Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-27, 18:47
  #1
Medlem
Tjenixen!
Jag har tankat ner fl studio 12 (demo). Jag vill göra dubstep/dnb som noisia men även kanske något som liknar detta (vet inte vad genren kallas): https://www.youtube.com/watch?v=tydgmMh9dkk

Behöver tips och råd då jag knappt kan nånting om produktionen men jag har många ideer i huvudet. Undrar vilka till ex plugins man behöver, och eventuell utrustning som kan man se i DJs studios, och annat man borde tänka på.

Har även drömt om hur det vore att bli stor inom EDM genren, om nån kunde förklara hur den världen fungerar?

Tack!
Citera
2017-09-27, 19:19
  #2
Medlem
Bör även tilläggas att jag vill kunna skapa kraftiga baser till mina låtar
Citera
2017-09-27, 19:42
  #3
Medlem
Det finns en plugin som heter 3xosc . Där kan du välja "waveform" på 3 olika oscillatorer och leka med LFO och automatisera det.

Trycker du F11 när du precis använder något så kommer det upp en hjälpmanual som förklarar funktioner och syfte ( Förhoppningsvis) med det du vill använda.

Du kan vara kreativ med 808 kicks med.
Citera
2017-09-27, 19:51
  #4
Medlem
AX64s avatar
Tycker Reason är en bra, men även rätt avancerad, svit som du klarar du väldigt långt med om du vill köra på mjukvara eller kombinera mjukvara med hårdvara i framtiden när du har pengar att köpa prylar. Ett råd är att börja smått och sakta lära dig mer om de olika delarna så att du inte skräms av hur invecklat det kan bli. Lärde mig det hyfsat bra på ett halvår ungefär.
Citera
2017-09-28, 02:18
  #5
Medlem
Om du ska köra dubstep så är nog den simplaste och bästa vst synten för automationer Serum! Den är också riktigt bra för feta basljud. Sylenth1 kan vara bra att ha för att göra melodier och atmosfär syntar, men serum går först imo. Många kör NI Massive men jag är inte själv så insatt i den. Har du någon erfarenhet i musik sen innan?
Citera
2017-09-28, 11:08
  #6
Medlem
Skulle rekommendera att du kollar så många tutorials på Youtube som du bara kan, och sen leker runt med alla pluggar. Sylenth1 och Massive är standard inom EDM.

När det kommer till att bli stor inom EDM världen så handlar det bara om att producera något "banbrytande", och ha tur som fan. Ha dock inte målet att bli stor inom EDM världen, utan ha målet att bli bra, vilket idag är två helt olika saker.
Citera
2017-09-28, 13:24
  #7
Medlem
https://soundcloud.com/user-612151401/trance

Detta är gjort med Harmless till 70%!
Citera
2017-09-29, 07:59
  #8
Medlem
SlapBasss avatar
Sylenth1 är grym för varma pads och mer analogt sound och är en väldigt bra nybörjar synth(med det sagt är den ändå väldigt kraftfull, vissa producenter t.ex. Flume använder i princip bara Sylenth1), den är lättare än de flesta andra att sätta sig in i om man kollar lite youtube tutorials. Lek runt med antalet voices och detune, 2 populära ljud du kan kolla upp hur man gör först är Supersaw och Reese Bass.

Massive är grym för tunga basar pga dess filter som t.ex. Screamfiltret och många karaktäristiska wavetables. Serum ska vara bra men är inte så insatt i den personligen då den är relativt ny.

Reddit är grymt bra för att hitta trummsamples och annat gott. r/drumkits är grym. Om du vill göra dubstep kan jag rekommendera Leviathan 2 + Cymatics Terror Dubstep, båda de är bra utgångspunkt samplepackmässigt.

I regel brukar jag använda samples för trummor och komplettera dem genom att layra fler samples eller synthljud om det behövs. medans dina synthljud så som bas, pads osv. är en stor fördel att kunna göra själv med en synth som sylenth eller massive då du annars inte kommer kunna automatisera och modelera olika parametrar med adsr filters och lfos vilket är väldigt karaktäristiskt för många moderna genres däribland dubstep.
Citera
2017-10-01, 18:54
  #9
Medlem
Ok. Tack för alla era svar och tips.
Citera
2017-10-12, 06:10
  #10
Medlem
PEVCEs avatar
Börja med att lära dig lite basic synthesis och grundläggande musikteori, finns oändligt med hjälp på youtube. 3xOsc som kommer med FL är en rätt enkel och bra startpunkt, lär dig den in och ut till att börja med. Sen finns Serum, Massive, FM8, Sylenth1 etc. som är rätt standard inom EDM.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback