2017-09-30, 02:40
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Om jorden var 100 meter bort från solen, så skulle det i så fall innebära att månen bara var ynka 25 centimeter närmare solen...

Hur står det till med dina astronomi-kunskaper egentligen? (Dvs de officiella)
Trams leder knappast diskussionen framåt.

Tack, bara bra, mina astronomikunskaper överstiger nog vida din allmänbildning vars nivå nog får skyllas på skolans misslyckande.
Citera
2017-09-30, 03:27
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Trams leder knappast diskussionen framåt.

Tack, bara bra, mina astronomikunskaper överstiger nog vida din allmänbildning vars nivå nog får skyllas på skolans misslyckande.

Men jag förstår dig att du instinktivt inser att solen är mycket närmare oss än vad NASA hävdar, och detsamma med månen, med tanke på att vi nu vet att månen inte är mer än 110 km i diameter!

32 ggr mindre diameter än vad som officiellt påstås, innebär även 32 ggr närmare jorden, vilket skulle innebära att månen maximalt kan befinna sig ca 12 000 km från jorden!

Att jorden skulle befinna sig närmare 400 000 km från jorden, inser vi nog snabbt är båg, när vi betänker att vi kan zooma in detaljer på månens yta med våra handkameror, med utmärkt bildskärpa dessutom:

https://www.youtube.com/watch?time_c...&v=3rzt6U08gzM

Nån här som händelsevis fortfarande går på NASA:s grova bluffar?
Citera
2017-09-30, 03:45
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Men jag förstår dig att du instinktivt inser att solen är mycket närmare oss än vad NASA hävdar, och detsamma med månen, med tanke på att vi nu vet att månen inte är mer än 110 km i diameter!

32 ggr mindre diameter än vad som officiellt påstås, innebär även 32 ggr närmare jorden, vilket skulle innebära att månen maximalt kan befinna sig ca 12 000 km från jorden!

Att jorden skulle befinna sig närmare 400 000 km från jorden, inser vi nog snabbt är båg, när vi betänker att vi kan zooma in detaljer på månens yta med våra handkameror, med utmärkt bildskärpa dessutom:

https://www.youtube.com/watch?time_c...&v=3rzt6U08gzM

Nån här som händelsevis fortfarande går på NASA:s grova bluffar?
Trams igen, nu med kompletterande halmgubbe. Vad får dig att tro att jag tror att solen är mycket närmare än vi tror? Dumheter. Du är antingen hopplöst hjärntvättad eller ännu ett troll som tillfredställer sig själv med svaren på trollinlägg.

Lär dig nu lite enkel trigonpmetri så får du se hur skuggan kan bli så liten.
Citera
2017-09-30, 04:05
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Trams igen, nu med kompletterande halmgubbe. Vad får dig att tro att jag tror att solen är mycket närmare än vi tror? Dumheter. Du är antingen hopplöst hjärntvättad eller ännu ett troll som tillfredställer sig själv med svaren på trollinlägg.

Lär dig nu lite enkel trigonometri så får du se hur skuggan kan bli så liten.

Snicksnack!

Du vet likaväl som alla andra här nu att diametern på månen måste ligga kring 110 km!

På tal om trigonometri...

Matematiska bevis via trigonometri för att även solen (inte enbart månen) faktiskt befinner sig väldigt nära jorden, dvs NASA-svamlet om 150 000 000 km till solen är rent dravel:

https://www.youtube.com/watch?v=rPHckG3o6NQ

Kan inte vara lätt att vara en globhatt längre i dessa upplysta tider...
Senast redigerad av Död o återfödd 2017-09-30 kl. 04:08.
Citera
2017-09-30, 07:47
Medlem
Citat:
Din illustration är fullständigt åt helskotta!

Sedan när har solens strålar börjat strömma in mot månen och jorden i någon annan vinkel än 90 grader?

Återigen, vänligen kolla in klippet i videon i mitt huvudinlägg, vid 11-12 minuter!

Förstår du nu att din illustration kring solförmörkelser är totalt BS?
Du är rolig du!
90 grader? jag kan använda den termen om du vill det.

Det ljus som kommer från den centrala delen av solskivan som är lika stor som månen har mindre vinkel än 90 garder. All ljus som kommer från övriga delen av solskivan faller in med större vinkel än 90 grader och får större och större vinkel ju närmare kanten av solskivan de utgår från, och som gör att den totala solförmörkelsens skugga är mindre än månens diameter. Något som alla som vill förstå begriper.
Citera
2017-09-30, 07:48
Medlem
Citat:
Snicksnack!

Du vet likaväl som alla andra här nu att diametern på månen måste ligga kring 110 km!

Matematiska bevis via trigonometri för att även solen (inte enbart månen) faktiskt befinner sig väldigt nära jorden, dvs NASA-svamlet om 150 000 000 km till solen är rent dravel:

Det där är ren idioti, precis som allt annat du har skrivit här. Jag ser också att du hela tiden förorenar din text med emojier/smileys, något som bara förstärker dumheten.

