2017-09-27, 22:37
Avslutad
Att relationerna mellan många vita och svarta är spänd är nog de flesta här inte främmande för, däremot om det kommer bli värre eller bättre kan vi inte säga med 100 procent säkerhet, däremot kan vi spekulera om världen går mot en positiv eller mot en negativ riktning.

I USA och många andra länder bor människor väldigt segregerat. Afro-amerikansk kultur och euro-amerikansk kultur (vit) har skillnader. Rörelser som BLM och deras listor med krav till vita människor och deras hat mot vita samt delar av vänstern som också hakar på sprider hat mot vita människor.

På andra sidan har vi också vissa extrema krafter som får bränsle av detta och allt fortsätter i likt en hamster som springer i runt i ett hamsterhjul, dvs inget riktigt slut

Idag ser läget enligt mig dåligt ut och jag vet inte hur det kommer bli i framtiden ( som helhet ) men hur blir det i framtiden? kommer relationerna mellan vita och svarta bli bättre eller sämre och varför samt går det eventuellt att förbättra relationerna och hur skulle det ske då?
Citera
2017-09-27, 22:44
Medlem
I USA speciellt är det segregerat för att svarta en gång var (slavar) och bomullspojkar. Men här så kan dom inte spela på det kortet på samma sätt. så vet inte riktigt svårt att säga. svarta jag har mött har varit trevliga beroende på hur man är.
Citera
2017-09-27, 23:05
Medlem
Sådär 50,000 vita kvinnor våldtas årligen av svarta i USA. Den siffran behöver öka till 300,000 för att vänskapen ska kunna frodas riktigt ordentligt. Som den svarte gentlemannen i Sundsvall sa när han våldtog en 12-årig vit hora:

"Svart snopp är dyrt!"
Citera
2017-09-27, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troy_mclure
I USA speciellt är det segregerat för att svarta en gång var (slavar) och bomullspojkar. Men här så kan dom inte spela på det kortet på samma sätt. så vet inte riktigt svårt att säga. svarta jag har mött har varit trevliga beroende på hur man är.

Är irländare svarta?
Citera
2017-09-27, 23:06
Medlem
Troligtvis inte. I högre samhällsklasser med hög utbildning som den amerikanska medelklassen så erhåller man väl man en harmonisk relation mellan vita och svarta.

Men i ghettozonerna där afroamerikaner är i klar majoritet lär deras förakt mot vita förbli kvar och kanske t.o.m ännu mer fientligare. Precis som här i Sverige. Vi har ju inte ens svart invandrande medelklass som staterna har.
Citera
2017-09-27, 23:10
Medlem
Varangians avatar
Tyvärr är identitetspolitiken här för att stanna (tack vänstern=/).

Så välj din sida. Som i Oz.
Citera
2017-09-28, 12:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Tyvärr är identitetspolitiken här för att stanna (tack vänstern=/).

Så välj din sida. Som i Oz.

Identitetspolitiken är ett problem. Vänstern tjänar på splittring
Citera
2017-09-28, 12:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Cauvie
Troligtvis inte. I högre samhällsklasser med hög utbildning som den amerikanska medelklassen så erhåller man väl man en harmonisk relation mellan vita och svarta.

Men i ghettozonerna där afroamerikaner är i klar majoritet lär deras förakt mot vita förbli kvar och kanske t.o.m ännu mer fientligare. Precis som här i Sverige. Vi har ju inte ens svart invandrande medelklass som staterna har.

Ja, så är det! Jag är också osäker på om relationerna kommer förbättras i USA eller globalt
Citera
2017-09-28, 13:17
Avslutad
För att spinna vidare på vänstern så tror jag att en vänsterregering ökar motsättningarna. Jag hänvisade tidigare till en forskning gjord av Harvard University där man hade gjort en omfattande utredning om mångfald och hur det påverkar samhället utifrån ett tillitsperspektiv och resultatet visade på att i samhällen som präglas av mångfald så minskar nämligen tilliten mellan människor hos ursprungsgruppen såväl som individer emellan från andra grupper.

I ett samhälle där mångfalden är stor, hudfärgsmässigt, religiöst och inte minst kulturellt är min hypotes att motsättningarna ökar då vissa grupper har en högre snittinkomst och en lägre procentandel som går på bidrag, därav vissa måste försörja andra i en större utsträckning i ett samhälle där tilliten mot institutioner såväl som människor är förhållandevis liten.

Jag tror på en väldigt liten stat där det inte finns socialbidrag, barnbidrag och så. Det enda som finns är tex domstol, polis, brandkår, ambulans, publika sjukhus, publika skolor, vägar, kollektivtrafik, statlig pension för de som jobbat och några få nämnder men inget mer än det, resten sköts av det privata med få eller inga subventioner.

Detta tror jag skulle minska spänningarna lite, inte helt men litegrann! Mindre myndigheter samt mindre skatt och tryck på skattebetalare att försörja andra. Detta gäller inte enbart vita och svarta utan alla i samhället oavsett hudfärg.
Citera
2017-09-28, 13:35
Medlem
Det är mycket möjligt att slaveri och laglig slavhandel kommer att göra comeback och bli lagligt eller halvlagligt i vissa länder/områden under innevarande århundrade , och det lär isåfall knappast förbättra relationerna mellan vita, svarta och araber.
Citera
2017-09-28, 13:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det är mycket möjligt att slaveri och laglig slavhandel kommer att göra comeback och bli lagligt eller halvlagligt i vissa länder/områden under innevarande århundrade , och det lär isåfall knappast förbättra relationerna mellan vita, svarta och araber.

Kanske. Det finns fortfarande slavar i arabvärlden. Men tror du det kommer bli slavhandel i v-europa eller?
Citera
2017-09-28, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arered
Ja, så är det! Jag är också osäker på om relationerna kommer förbättras i USA eller globalt

USA är stort, väldigt stort och landet lär förbli segregerat utöver hela sin historia.

Men så länge politiska krafter skapar underklasser av människor som nästan genast bygger upp ett förakt eller t.o.m fullständigt hat mot vita vare sig det är i USA, Europa, här i Sverige m.m så kommer relationerna alltid vara nästintill omöjliga. Spänningarna är så höga att det kommer helt enkelt inte gå att leva tillsammans.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in