Citat:
Ursprungligen postat av
Död o återfödd
Skuggan upphör för att månen befinner sig för långt bort från jorden för att kunna kasta nån månskugga längre.
På samma sätt som basketbollen efter 26 meters avstånd inte längre täcker hela solen och därmed inte längre kastar nån skugga. Men fram till 26 meter så kastar basketbollen givetvis en skugga lika stor som basketbollen, på samma sätt som månskuggan alltid motsvarar måndiametern, dvs 110 km.
Hoppsan!
Det var som tusan....så skugga är alltså någon form av "anti-foton" med begränsad räckvidd?
Eller, vad är skugga?
Jag är förledd av vetenskapen och min egen syn att tro att skugga är avsaknad av ljus och därför "försvinner" den när den blir belyst.
Om strålarna från solen är parallella som din tes föreskriver så måste månen Alltid lämna skugga när den passerar solen sålänge skugga faktiskt är vad jag tror det är.
Om skugga är något annat, vilket är en förutsättning för att din tes ska fungera med parallella strålar, så är det nog dags för dig attt mäta vad det är och ta emot ett gäng priser för din upptäckt.
Men, mest troligt är att du fortsätter att svara precis vad du känner för då att svara på frågan motsäger din tes.
Strålarna Kan inte vara parallella Utan att månen Allid kastar en skugga vid passage av solen sålänge skugga=avsaknad av ljus.
Därför, Om månen Inte Alltid kastar skugga vid sol-passage Är inte strålarna parallella och därför är Inte skuggans storlek lika stor som månen.
Men, du är fri att bevisa vad skugga faktiskt är, jag är iaf. nyfiken på vad du kommer fram till.