Avståndet till månen har mätts med flera olika metoder, t ex radareko och trigonometri. Vi vet, utan något som helst tvivel, att avståndet varierar och att det är ca 380000 km.
Avståndet till solen har också mätts, det är också ställt utom allt tvivel hur långt det är.
Allt detta gjordes för övrigt långt innan NASA var påtänkt.

Solen har en synvinkel på ungefär en halv grad på himlen. (Vad synvinkel är borde du veta sedan grundskolan.) Alla, även du, borde inse att det leder till att solstrålar från olika delar av solen inte är helt parallella. Vinkeln mellan dem blir upp till en halv grad.
Detta faktum, kombinerat med sedan århundraden välkända siffror på solens och månens storlekar, samt deras avstånd från jorden förklarar fullt ut varför månskuggan på jorden ser ut som den gör. Det har förklarats flera gånger i den här tråden. Att du inte begriper förklaringarna betyder inte att dom är fel, utan att du är korkad (såvida du inte trollar, jag tror att du gör det).

Hur förklarar du ringformig solförmörkelse (googla på frasen om du har glömt vad det är)? Med ditt resonemang visar en ringformig solförmörkelse att månen inte existerar!
Senast redigerad av pewana 2017-09-30 kl. 08:16.
Citera
2017-09-30, 08:09
Medlem
nollans avatar
Måste man titta på videon i trådstarten för att förstå vad konspirationen är, om vi skulle leka med tanken att månen vore mindre?
Citera
2017-09-30, 11:11
Medlem
nollans avatar
Citat:
Vad konspirationen handlar om?

Fråga inte mig!

Postade tråden i astronomi-forumet, men eftersom ingen astronom lyckades förklara den extrema diskrepansen mellan 110 km och 3 476 km, så flyttades tråden hit till konspiration (i alla fall min teori ), så det verkar vara alla er konspirationsteoretikers uppgift att lösa detta nu då globhattarna gick bet, hehe...

Lycka till!
Varför skulle NASA bluffa om månens diameter? Jag är för övrigt hyggligt säker på att den varit känd långt innan NASA, eller för den delen USA, bildades.
Citera
2017-09-30, 11:17
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nollan
Måste man titta på videon i trådstarten för att förstå vad konspirationen är, om vi skulle leka med tanken att månen vore mindre?
Det ser ut som ett sidospår till huvudfantasin att jorden är platt. Ingen direkt konspiration, bara en alternativ teori vi kan sitta och fnissa åt.

Det finns ju sedan länge noggranna metoder att mäta avståndet till solen och månen och nu även Venus. Just vetskapen om avståndet till Venus är värdefullt då vi kan vänta tills Venus står så på himlen att en linje mellan solen och Venus bildar en rät vinkel med en linje mellan Venus och Jorden. Resten är Pythagoras sats.

Med en sol med en synvinkel på endast en halv grad så får de vanliga trigonometriska funktionerna i en dator problem med precisionen så ett försök att göra det med exempelvis autocad som idioten i ett klipp ovan gjorde är ganska dödfött.
Citera
2017-09-30, 13:05
Medlem
Citat:
Din uppgift är att förklara hur det kommer sig att solstrålar som kommer in mot månen och jorden i 90 graders vinkel, kan orsaka att ett objekt på 3 476 kilometer endast orsakar en skugga på 110 kilometer, när det borde vara 3 476 kilometer?

Seså...
Enkelt, solen är rejält större än månen, och månen har ett avstånd från jorden, precis som solen. Har du inte gått grundskolan?
Citera
2017-09-30, 14:07
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Snicksnack!

Jaha då kan du med egna ord förklara den matematiska beräkningar som visar på månens storlek och avstånd mellan månen, solen och jorden.

Kan inte vara lätt att vara religös fanatisk plattskalle i dessa upplysta tider.
Citera
2017-09-30, 16:00
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen
Enkelt, solen är rejält större än månen, och månen har ett avstånd från jorden, precis som solen. Har du inte gått grundskolan?

Samtidigt sägs solen befinna sig 400 ggr längre bort, vilket gör att de ser precis lika stora ut!

Betänk sedan dessutom att solens strålar kommer hit i räta parallella linjer, vilket OMÖJLIGGÖR att månskuggan under solförmörkelser skulle bli mindre än månens diameter, för att inte tala om 32 ggr mindre...

Mer kring att månen omöjligt kan vara större än dess skugga, så om skuggan är 110 km, så kan de facto inte månens storlek överstiga 110 km!

Se själv, 6:30-10:00 min, där även umbra/penumbra tas upp:

https://www.youtube.com/watch?v=QBRQ25fFo_I

Tillbaks till skolbänken med dig!
Senast redigerad av Död o återfödd 2017-09-30 kl. 16:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in