Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-29, 21:34
  #13
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mulpac
Nej, olika typer av klämförband används för nätspänningskablar där det kan leda till livsfara om kabeln lossnar och istället matar spänning till något annat ställe. Lödningar släpper (för) lätt av värme, utmattning, krypning, belastning, etc (med tanke på den katastrofala följden om det går fel).

Helt sant, och idén som framfördes tidigare i tråden med att lösa problemet med en form av knop på sladden är absolut inte okej. En sladd är inget rep, sladden har elektriska ledare inom sig som kan gå av vid belastning och orsaka kortslutning/glödbrand genom gnistor.

Men eftersom vi är svenskar, är vi insnöade på "volvo-säkerhet". Oftast räcker det med "fiat-säkerhet" för kreti och pleti. Jämför med USA: de har inte ens dubbelisolerade nätsladdar! (Dock lägre spänning 110/120v AC, men ändå. Kändes väldigt konstigt att stryka sin kavaj i staterna med endast en enkelisolerad "högtalarsladd" mellan strykjärnet och väggkontakten, ni fattar nog vad jag menar..)
__________________
Senast redigerad av kraftfoder 2017-09-29 kl. 21:38.
Citera
2017-09-29, 21:47
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mulpac
Nej, olika typer av klämförband används för nätspänningskablar där det kan leda till livsfara om kabeln lossnar och istället matar spänning till något annat ställe. Lödningar släpper (för) lätt av värme, utmattning, krypning, belastning, etc (med tanke på den katastrofala följden om det går fel).


Trots det så är det massor med nätspänningskablar som är lödda, och varit det i alla tider, kika t ex i förstärkare nätaggregat, nätadapter etc etc etc...

Så, nätkablar, nätledare, kan vara skruvade, klämlister, eller lödda, och därmed inget konstigt med att de kan vara lödda.
Citera
2017-09-30, 05:10
  #15
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Trots det så är det massor med nätspänningskablar som är lödda, och varit det i alla tider, kika t ex i förstärkare nätaggregat, nätadapter etc etc etc...

Så, nätkablar, nätledare, kan vara skruvade, klämlister, eller lödda, och därmed inget konstigt med att de kan vara lödda.

De har dock dragavlastning allihop, samt lödningen är inne i apparatlådan. Betydlig skillnad om man har det utanför samt för att skarva ihop en sladd.
Citera
2017-09-30, 05:37
  #16
Medlem
supremanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manboiii
Alltså allt du behöver göra är att ta fram kniven, skär av kabeln där den bet sönder, skala av lite gummi, så du får fram, låt oss säga 2cm koppartråd från bägge kablarna, tvilla ihop ändarna med varandra, korsa inte kablarna. Sen fram med eltejp å sätt igång å tejpa ihop...

+ och - får inte röra varandra, så tejpa ihop dom för sig, när du gjort det så tejpar du ihop allt i ett. Sen har du i minne bara att inte försöka ha en dragkamp med polaren genom att hålla i kabeln.
Svårare än så är det absolut inte.

Så har du en fungerande kabel.

+ och - ?! Har du likström i dina vägguttag eller?

Timjan och lite kokt potatis är bra till kaninkött...
Citera
2017-09-30, 07:04
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
De har dock dragavlastning allihop, samt lödningen är inne i apparatlådan. Betydlig skillnad om man har det utanför samt för att skarva ihop en sladd.

Jodå, det stämmer, men i princip alla grunkor som har med nätkabel att göra har dragavlastning för nätsladden om denna är friliggande. Lamphållare, stickkontakter, apparater, ja rubbet.

Jag svarade endast på det som sades om att det skulle vara konstigt att löda ihop en strömkabel, när dessa helt normalt är antingen lödda eller skrivande etc.
Citera
2017-09-30, 07:41
  #18
Medlem
flaskborstes avatar
Tips.

Gnid in dina kablar med "Stopp&väx" preparat för nagelbitare som smakar beskt. Vi använde T-Sprit då vi hade marsvin och dom var inte så sugna på att bita på sladdarna. Behöver uppdateras då och då ca: några gånger om året. Sparar en del bekymmer och pengar.
Citera
2017-09-30, 10:47
  #19
Medlem
FujitsuNakajimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manboiii
Alltså allt du behöver göra är att ta fram kniven, skär av kabeln där den bet sönder, skala av lite gummi, så du får fram, låt oss säga 2cm koppartråd från bägge kablarna, tvilla ihop ändarna med varandra, korsa inte kablarna. Sen fram med eltejp å sätt igång å tejpa ihop...

