Flashback bygger pepparkakshus!
2006-01-12, 18:29
Medlem
Gokväll..

Har lite frågor om essenser då jag hittat två sedan jag storstädat gamla skåp osv.

Den ena jag hittade heter "Old Grand's Essens SVENSK VODKA" Innehåller 50ml och räcker till 2x700ml vodka. Mycket passande så har jag två sjuttisar hemma så jag tömde i ungefär hälften av essensen i den ena flaskan.
Vad kan jag nu vänta mig? Det står på essensflaskan att det kan drickas direkt efter blandning men blir bättre efter lagring.
Vodkan jag blandade med var Zaranoff, tänker inte slösa bort en Absolut eller liknande om det smakar skit. Men det märks, vad tror ni?

Den andra essensen jag hittade var "STORMS Whiskey Essens" 50ml som ska räcka till två helor 40-45%ig whiskey. Nån som har erfarenhet?
Citera
2006-01-12, 21:00
Medlem
Snösparvs avatar
Essenser är lump. Dom finns till för bonden och pöbeln.

Essenser är väll till för mäsk/bondsprid?
Whisky essensen ska väll inte användas till "riktig" whisky utan till bondsprit som därefter blir bond whisky?
Citera
2006-01-12, 23:30
Medlem
Grårävs avatar
Essenser är till för hemkört, och resultatet blir inte ens i närheten av den riktiga varan.
Därför, om du får tag på HB så drick den ren, köp whiskey, cognac, rom, gin etc på systemet.
Citera
2006-01-13, 18:17
Medlem
Jaha, det finns alltså en stor chans att jag förstört min köp-vodka nu alltså?
Citera
2006-01-13, 21:36
Medlem
BrotherLouies avatar
Svart-vinbärs smak kan vara gott att slå i lite (läs: väldigt lite) i en drink för att få godare smak.
Citera
2006-01-13, 23:02
Medlem
kultingens avatar
bah ni verkar inte ha någon erfarenhet av essenser... Det finns många mycket goda på marknaden, bar-kings hallon-lakrits och strands irish cream är bra exempel på underbara essenser.
Dock är det slöseri att slösa beskattad sprit på sådant, köp den smak du vill ha isället på monopolet. Finns bra essensforum på bryggforum
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in