• 1
  • 2
2017-09-26, 01:22
Medlem
Jag behöver ett lån på 200 tusen kr (för att lösa smålån och krediter jag tagit för att klara vardagen för min dotter och mig) men har inget jobb och min fasta inkomst räknas inte hos bankerna. (Jag har vårdbidrag, ca 7000/mån efter skatt, för min dotter med kromosomavvikelse beviljat 15 år framöver). Jag är gift men separerad även om vi fortfarande bor ihop för vår dotters skull. Jag äger halva vårat hus och står med på bolånet på ca 500 tusen kr.

Det finns såklart inte en chans att jag blir beviljad ett lån. Så tänkte be min mor att vara medlåntagare. Hon har fast jobb sedan evigheter, tjänar ca 30 tusen innan skatt, äger 2 fastigheter med lån på (ca 1,7 miljoner i lån skulle jag tro).
Vad tror ni chanserna är att få ett lån beviljat?
Vill inte be henne om hjälp om jag inte är säker på att vi kan få ett lån ihop.
Citera
2017-09-26, 01:28
Medlem
Jag skulle säga extremt små chanser eller omöjligt, när jag hade strulig ekonomi för några år sedan fick jag inte ens till ett lån på 100.000:- med fast inkomst + medlåntagare för min kredithistorik var extremt dålig.

Tror egentligen det skulle se bättre ut om din mor ansöker om lånet ensam, sen får hon i sin tur låna ut pengarna på något sätt.

Men visst jag är inte bankman, talar bara av egna erfarenheter.
Citera
2017-09-26, 01:32
Medlem
Utan en fast inkomst och anställning kommer du tyvärr inte få lån hos en seriös bank. Håller med ovanstående att det nästan blir bättre att din mor står på lånet ensam.

Hoppas det löser sig. Lycka till!
Citera
2017-09-26, 10:57
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luna_
Hon har fast jobb sedan evigheter, tjänar ca 30 tusen innan skatt, äger 2 fastigheter med lån på (ca 1,7 miljoner i lån skulle jag tro).
Vad tror ni chanserna är att få ett lån beviljat?
Vill inte be henne om hjälp om jag inte är säker på att vi kan få ett lån ihop.

Chanserna är små även för henne om inte fastigheterna är lågt belånade och hon kan låna mot dem.
Citera
2017-09-26, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Chanserna är små även för henne om inte fastigheterna är lågt belånade och hon kan låna mot dem.

Är det så. Även för blancolån hos typ Ica banken och lendo och liknande? Vilken skit som helst vore bättre än sitsen jag sitter i nu..
Citera
2017-09-26, 14:46
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Är det så. Även för blancolån hos typ Ica banken och lendo och liknande? Vilken skit som helst vore bättre än sitsen jag sitter i nu..
Har du kollat med bluestep och liknande?

De tar ut ockerräntor men ibland kanske det är bra nog.
Citera
2017-09-26, 16:14
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:

Banken kommer att titta om hon klarar sina fastigheter även om räntan blir åtta procent högre än den är nu (Jaja, lite olika påslag mellan olika banker). Om hon klarar det, och klarar att försörja sig, ja då kan det bli tal om blanco.lån.

Men om det finns utrymme att låna på fastigheterna så är det såklart en helt annan sak.
Citera
2017-09-26, 16:15
Medlem
MataRengis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
De tar ut ockerräntor men ibland kanske det är bra nog.

Ett stort lån med ockerräntor växer oerhört fort. Man får betala oerhört mycket om man inte kan betala tillbaka snabbt. Man är snart helt ner i skiten och det kommer att bli dyrt att komma upp igen.

Mitt råd: Undvik lån med höga räntor.
Citera
2017-09-26, 16:38
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MataRengi
Ett stort lån med ockerräntor växer oerhört fort. Man får betala oerhört mycket om man inte kan betala tillbaka snabbt. Man är snart helt ner i skiten och det kommer att bli dyrt att komma upp igen.

Mitt råd: Undvik lån med höga räntor.

Ja.

Enda gången det kan vara av nytta är för att baka ihop än dyrare småkrediter och man inte får billigare lån.

Man bör undvika alla lån.
Citera
2017-09-26, 18:57
Medlem
CC75s avatar
"Jag är gift men separerad även om vi fortfarande bor ihop för vår dotters skull."

Förstår inte den meningen men jag förmodar att du menar att ni har delad ekonomi? Oavsett. Om du är gift har din man försörjningsplikt mot dig och går ni till banken för att ta ett lån då är det er gemensamma ekonomi som gäller. Dvs vad din man har för inkomst kommer också att vägas in i bankens beslut.

Nu tolkar jag dock det som att din "man" inte vill bli inblandad i din ekonomi (vilket för mig inte riktigt går ihop då ni är gifta) men om det är så. Då är Ultra24 svar det bästa du fått. Du kommer inte att få lån, inte ens med en medlåntagare utan det bästa är om din mamma själv kan låna på sina fastigheter och sedan låna ut pengarna till dig.

För övrigt är det helt rätt tänkt att baka ihop dyra smålån till ett större med lägre ränta. Även om din mamma måste ta ett blancolån, kommer den räntan säkert bli lägre jämfört med vad du idag betalar för dina smålån.

// CC
Citera
2017-09-26, 21:15
Medlem
Ratozs avatar
Hur ska du göra med bostad när skilsmässan gått igenom?
Citera
2017-09-26, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
skulle nog säga att det är nära på 0% chans att mamman får låna, hon har ändå lån på 1,7 miljoner samt driftskostnader för två fastigheter, detta med en högst medioker inkomst, dessutom vet vi inte hur gammal mamman är. Inte alla banker som vill låna ut pengar till folk som närmar sig pensionen. Bankerna lär titta på hennes totala utgifter, har hon lån på 1,7 då lär hon ha räntor på cirka 3 500 plus eventuell amortering, driftskostnader, egna levnadskostnader. Mamman lär väl få ut cirka 22 000 kronor, efter räntor 19 000 kvar, driftskostnader för två hus 7 000 kronor, 12 000 kvar, mat 3 000 kronor, 9 000 kvar som ska räcka till diversekostnader, har hon eventuellt en bil är vi snart nere 4-5 000 kvar. Då har jag räknat på 1,75% ränta, banken lär räkna med 6-7% om mamman vill ta ett nytt lån.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in