• 2
  • 3
2017-09-29, 14:28
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratoz
Om man driver näringsverksamhet har man skyldighet att se till att underlag är korrekta.

Och jo även om man beställer som privatperson är man tvungen att göra rättelse om man får betala för lite tull.

Jag menade mer att om ett paket gått genom tullen med falsk deklaration och paketet kommit fram till konsument så kan detta aldrig användas mot honom igen. Det är endast hans egna handel som säljare som möjligtvis har historik sparat någonstans.

Sen kan vi spinna hur långt som helst hur man "egentligen" ska göra, men om vi ska göra det kan jag nästan säga med 100% säkerhet att vi inte har ett enda företag i Sverige som följer lagen till punkt och pricka.
Citera
2017-09-29, 15:16
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratoz

Det är mycket bättre att direkt vara ärlig med att du förfalskat tullhandlingar.

Jag antar att man kan bli bestraffad för ett sådant beteende? Vilken typ av straff kan det handla om?
Citera
2017-09-29, 15:47
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Jag antar att man kan bli bestraffad för ett sådant beteende? Vilken typ av straff kan det handla om?

Det beror på omfattningen, hur stora volymer, finns anställda, är det till för att dölja även andra brott etc.

Ts döms för övrigt för sin samlade brottslighet om allt är på bordet vid samma tillfälle.

Min uppfattning är att alltihop borde stanna vid villkorlig dom och samhällstjänst.

Näringsförbud kan också bli aktuellt.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in