Citat:
Ursprungligen postat av Cht
Skulle någon kunna förklara för mig hur det här med utomhusklättring fungerar?
Ett grönt kort kurs på Karbin/klättercentret är ju en bra start. Så länge du tar dig till vad som utlärs så kan du ju topprepssäkra. Ska du rigga topprep ute så är det tämligen enkelt att göra det på sportleder (bultade leder) där det finns ett ankare och den går att nå genom att gå runt upp på berget med alla grejer. Problemet är bara att det kan vara svårt att nå dessa ankare säkert. För leder utan ankare kan man använda sig av träd som ankarpunkter... Men här inte platsen att lära sig sånt, utan här är en kurs välspenderade pengar. Det finns ganska mycket man måste tänka på. Kursen du söker för detta ändamål kallas "grundkurs i klippklättring". Min personliga åsikt är att man får ut mera av en sån här kurs om man har klättrat ett tag inomhus, annars kan det bli för mycket nytt.
Ett rött kort på Karbin/Klättercentret innebär att du ska kunna ledklättra på bultade leder inomhus, dvs klättra utan att repet redan finns uppifrån. När du väl kommer upp till ankaret inne så har du oftast två klippkarbiner eller skruvkarbin att koppla in repet i och sedan bli nedsläppt av din klätterkompis. Dessa karbiner jag nämner finns ibland på bultade leder ute men oftast inte, så du måste veta vad du ska göra för att få repet genom ankaret utan att behöva knyta om helt. Jag vet inte om just detta lärs ut på rött kort kursen men en bra instruktör ska kunna svara om du frågar. Får du en sur/osäker instruktör (jodå, de finns) som säger att deras kurs endast gäller inne klättring och tar därför inte upp det så har du haft lite otur.
Vad det gäller ledklättring så finns det sport/bult, trad/naturliga säkringar, eller mix (en blandning av bägge). Trad/naturliga säkringar så lägger man in egna saker i sprickor som man sedan plockar bort. I sverige är det mycket ovanligt att man börjar med denna typ av klättring utan är sånt man kan bli intresserad av efter något år av sport/bultad klättring.
Jag drar ut med klätterkompisar, men oftast med min klättrande flickvän. Annordnade tillställningar finns, ibland genom klätterklubbar (Stockholms klätterklubb för Stockholm), men ett tips är att söka upp Friluftsfrämjandet's klättergrupp som drar ut en dag varje helg (gäller Stockholm). De säger att de har som krav att man ska ha gått grundkursen eller ha motsvarande kunskaper men detta är bullshit. De kollar aldrig det och ofta kan det vara en bunt nötter som har för höga tankar som sig själva, men kan du säkra topprep (ha grönt kort) så kan du åka med och få klättra lite klippa och se lite över hur det går till. Ledsäkra inte någon om du inte har rött kort, oavsett om de antar att du kan. Allt eftersom kan du skaffa klätterkompisar genom dem eller diverse andra forums och kanske kan lämna fucking-around främja... oops! förlåt, friluftsfrämjandet menar jag, och klättra på egen hand. Svenska klättercommunities/forums på nätet finns ju. De har oftast trådar där man söker klätterkompisar. Viktigast är att man talar om exakt hur erfaren man är, det är viktigare än vilka grader man klättrar.
Vad det gäller "smultron ställen" så finns de i regel inte. De som sätter upp leder eller gör leder för första gången (så kallad "Första bestigning/First ascent") vill gärna att andra ska klättra deras leder. Information om dessa leder och klippor finns här och där. Som nämnd tidigare så är sverigeföraren på nätet en bra källa. Bor du i Stockholm så ska du helt klart köpa "Stockholmsföraren". Förare är i regel det ordet som används för guideböcker över klättring. Stockholm är en mycket bra stad för klättring i jämnförelse mot många andra länder. Det finns många klippor att välja på. Kanske inte många väldigt fina klippor, men det finns ett gott utbud. Ju bättre man blir på klättring ju större utbud för du. Så länge du klättrar grader upp till ca 6a så finns det inte så himla mycket men tillräckligt för att hålla dig sysselsatt så att du kan bli bättre och sedan klättra svårare leder.
Citat:
Ursprungligen postat av Mooki57
Jag hade tänkt börja med utomhusklättring och undrar om man vågar köpa begagnad utrustning? Såg att det fanns ganska mycket på blocket.
Till viss del skulle jag kunna köpa beggad utrustning. Av vänner man litar på så är det ok, men rena klätterforums kan funka också. Blocket kan vara lite lurigt, behöver ibland inte vara folk som ens vet vad det är de säljer. Selen och rep har jag aldrig köpt begagnad. Skulle jag göra det så skulle det inte vara från blocket, utan endast från någon jag känner. Det har hänt dödsolyckor där klätterrepet har förvarats slarvigt i bakluckan på en bil och har försvagats tack vare gammal batterisyra. Även andra olyckor där repet skurits av över vassa kanter eller främmande föremål (typ grus) kommit in i repbromsen och skurit av repet. Eftersom det kan hända att repet går av vid dessa tillfällen så kan man också tänka sig alla nivåer av försvagning, t ex rep som används slarvigt över kanter och försvagats men inte gått av. Hur vet man att det inte är ett sånt rep som säljs? Köpt nytt, låna inte ut, och du vet altid till 100% vad dina grejer har utsatts för. I ett pressat läge under en svår klättring är det inte läge att börja fundera på om grejorna håller eller inte. Mjuka saker har en livslängd också, även om de inte slits kraftigt. Att köpa grejer som har gått en bit in på livslängden kan bli dyrare i längden då du kanske måste ersätta grejorna mycket tidigare än om du köpt nytt från början.
Karbiner och säkringar skulle jag kanske kunna tänka mig köpa av någon okänd, men endast efter att ha pratat med försäljaren och fått en uppfattning om denna vet vad denna pratar om. Detta kan dock vara svårt om man inga är så erfaren själv. Som nybörjare skulle jag endast köpa beggad av någon jag litade på. Sånt man kan köpa begagnat utan att vara så försiktig är ju sånt som inte ingår i säkringskedjan, typ skor, kritpåse, kanske hjälm om den är orepad (har den fått en stor sten på sig så ska den kasseras). Men som sagt så är rep, slingor och selen det man ska vara allra försiktigast med.