Flashback bygger pepparkakshus!
2006-01-12, 12:53
Bannlyst
Nån som har förföljt mig genom åren är att man ibland drabbas av att det är för lite virtuellt minne... jag har inte riktigt förstått mig på detta. Vad är vitsen med att köpa massa minne till datorn, snabb processor, stor hårddisk osv om man ändå drabbas av detta trams? Hur får man rejält virtuellt minne en gång för alla? går det ens? Känns ju idiotiskt att det ska dyka upp titt som tätt, vad fan är et frågan om ? ska jag inte kunna surfa lite på nätet, ha på datorn en halv dag osv utan att den ska hänga sig, gå på knäna osv ?
Citera
2006-01-12, 13:00
Medlem
Nappiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
Nån som har förföljt mig genom åren är att man ibland drabbas av att det är för lite virtuellt minne... jag har inte riktigt förstått mig på detta. Vad är vitsen med att köpa massa minne till datorn, snabb processor, stor hårddisk osv om man ändå drabbas av detta trams? Hur får man rejält virtuellt minne en gång för alla? går det ens? Känns ju idiotiskt att det ska dyka upp titt som tätt, vad fan är et frågan om ? ska jag inte kunna surfa lite på nätet, ha på datorn en halv dag osv utan att den ska hänga sig, gå på knäna osv ?

högerklicka på "den här datorn" --> Egenskaper --> Avancerat --> Under "prestanda" delen, klicka inställningar. Gå till Avancerat, Längst ner har du Virituellt Minne, klicka Ändra. Markera en disk, välj egen storlek, skriv in passande. Klicka Aktivera, sen OK, starta om datorn, och du har mer virituellt minne.
Citera
2006-01-12, 13:10
Bannlyst
hur mkt virtuellt minne kan man ha som mest då och vad påverkar det? det vanliga minnets storlek?
Citera
2006-01-12, 13:23
Medlem
Nappiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
hur mkt virtuellt minne kan man ha som mest då och vad påverkar det? det vanliga minnets storlek?

Det virituella minnet ligger på din hårddisk. Och jag är osäker på hur mycket du kan ha, men några GB bör räcka
Citera
2006-01-12, 14:11
Medlem
RollerBoySEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nappis
Det virituella minnet ligger på din hårddisk. Och jag är osäker på hur mycket du kan ha, men några GB bör räcka

Om man kör vanliga program och inte har antingen mycket lite alternativt väldigt mycket RAM i datorn så är otimal storlek på swap-filen ungefär dubbla mängden primärminne.

Ett tips till är att ställa in den på en fix storlek, annars kommer den att fragmenteras i takt med att storleken ändras (och följdaktligen sänka prestanda).
Citera
2006-01-13, 22:56
Medlem
Hur stor virtuellt minne bör man ha för att datorn inte ska gå segt? (eller vad som nu händer när det är för litet?)
Citera
2006-01-13, 23:27
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gojan
Hur stor virtuellt minne bör man ha för att datorn inte ska gå segt? (eller vad som nu händer när det är för litet?)

Segt kommer den gå så fort den måste använda SWAPen till systemet. SWAP används när minnet aldrig refereras eller du har ont om tillgängligt RAM. Då flyttas delar av minnet till SWAPfilen på hårddisken och eftersom hårddisken är otroligt långsam jämnfört med minnet kommer detta att gå ruskigt långsamt om mycket data hamnar där.

Mer RAM = mindre swap användning.
Mindre swap användning = "snabbare" program
Citera
2006-01-13, 23:38
Medlem
Så storleken på virtuella minnet har alltså inget alls med segheten att göra? bara att fixa mer RAM isåfall?!
Men hur mycket VM bör man använda? (har 512 i Ram)

EDIT: är det svchost.exe som sköter hanteringen av virtuellt minne?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in