2017-09-30, 16:09
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Hela den här tråden är idiotisk. Om TS behagade läsa i en elementär lärobok i astronomi så hade hen hittat hela förklaringen.
Solen är ungefär 400 gånger större än månen. Månens (kärn-)skugga i rymden blir därmed konformig. Månens skugga på jorden blir alltså mycket mindre än månens storlek. Enkel, simpel geometri.
Att de två himlakropparna har ungefär samma skenbara storlek sedda från jorden har ingenting med detta att göra.

Vad du totalt missar här (medvetet?) är att samtidigt som solen sägs vara 400 gånger större än månen, så sägs den även befinna sig 400 gånger längre bort (tar alltså ut varann), vilket innebär att det OMÖJLIGT kan uppstå någon konformig kärnskugga!

Än mindre en skugga som är 32 gånger mindre än månen...

Kan du inte ens elementär astrofysik?

Du skämmer ju totalt ut dig själv...
Senast redigerad av Död o återfödd 2017-09-30 kl. 16:18.
Citera
2017-09-30, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Betänk sedan dessutom att solens strålar kommer hit i räta parallella linjer

Nej, de gör de självklart inte.

Du kanske skulle testa att sätta dig själv i en skolbänk någon gång, för det har du ju knappast gjort tidigare?
Citera
2017-09-30, 16:24
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gason
Det är precis det solens strålar gör eftersom solen är jättemycket större än månen. Solen skiner åt alla håll från alla punkter från hela sin yta.

Du och ditt videoklipp ägnar er åt en halmgubbe. Ni kritiserar en felaktig modell som ni själva uppfunnit.

Och samtidigt jättemycket längre bort än månen, varför ditt argument totalt förlorar kraft.
Citera
2017-09-30, 16:28
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Jaha då kan du med egna ord förklara den matematiska beräkningar som visar på månens storlek och avstånd mellan månen, solen och jorden.

Kan inte vara lätt att vara religös fanatisk plattskalle i dessa upplysta tider.

Busenkelt!

Bara att mäta hur stor skugga månen lämnar efter sig på jorden under solförmörkelser!

Nåt mer du ville veta?
Citera
2017-09-30, 16:32
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Samtidigt sägs solen befinna sig 400 ggr längre bort, vilket gör att de ser precis lika stora ut!

Betänk sedan dessutom att solens strålar kommer hit i räta parallella linjer, vilket OMÖJLIGGÖR att månskuggan under solförmörkelser skulle bli mindre än månens diameter, för att inte tala om 32 ggr mindre...

Mer kring att månen omöjligt kan vara större än dess skugga, så om skuggan är 110 km, så kan de facto inte månens storlek överstiga 110 km!

Se själv, 6:30-10:00 min, där även umbra/penumbra tas upp:

https://www.youtube.com/watch?v=QBRQ25fFo_I

Tillbaks till skolbänken med dig!
Varför fortsätter du att länka till totalblåsta idioters klipp? De har ju noll koll på den enklaste fysik. Att en skugga inte kan vara mindre än objektet är rent okunnigt att påstå. Alla förstår det inte men en del idioter går ut på youtube och gör bort sig offentligt med sin ignorans. Sådana idioter tror du uppenbarligen på.

Du kan alltså inte trigonometri?
Citera
2017-09-30, 16:33
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putteo
Nej, de gör de självklart inte.

Du kanske skulle testa att sätta dig själv i en skolbänk någon gång, för det har du ju knappast gjort tidigare?

Eratosthenes experiment för sin glob baserades ju på räta parallella linjer från solen...

Så han hade fel?
Senast redigerad av Död o återfödd 2017-09-30 kl. 16:37.
Citera
2017-09-30, 16:45
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Busenkelt!

Bara att mäta hur stor skugga månen lämnar efter sig på jorden under solförmörkelser!

Nåt mer du ville veta?

Ok du kan återigen inte förklara vad du länkar till och kommer med något obegripligt svamel så du fördriver bara tiden med att skriva löjliga påståeenden.
Citera
2017-09-30, 16:46
Medlem
Citat:
Eratosthenes experiment för sin glob baserades ju på räta parallella linjer från solen...

