2017-09-27, 14:59
Medlem
Ratozs avatar
Ajdå. Såg i en annan tråd att du efterfrågat hur man bästundviker tullar. Har duägnat dig åt varusmuggling och undvikit tullar kan du dels riskera ytterligare rättsliga påföljder, och dels riskera att all din vinst byts mot förlust.

Du vill undvika att sköntaxeras till varje pris. Med straffavgifter, sköntaxering och tullar du inte betalat samt eventuella böter kan beloppen bli helt ohanterbara för dig. Särskilt med bara 10k in.

Börja med att gå igenom hur mycket du faktiskt har kvar av alla kvitton, fakturor och andra papper. Vänd dig sen till en revisor och fråga om det går att ordna upp. Följ sen för sjutton revisorns råd.

Tänk på att preskriptionstiden för skattebrott i praktiken är 11 år annars. Det är lång tid att vara rädd. För ja de går igenom gamla ärenden ibland.
Senast redigerad av Ratoz 2017-09-27 kl. 15:01.
Citera
2017-09-27, 17:34
Medlem
KimJongNams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratoz
Ajdå. Såg i en annan tråd att du efterfrågat hur man bästundviker tullar. Har duägnat dig åt varusmuggling och undvikit tullar kan du dels riskera ytterligare rättsliga påföljder, och dels riskera att all din vinst byts mot förlust.

Du vill undvika att sköntaxeras till varje pris. Med straffavgifter, sköntaxering och tullar du inte betalat samt eventuella böter kan beloppen bli helt ohanterbara för dig. Särskilt med bara 10k in.

Börja med att gå igenom hur mycket du faktiskt har kvar av alla kvitton, fakturor och andra papper. Vänd dig sen till en revisor och fråga om det går att ordna upp. Följ sen för sjutton revisorns råd.

Tänk på att preskriptionstiden för skattebrott i praktiken är 11 år annars. Det är lång tid att vara rädd. För ja de går igenom gamla ärenden ibland.
Tråden du nämner var inte relaterad till varuimporten men du har rätt, de varor jag importerat har haft ett deklarerat värde på ca 10% av det jag betalat för dem. Måste det inte finnas bevis på avsikt? (Jag kan ju inte hjälpa om kinesen glömmer en nolla i tulldokumentet liksom...) eller gäller omvänd bevisbörda även här? Är säker på att säljaren skulle kunna hjälpa mig att trixa med fakturorna annars (ev. mot betalning).

Jag har bara sålt i denna utsträckning sedan i våras ungefär. Tidigare var det en liten hobby med vinst på kanske 5000/månad som borde kunna klassas som hobbyverksamhet.

Har paypalkvitton och traderafakturor som dokumentation. Skulle det räcka?

Har en revisor tystnadsplikt gentemot skattemyndigheten?

Stort tack för din hjälp!
Citera
2017-09-27, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KimJongNam
Jag har bara sålt i denna utsträckning sedan i våras ungefär. Tidigare var det en liten hobby med vinst på kanske 5000/månad som borde kunna klassas som hobbyverksamhet.

Att köpa varor och sälja vidare som du beskriver kan inte klassas som hobbyverksamhet. Skatteverket har bra vägledning om detta, med exempel på vad som räknas som hobbyverksamhet:

https://www4.skatteverket.se/rattsli....3/326279.html
Citera
2017-09-27, 18:13
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Tråden du nämner var inte relaterad till varuimporten men du har rätt, de varor jag importerat har haft ett deklarerat värde på ca 10% av det jag betalat för dem. Måste det inte finnas bevis på avsikt? (Jag kan ju inte hjälpa om kinesen glömmer en nolla i tulldokumentet liksom...) eller gäller omvänd bevisbörda även här? Är säker på att säljaren skulle kunna hjälpa mig att trixa med fakturorna annars (ev. mot betalning).

Stort tack för din hjälp!

Då biter du dig själv i svansen. Försöker du komma undan tull genom att skriva ner fakturorna skapar du fiktiv vinst som ska beskattas istället.

Låt säga du importerar A för 50 sek som du ska sälja för 70 sek. Då är vinsten (exklusive moms) 16 sek, du får behålla ca 8. Det är innan du betalar tull så klart. Är tullen 30 sek är förlusten istället 10 sek.

Låt säga att du skriver ner fakturan till 5 sek för A för att få ner tullen till 3 sek. Säljer du för 70 sek kommer 59,60 (exklusive moms) vara vinst och du ska betala sammanlagt 42 kronor i moms och skatt plus 3 sek i tull för något du betalat 50 sek för och sålt för 70. 20 sek in 45 till skatteverk och tullverk.

De här beräkningarna bygger givetvis på påhittade tullnivåer men du förstår principen

Och nej de du gjorde tidigare var inte heller hobby utan näringsverksamhet.
Citera
2017-09-27, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av youarewhoiam
Att köpa varor och sälja vidare som du beskriver kan inte klassas som hobbyverksamhet. Skatteverket har bra vägledning om detta, med exempel på vad som räknas som hobbyverksamhet:

https://www4.skatteverket.se/rattsli....3/326279.html

Även hobby beskattas från första kronan, så oavsett klassning är det beskattning.
Citera
2017-09-27, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Även hobby beskattas från första kronan, så oavsett klassning är det beskattning.

Stämmer inte, se exempelvis exemplen frimärkssamling och biodling på den länkade sidan. Delar av sådan verksamhet redovisas som försäljning av privat lösöre som innehafts för personligt bruk, vilket enligt 52 kap. 2 § bara ska tas upp till beskattning om summan överstiger 50.000 under beskattningsåret.