+ och - får inte röra varandra, så tejpa ihop dom för sig, när du gjort det så tejpar du ihop allt i ett. Sen har du i minne bara att inte försöka ha en dragkamp med polaren genom att hålla i kabeln.
Svårare än så är det absolut inte.

Så har du en fungerande kabel.

Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Rätt dumt att använda en sockerbit som saknar dragavlastning och ordentligt petskydd när det finns nåt mycket bättre... http://www.biltema.se/sv/Bygg/Belysn...nt-2000019533/

Jag vill tacka något enormt för alla givande svar. Er framförallt då jag kombinerade er lösning. Tvn fungerar perfekt återigen, kaninen lever och min relation till kvinnan som köpte tvn är räddad

Stort tack!
Citera
2017-09-30, 10:51
  #20
Medlem
FujitsuNakajimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Tips.

Gnid in dina kablar med "Stopp&väx" preparat för nagelbitare som smakar beskt. Vi använde T-Sprit då vi hade marsvin och dom var inte så sugna på att bita på sladdarna. Behöver uppdateras då och då ca: några gånger om året. Sparar en del bekymmer och pengar.

Vi har testat allt möjligt. Han struntar i det och smakar istället pyton när man pussar på honom. Eller så får man gå och tvätta händerna i en tio minuter efter att bara ha klappat honom. Vi kör med fula galler ivägen istället.

Detta galler var borta vid detta tillfället då jag köpt ett Xbox till henna som jag kopplade in och inte hade uppsikt. Tänkt så tokigt det kan gå på bara några få minuter.
Citera
2017-09-30, 21:53
  #21
Medlem
Manboiiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
+ och - ?! Har du likström i dina vägguttag eller?

Timjan och lite kokt potatis är bra till kaninkött...

Jag skrev med en enkel förklaring, att kablarna inte får röra varandra, sen om du kopplar plus på minus är en annan femma. Jag skrev att dom INTE FÅR RÖRA VARANDRA För vad händer då? Jo då har du nog en trasig tv eller om du har tur så ryker proppen bara. Läste du något annat bör kolla genom noggrannare innan du svarar.
__________________
Senast redigerad av Manboiii 2017-09-30 kl. 21:55.
Citera
2017-09-30, 22:08
  #22
Medlem
megacoolmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manboiii
Jag skrev med en enkel förklaring, att kablarna inte får röra varandra, sen om du kopplar plus på minus är en annan femma. Jag skrev att dom INTE FÅR RÖRA VARANDRA För vad händer då? Jo då har du nog en trasig tv eller om du har tur så ryker proppen bara. Läste du något annat bör kolla genom noggrannare innan du svarar.

Finns inget plus och minus när man pratar om växelström. Och inga trådas ska tvinnas i någon tattarlösning.
I detta fallet byter man hela kabeln.
Alternativt använder man någon form av godkänd kabelskarv, men det är bara i nödfall. Denna måste vara kapslad med dragavlastning. Synliga "sockerbitar" är inte godkända.
Citera
2017-09-30, 22:12
  #23
Medlem
Manboiiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
Finns inget plus och minus när man pratar om växelström. Och inga trådas ska tvinnas i någon tattarlösning.
I detta fallet byter man hela kabeln.
Alternativt använder man någon form av godkänd kabelskarv, men det är bara i nödfall. Denna måste vara kapslad med dragavlastning. Synliga "sockerbitar" är inte godkända.

Det är jag väl medveten, än en gång gav jag bara en enkel förklaring som alla förstår. Om du såg bilden på hans kabel så varsågod, jag hade aldrig börja skruva upp tv för att få bort kabeln, då hade jag tagit "tattarlösning" tillfälligt tills man köpt en kabelskarv som klarar dragavlastning.
Citera
2017-09-30, 22:24
  #24
Medlem
megacoolmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manboiii
Det är jag väl medveten, än en gång gav jag bara en enkel förklaring som alla förstår. Om du såg bilden på hans kabel så varsågod, jag hade aldrig börja skruva upp tv för att få bort kabeln, då hade jag tagit "tattarlösning" tillfälligt tills man köpt en kabelskarv som klarar dragavlastning.

Har kollat bilderna. Jag hade själv inte haft några problem med att öppna tv:n och byta kabel, men detta rekommenderas bara om man har koll på vad man håller på med.

Angående skarv, som kan man köpa på clas ohlson, jula eller lite var stans, så hade jag låtit tv:n vara urkopplad tills en dylik har inhandlats.
Om jag absolut måste se ett favoritprogram, så hade jag skarvat med "u-båtar" och sedan dragit ur stickproppen innan läggdags
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback