2017-09-26, 16:45
Medlem
Jag jobbar på en svensk myndighet. Under hösten så gäller nya rutiner och alla som anställs eller redan jobbar här måste genomgå en säkerhetsprövning.

Resultatet av min kommer troligen inte imponera på ledningen...

Kan de sparka mig på grund av detta eller hur kommer det bli? Jag har inte tagit upp det med någon, inte heller facket.
Citera
2017-09-26, 16:50
Medlem
snivlems avatar
Är du aktiv på nätet med is-kompisar eller har du ett brottsregister? Missbrukar du så kommer du få hjälp
Citera
2017-09-26, 16:51
Medlem
Teleslingas avatar
Vad, rent konkret, är det du oroar dig över då? Har du tillhört något extrem politisk rörelse?
Citera
2017-09-26, 17:00
Medlem
PTHJs avatar
Gäller säkerhetsprövningen alla eller bara vissa tjänster?
Om SÄPO gör klassningen så kan det bli svårt att få din sak prövad.
Citera
2017-09-26, 17:17
Medlem
321js avatar
http://www.sakerhetspolisen.se/sakerhetsskydd/sakerhetsprovning.html

http://www.sakerhetspolisen.se/sakerhetsskydd/sakerhetsprovning/fragor-och-svar-om-registerkontroll/fragor-och-svar-privatperson.html
Citera
2017-09-26, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snivlem
Är du aktiv på nätet med is-kompisar eller har du ett brottsregister? Missbrukar du så kommer du få hjälp

Jag har ett brottsregister.

Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga
Vad, rent konkret, är det du oroar dig över då? Har du tillhört något extrem politisk rörelse?

Jag har suttit i fängelse, jag oroar mig för att min arbetsgivare kommer sparka mig på grund av det.

Citat:
Ursprungligen postat av PTHJ
Gäller säkerhetsprövningen alla eller bara vissa tjänster?
Om SÄPO gör klassningen så kan det bli svårt att få din sak prövad.

Det gäller alla på min avdelning gissar jag. Jag har fått höra det här lite informellt genom skvaller, det officiella beskedet har inte gått ut än så jag kan inga detaljer

Citat:
Ursprungligen postat av 321j
http://www.sakerhetspolisen.se/sakerhetsskydd/sakerhetsprovning.html

http://www.sakerhetspolisen.se/sakerhetsskydd/sakerhetsprovning/fragor-och-svar-om-registerkontroll/fragor-och-svar-privatperson.html

Tackar, jag antar att det är registerkontrollen som kommer bli aktuell för oss. Intervjuer med Säpo kommer nog inte vara aktuellt.
Citera
2017-09-26, 17:57
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobiaslundin
Jag har ett brottsregister.

Jag har suttit i fängelse, jag oroar mig för att min arbetsgivare kommer sparka mig på grund av det.

Men det beror säkert på VAD du suttit i fängelse för etc. Oroa dig inte i onödan. Om jag vore du skulle jag ta ett snack med din chef och lägga korten på bordet i ett tidigt skede. Ser bättre ut än att det kommer fram senare.
Citera
2017-09-26, 18:18
Bannlyst
Jag har suttit i fängelse för mord. Jag är idag fast anställd och har en bra relation med alla. Iallafall till synes.

Jag tror verkligen på att tiden läker alla sår, eller att man faktiskt får en andra chans.

Berätta för chefen.
Citera
2017-09-26, 18:19
Medlem
Har svårt att se att du kommer få sparken för något du har avtjänat ditt straff för. Bedöms du olämplig att jobba med dina nuvarande uppgifter så kommer du nog bli förflyttad.
Citera
2017-09-26, 18:29
Medlem
Att du suttit inne är inte ett giltigt skäl för uppsägning. Finns flera rättsfall där detta prövats.

Dock kan du komma få andra rbetauppgifter beroende på utfallet av din säkerhetsprövning
Citera
2017-09-26, 19:04
Medlem
omxss avatar
Du kommer inte bli uppsagd. Troligtvis kommer du få andra arbetssysslor där säkerhetsklass inte behövs. Man kommer eventuellt göra en förflyttning på din tjänst och erbjuda annat jobb inom företaget som kan bli ett "nerköp" för dig, dvs en roll med en annan arbetsbeskrivning. Om det absolut inte går att arbeta med något annat som inte kräver säkerhetsklass kommer du sannolikt bli utköpt. Dvs ersättning på flera månader plus uppsägningstid betalt.

Jag har själv säkerhetsklassat personal där en medarbetare visade sig åkt fast för narkotikabrott, grov misshandel osv. Eftersom detta var inget man frågade eller hade krav på vid anställning så kan man inte säga upp personen. Personen flyttades till en grupp med likvärdig tjänst.

Beroende på hur stort företaget är eller hur ni lagt upp detta så kommer den som är ansvarig för detta troligtvis bara få ett "lämplig" eller "ej lämplig" som information om dig. Däremot så gjorde företaget jag jobbade att de tog ut alla domar och förundersökningsprotokoll från typ Infotorg och läste igenom rubbet.
Citera
2017-09-26, 19:49
Medlem
En säkerhetsprövning är inte svart eller vit men farmförallt prövas den mot din befattning och dina arbetsuppgifter. Lite förenklat skall säkerhetsprövningen skall svara på "är den här personen pålitlig? Kan han vara en säkerhetsrisk?". Ett brottsligt förflutet innebär inte automatiskt att man bedöms som en säkerhetsrisk (även om det ofta är rätt besvärande). Man kollar även på ekonomi (en person med instabil ekonomi kan bedömas sårbar för mutor) och andra faktorer så som förtroendeuppdrag.

Allt detta vägs samman och sedan gör man en bedömning om personen får eller inte får placeras i en säkerhetsklassad befattning. Detta beslut kan inte överklagas. Därefter är det upp till arbetsgivaren att besluta vad som sker om du inte får vara i en säkerhetsklassad befattning. Risken att bli uppsagd är kanske inte överhängande men det kan bli besvärligt om arbetsplatsen inte har några befattningar som inte är säkerhetsklassade.

Bästa tipset är att vara rak och ärlig och säga som det är. Det tyder ju på en viss mognad. Att försöka mörka och sedan ändå bli avslöjad kommer definitivt diskvalicera en person.

Lycka till!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in