• 1
  • 2
2017-09-28, 22:19
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Du har saker du behöver reda ut hos dig själv. Svårt för oss att veta vad det är, det brukar till och med vara svårt för en själv att veta vad det är. En psykolog kan hjälpa till att identifiera problemen och komma med förslag på lösningar. Känner du dig stressad?

Jag vet inte riktigt (som du säger) vad det beror på. Spontant är det väl 30+ år av att knyta näven i fickan som till slut fått bägaren att rinna över. Problemet är ju att det går ut över folk jag tycker om och det blir svårt att träffa nya människor när jag blir så förbannad över småsaker.

Stressad känner jag mig, livet börjar dala. Träffat psykolog men då angående depressionen.
Citera
2017-09-28, 22:19
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjocktjej
Har du kollat ditt testosteronvärde? Om det är för högt/lågt kan de resultera i aggression osv.

Nej, det har jag inte. Är det bara att be ngn på vårdcentralen eller måste det ingå i en specifik undersökning?
Citera
2017-09-28, 22:37
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Jag vet inte riktigt (som du säger) vad det beror på. Spontant är det väl 30+ år av att knyta näven i fickan som till slut fått bägaren att rinna över. Problemet är ju att det går ut över folk jag tycker om och det blir svårt att träffa nya människor när jag blir så förbannad över småsaker.

Stressad känner jag mig, livet börjar dala. Träffat psykolog men då angående depressionen.
Känner du dig stressad så lär det i alla fall kunna vara en stor bidragande faktor till varför du känner dig aggressiv. De flesta kan bli mycket griniga under stress

Och känner du att livet har börjat dala så lär det väl knappast underlätta saken.

Tränar du? Det gör mirakel för psyket och inte minst självkänslan.

Sen så är jag skeptisk till antidepressiva. Jag tycker att de hämmar ens drivkrafter, och därmed hämmar ens utveckling, och därmed låser fast en vid en viss livssituation eller till och med förvärrar den när man inte bryr sig om saker lika mycket, man börjar försumma saker. Men that's just me talkin. Funkar ju olika på olika människor.
Senast redigerad av Mia-Rovy 2017-09-28 kl. 22:47.
Citera
2017-09-28, 22:43
Medlem
kanelkakas avatar
Citat:

Jag skulle snarare tro att det är det som har fått dig att knyta näven i fickan i alla år som utgör grunden för att du har svårigheter att kontrollera ilskan idag.

Vad tror du själv? Och kan du isf komma på vad det är?

Det låter osoft som du har det nu...och jag förstår att du inte vill att det ska påverka människor du tycker om. Ilska kan leda till väldigt negativa handlingar, stora som vardagligt små, som får en stor negativ påverkan på ditt liv. Prata med en psykolog om det här, lämna det inte obehandlat.

Och kanske bland det viktigaste - var inte arg på dig själv eller känn skuld för att du blir arg. Aggressionen är med största sannolikhet en försvarsmekanism och ett uttryck för att du har omsorg om dig själv, tar hand om dig själv. Något du har behövt utveckla, något som vuxit fram och nu yttrar sig som det gör.
Senast redigerad av kanelkaka 2017-09-28 kl. 22:48.
Citera
2017-09-28, 23:05
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanelkaka
Jag skulle snarare tro att det är det som har fått dig att knyta näven i fickan i alla år som utgör grunden för att du har svårigheter att kontrollera ilskan idag.

Vad tror du själv? Och kan du isf komma på vad det är?

Sant, att hela tiden "stänga av" har ju gjort att jag inte blir så bra på att hantera konflikter. Problemet är att jag blir arg för minsta lilla. En polare som inte hör av sig när han lovat, t ex. Instinktivt säger kroppen att "åk hem till den djäveln och visa att du inte ska bli trampad på" men det går ju inte. Jag har blivit bättre på att konfrontera men det går aldeless för långt!

Jag VET hur det bästa vore för att lösa situationer utan att bli arg och aggressiv. Men kroppen vill liksom inte lyssna på hjärnan (om du fattar).
Citera
2017-09-28, 23:24
Medlem
Drumedarens avatar
Sitter i samma sits i princip, arg för ingenting nuförtiden. Vet inte riktigt hur man löser det.
Citera
2017-09-28, 23:29
Medlem
kanelkakas avatar
Citat:
Sant, att hela tiden "stänga av" har ju gjort att jag inte blir så bra på att hantera konflikter. Problemet är att jag blir arg för minsta lilla. En polare som inte hör av sig när han lovat, t ex. Instinktivt säger kroppen att "åk hem till den djäveln och visa att du inte ska bli trampad på" men det går ju inte. Jag har blivit bättre på att konfrontera men det går aldeless för långt!

Jag VET hur det bästa vore för att lösa situationer utan att bli arg och aggressiv. Men kroppen vill liksom inte lyssna på hjärnan (om du fattar).

Varför har du stängt av i alla år? Vad har gjort att du inte har uttryckt din aggressivitet tidigare?

Förstår att du vet vad det "bästa" vore.
Senast redigerad av kanelkaka 2017-09-28 kl. 23:47.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in