Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-28, 22:28
  #1
Medlem
Hejsan

Jag har precis fått ett jobb och har sedan tidigare en del privata skulder, kan jag ta ett lån av banken och betala av dessa? Har aldrig haft med banklån osv och göra innan så hade varit trevligt om någon vänlig själ kunde ge mig lite insikt. Kan jag t. ex gå till banken imorgon och säga, jag har fått fast anställning, kan jag låna 100 000? Ska jag säga att det är för att betala av privata skulder eller ska jag säga att det är till något annat? Måste jag ha jobbat en viss tid innan banken lånar ut till mig?

Tack på förhand
Citera
2017-09-28, 22:37
  #2
Medlem
Kolla på din banks hemsida, oftast finns det blanco/medlemslån etc. se om du är kreditvänlig där. Om annat ringer du din bank..

"jag ska köpa bil" funkar ju alltid.

men har du 100k kr i lån till privata personer? låter helt otroligt. Va fan har du gjort för att lyckas med detta?
Citera
2017-09-28, 22:38
  #3
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perrerodlok
Hejsan

Jag har precis fått ett jobb och har sedan tidigare en del privata skulder, kan jag ta ett lån av banken och betala av dessa? Har aldrig haft med banklån osv och göra innan så hade varit trevligt om någon vänlig själ kunde ge mig lite insikt. Kan jag t. ex gå till banken imorgon och säga, jag har fått fast anställning, kan jag låna 100 000? Ska jag säga att det är för att betala av privata skulder eller ska jag säga att det är till något annat? Måste jag ha jobbat en viss tid innan banken lånar ut till mig?

Tack på förhand

De vill oftast att du har haft den i 6 månader och det beror på vilka utgifter/inkomster du har.
Citera
2017-09-28, 22:46
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OskyldigtKriminell
Kolla på din banks hemsida, oftast finns det blanco/medlemslån etc. se om du är kreditvänlig där. Om annat ringer du din bank..

"jag ska köpa bil" funkar ju alltid.

men har du 100k kr i lån till privata personer? låter helt otroligt. Va fan har du gjort för att lyckas med detta?

Jag hade väldigt mycket pengar låsta och lånade då under tiden av en vän, som även han är förmögen, problemet är att mina pengar som var låsta sedan var värda noll. Det går ingen nöd på min vän men för min egen skull betalar jag hellre tillbaka han pengarna och betalar ränta på ett lån av banken, känns bättre.
Citera
2017-09-28, 22:48
  #5
Medlem
321js avatar
https://private.nordea.se/#/


https://jak.se/privat/lana
__________________
Senast redigerad av 321j 2017-09-28 kl. 22:50.
Citera
2017-09-28, 22:52
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
De vill oftast att du har haft den i 6 månader och det beror på vilka utgifter/inkomster du har.

Just nu bor jag gratis hos samma vän jag är skyldig pengarna, jag är evig tacksam honom och skyller inte på någon annan än mig själv för det som hänt men han personligen känner viss skuld. Jag vill bara få det hela överstökat, betala tillbaka honom och hitta eget boende. Ser banken det som negativt eller positivt att jag bor gratis? Rent spontant känns det som ett plus men sen kanske dom säger något i stil med "ajaj, det är inte bra, då kan vi inte estimera för framtida kostnader osv". Har inte en aning hur dom resonerar hehe. Annars har jag inga utgifter mer än telefoni och försäkringar.
Citera
2017-09-28, 22:55
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 321j
https://private.nordea.se/#/


https://jak.se/privat/lana

Sådana där grejer funkar inte för mig eftersom jag inte har någon deklarerad inkomst, blir alltså nekad direkt. Jag har under en längre tid arbetat med ett projekt (som sket sig) och har livnärt mig på min kapitalinkomst.
Citera
2017-09-28, 23:27
  #8
Avstängd
Sovtutans avatar
Eh? Det relevanta är väl att du är skuldsatt, pengar lånar inte ut pengar till någon med obetalda skulder. Inte till dom med betalda skulder heller för den delen.

För övrigt en dålig idé. Jobba sakta men säkert så behöver du bara jobba bort skulden en gång istället för två.
Citera
2017-09-28, 23:34
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sovtutan
Eh? Det relevanta är väl att du är skuldsatt, pengar lånar inte ut pengar till någon med obetalda skulder. Inte till dom med betalda skulder heller för den delen.

För övrigt en dålig idé. Jobba sakta men säkert så behöver du bara jobba bort skulden en gång istället för två.

Banken bryr väl sig egentligen inte vad jag lånar pengarna till, dom vill bara vara säkra på att dom får tillbaka pengarna + räntan. Det är väl väldigt vanligt att banker lånar ut pengar för att täcka skulder, då banken tjänar pengar på det. Du betalar ju av lånen med deras pengar men sen tjänar dom pengar i form av att du betalar ränta på lånet. Kan så klart ha fel men det är så jag förstått allt. Så det jag egentligen undrar är vad jag behöver göra för att banken känner sig trygg med mig, räcker det att ha fast anställning eller måste jag ha jobbat en viss tid.
__________________
Senast redigerad av perrerodlok 2017-09-28 kl. 23:37.
Citera
2017-09-28, 23:37
  #10
Avstängd
Sovtutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perrerodlok
Vill inte låta otrevlig men förstår inte ett dyft av vad du skriver. Banken bryr väl sig egentligen inte vad jag lånar pengarna till, dom vill bara vara säkra på att dom får tillbaka pengarna + räntan. Det är väl väldigt vanligt att banker lånar ut pengar för att täcka skulder, då banken tjänar pengar på det. Du betalar ju av lånen med deras pengar men sen tjänar dom pengar i form av att du betalar ränta på lånet. Kan så klart ha fel men det är så jag förstått allt. Så det jag egentligen undrar är vad jag behöver göra för att banken känner sig trygg med mig, räcker det att ha fast anställning eller måste jag ha jobbat en viss tid.
Förlåt men skuldsatt för mig = Kronofogden. Sitter du hos Kronofogden idag? För då kan du glömma ett lån från någon.
Citera
2017-09-28, 23:44
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sovtutan
Förlåt men skuldsatt för mig = Kronofogden. Sitter du hos Kronofogden idag? För då kan du glömma ett lån från någon.

Jag sitter sån tur inte hos kronofogden, nej. Min skuld är till en vän, han kräver inte hastigt tillbaka pengarna men det tär på vår relation och jag vill bara bli kvitt. Därav är jag hellre skyldig banken pengar än honom, även om det då blir en extra kostnad i form av ränta.
__________________
Senast redigerad av perrerodlok 2017-09-28 kl. 23:47.
Citera
2017-09-29, 00:15
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perrerodlok
Jag sitter sån tur inte hos kronofogden, nej. Min skuld är till en vän, han kräver inte hastigt tillbaka pengarna men det tär på vår relation och jag vill bara bli kvitt. Därav är jag hellre skyldig banken pengar än honom, även om det då blir en extra kostnad i form av ränta.

Okej, men det är ju inte direkt några problem att få banklån. Prata med din bank, där berättar du vad du har för anställning, lön, och en hyfsat genomgång om din kostnad per månad. menar 100k kr/5år är väl ca 2kkr/mån.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback