• 1
  • 2
2017-09-26, 16:17
Medlem
Nu är det såhär, jag har tagit några fåtal snus på senaste tiden (är alltså inte snusare) och undrar nu, är lössnus gott? Är det värt att springa iväg o köpa en dosa? Eller kommer jag tycka det är pest o pina att snusa det innan jag är "förälskad" vid tobakssmaken?
Citera
2017-09-26, 16:20
Medlem
Soluss avatar
Jag tyckte att de första lösprillorna var träliga att få att ligga still och inte gå sönder i käften, men utöver det var jag redan frälst i smaken när jag gick över från tepåse till lössnus. Smaken är dock väldigt mycket starkare när du snusar lös, kanske för att man gör prillorna stora som tre-fyra påsar, vad vet jag. :P
Citera
2017-09-26, 16:22
Medlem
Servals avatar
Jag skulle gissa att prisen kommer ligga väldigt illa (pga att din läpp inte är formad) och det kommer smetas ut och rinna i truten på dig, detta kommer du försöka åtgärda genom att peta tillbaka snusen med tungan och det rinner än mer. Snart har du spottat ut snusen.

Så nej jag rekommenderar att du håller dig till påse till att börja med. Försök undvika att bli van vid lössnus, det är väldigt opraktiskt om man inte bor ute på landet och ägnar sin tid åt att meka traktor och mata kreatur. (Läs: Du kommer kladda snus på på kläderna, det är besvärligt att ta en snus när du är hos bekanta och du inte vill drälla på golvet osv.)
Citera
2017-09-26, 16:25
Medlem
ta en fet jävla lös och känn dig som en rikti karla kar
Citera
2017-09-26, 17:10
Moderator
Mr.Woodss avatar
Närmaste jämförelsen jag kan komma att tänka på är att pås-snus känns lite som att knulla med kondom och kramsnus som att göra det utan.

Finmalda sorter är mer lättbakade, medan grövre sitter bättre.

Själv snusar jag Göteborgs Prima och emellanåt Grovsnus. Om endera sorten saknas i butiken går Ljunglöfs Ettan också bra.

Jag tycker att "white"-påsarna skaver mot tandköttet och de vanliga påsarna rinner utav helvete.
Riktigt snus är grejen!
Citera
2017-09-26, 17:26
Medlem
RZLAs avatar
Lössnus är som sagt godare och snussaften blir lite tjockare och bättre. Baka prillan hårt så sitter den bra.
Citera
2017-09-26, 17:33
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serval

...

Försök undvika att bli van vid lössnus, det är väldigt opraktiskt om man inte bor ute på landet och ägnar sin tid åt att meka traktor och mata kreatur. (Läs: Du kommer kladda snus på på kläderna, det är besvärligt att ta en snus när du är hos bekanta och du inte vill drälla på golvet osv.)
Hur i herrans namn bär du dig åt när du snusar?
Det tar ju bara en dosa eller två att lära sig göra det snyggt!
Citera
2017-09-26, 17:42
Medlem
Citat:
Så nej jag rekommenderar att du håller dig till påse till att börja med. Försök undvika att bli van vid lössnus, det är väldigt opraktiskt om man inte bor ute på landet och ägnar sin tid åt att meka traktor och mata kreatur. (Läs: Du kommer kladda snus på på kläderna, det är besvärligt att ta en snus när du är hos bekanta och du inte vill drälla på golvet osv.)
Låter som att någon är värdelös på att baka snus.
Citera
2017-09-26, 17:52
Medlem
Servals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Hur i herrans namn bär du dig åt när du snusar?
Det tar ju bara en dosa eller två att lära sig göra det snyggt!

Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Låter som att någon är värdelös på att baka snus.

Väldigt nyfiken på hur ni gör när ni bakar en snus utan att det blir snusrester på fingrarna.
Citera
2017-09-26, 17:57
Medlem
Citat:
Väldigt nyfiken på hur ni gör när ni bakar en snus utan att det blir snusrester på fingrarna.
Slickar av dem efteråt. Fast det var inte det som fick mig att reagera, utan "drälla på golvet".
Citera
2017-09-26, 17:58
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
För det första ser man till att inte ha överdrivet långa fingernaglar. Sedan pressar man inte för hårt, utan om man vill ha en hårdare prilla så tar man istället tid på sig att baka ihop den med mjukare nypor.

Naturligtvis finns det sorter som är svåra att baka utan att få rester på fingrarna, men dessa är finskurna sorter som inte säljs i vanliga butiker. Förutsatt att man är van så är malet snus aldrig så pass drälligt att man måste tvätta händerna efter att ha bakat en prilla.
Citera
2017-09-26, 19:57
Medlem
Citat:

Man tar den "levande" dvs. en nypa, med tummen och pekfingret, som trycks till i dosans bottenskarv ett par gånger så den blir lite mer kompakt och lagom i storlek. Sen lägger man in den och skrapar av ev. rester på fingrarna på dosans kant. En snabb avtorkning på jeansen går lika bra!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in