Så han hade fel?

Du har fått bilder på hur det fungerar samtidigt som du inte klarar av att göra en bild som DU tror att det fungerar. Så du har förlorat denna diskussion.
Citera
2017-09-30, 16:49
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Varför fortsätter du att länka till totalblåsta idioters klipp? De har ju noll koll på den enklaste fysik. Att en skugga inte kan vara mindre än objektet är rent okunnigt att påstå. Alla förstår det inte men en del idioter går ut på youtube och gör bort sig offentligt med sin ignorans. Sådana idioter tror du uppenbarligen på.

Du kan alltså inte trigonometri?

Visa oss med din trigonometri hur det skulle vara möjligt att månskuggan vid solförmörkelser blir mindre än själva månen (för att inte tala om 32 ggr mindre ), när vi vet att avstånden och storlekarna mellan solen och månen tar ut varann, förutom att solstrålarna sägs komma till jorden i räta parallella linjer (Eratosthenes experiment)...
Citera
2017-09-30, 16:50
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Om det är trams, hur kommer det sig då att inte ens astronomerna på astronomi-forumet (innan tråden deporterades hit) lyckades förklara den enorma diskrepansen mellan månskuggan på 110 km och NASA:s tal på månens diameter 3 476 km?

Det gjorde man, flera gånger. Men som med allt annat tar du inte till dig vad som skrivs. Du kommer med motargument såsom "Men läste du inte vad jag skrev, där jag hävdar att..." som att det skulle vara något slags sanning.

Skall bara påpeka att det inte är lönt att du motargumenterar nu. För det första skiter jag i vad du skriver eller tror om saker och ting, jag är inte intresserad av att ta del av din snurriga världsbild. För det andra diskuterar jag inte med knasbollar.

Hoppas du får hjälp med dina sjukdomar. Du borde verkligen sluta skriva på flashback. Förstår du inte att folk tycker du är tragisk och sjuklig? De argumenterar inte med dig för argumentationen skull per se, utan av vänlighet för att försöka få dig att vakna upp ur dina dimmor. Och lägg ner med dina smileys. Det stinker dumhet ännu mer om dina inlägg.

*ignore ON*
Citera
2017-09-30, 16:52
Medlem
Citat:
Visa oss med din trigonometri hur det skulle vara möjligt att månskuggan vid solförmörkelser blir mindre än själva månen (för att inte tala om 32 ggr mindre ), när vi vet att avstånden och storlekarna mellan solen och månen tar ut varann, förutom att solstrålarna sägs komma till jorden i räta parallella linjer (Eratosthenes experiment)...

Det har gjorts. Flera gånger. Finns ingen anledning att återupprepa sådant som redan skrivits - likt det du håller på med - för att du inte har kapacitet att förstå svaren.
Citera
2017-09-30, 16:54
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter77
Det gjorde man, flera gånger. Men som med allt annat tar du inte till dig vad som skrivs. Du kommer med motargument såsom "Men läste du inte vad jag skrev, där jag hävdar att..." som att det skulle vara något slags sanning.

Skall bara påpeka att det inte är lönt att du motargumenterar nu. För det första skiter jag i vad du skriver eller tror om saker och ting, jag är inte intresserad av att ta del av din snurriga världsbild. För det andra diskuterar jag inte med knasbollar.

Hoppas du får hjälp med dina sjukdomar. Du borde verkligen sluta skriva på flashback. Förstår du inte att folk tycker du är tragisk och sjuklig? De argumenterar inte med dig för argumentationen skull per se, utan av vänlighet för att försöka få dig att vakna upp ur dina dimmor. Och lägg ner med dina smileys. Det stinker dumhet ännu mer om dina inlägg.

*ignore ON*

Jaså, verkligen?

Ändå så klarar du uppenbarligen inte av att berätta för oss vad som skulle ha förklarat denna extrema diskrepans mellan månskuggan och NASA:s siffror på månens diameter...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in