längre ifrån jag går.

Första bilden visar olika kort. Varje kort nedanför har jag gått en bit längre ifrån stolpen.
Den är väldigt hög så ni får skrolla ner för att se allt.

Bild 1: http://imgbox.com/RtOlPisK

Här är en film där jag går längre och längre ifrån stolpen. Man ser hur kärnskuggan minskar medans halvskuggan faktiskt blir bredare. Vid skrivande stund är det inte säkert filmen har konverterats färdigt för Vimeo, så den kommer väl fungera tillslut hoppas jag!

Film: https://vimeo.com/241524964

Här är två bilder till. Bild 2 är för att visa avståndet jag har placerat kartongen.
Bild 3 visar hur liten kärnskuggan är.

Bild 2: http://imgbox.com/PMnWyRBP

Bild 3: http://imgbox.com/U7BoJddA

Hoppas vi har bevis nog för att få vissa tvivlare här att inse existensen av kärnskugga och halvskugga!
Citera
2017-11-06, 19:35
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Du för inte tråden framåt med ditt upprepande av samma felaktiga påståenden.

Återigen har du "gjort experiment" utan någon som helst dokumentation. Hur ska vi tro dig hade du tänkt?

ALLA HAR EN TENNISBOLL ELLER FOTBOLL HEMMA, OCH EN HUSFASAD, BARA TILL ATT KOLLA UPP DET SJÄLV!

Om bollens skugga inte minskar när du går bort från husfasaden, så är konformsteorin en stor bluff!

Du kan dokumentera det för dig själv hur enkelt som helst på två röda!

Känner jag dig rätt så kommer du inte att utföra experimentet, i rädsla för att se sanningen i vitögat...

Hej då!
Senast redigerad av Död o återfödd 2017-11-06 kl. 19:47.
Citera
2017-11-06, 19:55
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
.
IDAG LYSTE SOLEN IGEN - EXPERIMENT MED TENNISBOLL

Tennisboll: 6,7 cm i diameter, skymmer solen helt till ett avstånd på lite drygt 7 meter.

Tennisbollens umbra vid husfasaden 6,7 cm = Tennisbollens diameter

Umbra vid 1 meter = 6,7 cm

Umbra vid 2 meter = 6,7 cm

Umbra vid 3 meter = 6,7 cm

Umbra vid 4 meter = 6,7 cm

Umbra vid 5 meter = 6,7 cm

Umbra vid 6 meter = 6,7 cm

Umbra vid 7 meter = 6,7 cm

Enligt konformsteorin så ska umbran minska ju längre bort man går (redan vid 4 meter så ska umbran vara mindre än 3 cm), men mitt experiment bevisade återigen att skuggan från ett objekt ute i solskenet inte blir mindre och mindre ju längre bort man går!

Slutsats?

Ja, eftersom vare sig tennisbollen eller basketbollen påverkades det minsta av att de är 1,6 respektive 5,8 miljarder gånger mindre än solen, utan de hade konstant storlek på sin umbra (alltså inga konformade skuggor), så ger ju det vid handen att även månen, endast 400 gånger mindre än solen, torde ha konstant storlek på sin umbra (110 km - månens diameter), dvs ingen konformad månskugga!

Nån förnekare som har lust att kommentera?

Detta var den veritabla dödsstöten mot konformsteorin!

Varför ska jag behöva slösa nån mer tid på denna tråd?

Alla de tusentals som följer tråden och inte aktivt deltagit i tråden, vet ju vid det här laget att jag har rätt!

Du totalt ljuger om att du gjort detta testet. Intressant är att du även totalt ignorerar att jag idag har gjort testet med fotobevis och allt. Och det totalt ignorerar du och ljuger om ditt test. Och självklart har du inte tagit några kort.
Hur kommer det sig att jag har med foto och film bevisat förekomsten av kärnskugga och halvskugga?

Så länge du inte tar ett enda kort på dina fantasitester så ljuger du bara för du får inte dom resultaten du pratar om

Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Här är både fotobevis och filmbevis på kärnskugga och halvskugga.

Det som gäller här är:
En stolpe med samma diameter där jag kollar skuggan.
Låter skuggan falla på en stor vit kartong.
Ritar in två streck på kartongen, den visar diametern på stolpen.
Jag tar och går från stolpen och ser då hur kärnskuggan blir mindre och mindre ju längre ifrån jag går.

Första bilden visar olika kort. Varje kort nedanför har jag gått en bit längre ifrån stolpen.
Den är väldigt hög så ni får skrolla ner för att se allt.

Bild 1: http://imgbox.com/RtOlPisK

Här är en film där jag går längre och längre ifrån stolpen. Man ser hur kärnskuggan minskar medans halvskuggan faktiskt blir bredare. Vid skrivande stund är det inte säkert filmen har konverterats färdigt för Vimeo, så den kommer väl fungera tillslut hoppas jag!

Film: https://vimeo.com/241524964

Här är två bilder till. Bild 2 är för att visa avståndet jag har placerat kartongen.
Bild 3 visar hur liten kärnskuggan är.

Bild 2: http://imgbox.com/PMnWyRBP

Bild 3: http://imgbox.com/U7BoJddA

Hoppas vi har bevis nog för att få vissa tvivlare här att inse existensen av kärnskugga och halvskugga!
Senast redigerad av Jazzil 2017-11-06 kl. 19:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in