Men visst, hade detta varit hobby (vilket det enligt svensk skattelagstiftning inte kan vara) hade det beskattats.
Citera
2017-09-28, 07:29
Medlem
Citat:
Stämmer inte, se exempelvis exemplen frimärkssamling och biodling på den länkade sidan. Delar av sådan verksamhet redovisas som försäljning av privat lösöre som innehafts för personligt bruk, vilket enligt 52 kap. 2 § bara ska tas upp till beskattning om summan överstiger 50.000 under beskattningsåret.

Men visst, hade detta varit hobby (vilket det enligt svensk skattelagstiftning inte kan vara) hade det beskattats.

Tack för infon!
Citera
2017-09-28, 12:04
Medlem
Ratozs avatar
Viktigt att komma ihåg är att rätten till skuldsanering är kopplad till i vilken mån man gjort rätt för sig mot dem man är skyldig pengar. I ditt fall Kronofogden, Tullverket och eventuellt andra delar av rättsväsendet, Brottsofferjouren m.m.

I normala fall räcker det att man kan visa att man inte kan betala skulderna inom 15 år, men har man uppträtt oärligt mot dem man är skyldig pengar kan man få nej ändå.

En skuldsanering är normalt under 5 år i jämförelse. Den kan dock få längre period i särskilda fall och den kan börja om om du t.ex. gör en konkurs under saneringstiden.

Kort sagt att sammarbeta med myndigheterna kan vara mycket, mycket bättre än att försöka mörka, undvika och sticka huvudet i sanden.

Men då du varit med och använt förfalskade fakturor kan du räkna med en dom i tingsrätten. Det blir nog inget hårt straff om du hållit dig sanningen här i tråden.

EDIT: Du har ganska många faktorer som talar för ett lindrigare straff än fängelse. Typ vilkorligt och samhällstjänst.
Senast redigerad av Ratoz 2017-09-28 kl. 12:17.
Citera
2017-09-28, 13:04
Medlem
Ratozs avatar
Citat:

Dess två frågor har jag inte besvarat inser jag.

En revisor har i vissa fall anmälningsplikt snarare än tystnadsplikt mot skatteverket. Jag råder dig ändå att ta kontakt med en.

Om du har alla underlag kvar är det jätte bra oavsett form. Dock måste du förklara varför beloppen på paypalfakturorna och de uppgifter tullverket inte stämmer.

Eftersom du för tullverket deklarerat en tiondel av värdet i förhållande till fakturorna du betalat kan det lätt tolkas som att du köpt in 10 gånger så mycket varor som du gjort och att du därmed haft en omsättning som är 10 gånger större. Bara momsen i sig kan då bli uppskriven till dubbelt så mycket pengar som du omsatt (alltså inte gjort i vinst utan som totalt passerat genom rörelsen).

Utöver de skulle fantasisummor i vinst och uteblivna tullar räknas fram.

Det är mycket bättre att direkt vara ärlig med att du förfalskat tullhandlingar.

För som det ser ut om du inte är ärlig är det lätt att att tro att du är skyldig 25 k eller mer per månad bara från tiden du gjorde 5 k i "vinst" och minst 150 k från de månader då du gjorde 30 k i "vinst".
Citera
2017-09-28, 13:54
Medlem
Citat:

Stämmer att det inte skall skattas , men det skall deklareras.
Citera
2017-09-28, 14:05
Medlem
Fenjal888s avatar
Såvitt jag vet är det avsändarens skyldighet att deklarera värde och innehåll korrekt, mottagaren har inga som helst skyldigheter. Detta kan heller inte spåras på något vis så om nu TS skulle *åka fast* så är det enda som finns mot honom historiken på Tradera och Paypal.

Om jag vänder mig till dig TS, för att svara på dina frågor från trådstarten så tror jag följande:

1. Risk att åka fast
Låg, men man får bädda såklart och vara lite smart. Se (3).

2. Värt att göra lagligt?
Jag tycker inte, allt är fruktansvärt tidskrävande och omständligt. Har man bra koll på hur man driver företag kanske det kan vara en idé och blir man riktigt duktig kan man säkert lära sig att fiffla lite med interna utgifter "inom företaget" som egentligen är någonting annat.

3. Minska risken
Ta bort all historik om det går. Vissa sidor kanske du kan radera historiken rakt av, andra kanske du måste ta bort och göra nytt konto. På Tradera eller Paypal går det såklart inte, men jag tänkte om du gjorde affärer någon annanstans. Vissa sälj kan du markera om "ej såld", så länge detta inte medför konstigheter för köpare då vill säga.

Alibi är alltid bra med, gör större kontantuttag då och då så kan du alltid skylla swishningar till dig som privata besök på restaurang eller vad som helst.

Lagen kan man bli straffad hårt av, men om det är tillräckligt omständligt har inte polisen direkt resurser att behandla såna här fall. Mycket beror säkert på vad det är för sorts varor du handlar med och det främsta jag tänkte på var risken att åka fast för att sälja fakes.
Senast redigerad av Fenjal888 2017-09-28 kl. 14:18.
Citera
2017-09-28, 16:29
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Såvitt jag vet är det avsändarens skyldighet att deklarera värde och innehåll korrekt, mottagaren har inga som helst skyldigheter.

Om man driver näringsverksamhet har man skyldighet att se till att underlag är korrekta.

Och jo även om man beställer som privatperson är man tvungen att göra rättelse om man får betala för lite tull.
Senast redigerad av Ratoz 2017-09-28 kl. 16:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in