2017-09-25, 22:20
Medlem
Fuggetabowdits avatar
På svt's feministiska Aktuellt ikväll 201-09-25, fick jag höra att SJ's 3000h i avbrott berodde på vädret.

Innebär det att Sverige helt plötsligt fått ett annat klimat och zigenare slutat stjäla koppar?

Om zigenare, genom sina stölder orsakar avsevärda tidsfördröjningar i människors resande borde samhällsekonomin bli lidande när en massa människor inte kommer till arbetet i tid. Att linda in stölderna i väderproblem och teknikproblem kanske man kan lura någon med i orkandrabbade områden i tredje världen.

Kostnaderna och lögnerna börjar bli minst sagt besvärande när det är så pass uppenbart för alla vad orsakernas tillstånd beror på.

Vilka fler fantasifulla omskrivningar kan svensken vänta sig när samhället bryter samman av mångkulturen?
Citera
2017-09-25, 22:26
Medlem
Mackan52s avatar
Ärligt talat så är järnvägen så illa finansierad och så lågt prioriterad att om de hade sagt att tågen är försenade pga att någon slängt ostbågar på rälsen så hade jag trott på dem. Så illa är det.
Citera
2017-09-25, 22:29
Medlem
BoJackHorsemans avatar
Nu var det ju Trafikverket som uttalade sig och inte SJ men det var ju ett helt intetsägande svar han gav.
Det känns som om han blev bortklippt ganska hårt. Ganska oärligt av Aktuellt att göra på det viset när man inte får någon som helst bakgrund till problemet han talar om.

Kopparstölderna längs järnvägen har för övrigt minskat avsevärt senaste året.
Senast redigerad av BoJackHorseman 2017-09-25 kl. 22:37.
Citera
2017-09-25, 22:38
Medlem
Fuggetabowdits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Ärligt talat så är järnvägen så illa finansierad och så lågt prioriterad att om de hade sagt att tågen är försenade pga att någon slängt ostbågar på rälsen så hade jag trott på dem. Så illa är det.

Den orsaken tror jag SJ's talesman bestred. Han sa visserligen inget om ostbågar men orsaken var vädret. Verkar märkligt att Sverige, som går så bra, inte skulle ha råd att underhålla järnvägen när vi ger miljard efter miljard för att etablera skäggbarnen som bidragstagare i landet.

Vore intressant att få se en siffra på hur mycket koppar som de resande banarbetarna burit iväg till skroten och vad dessa tidsförluster förorsakat landet i förlorade arbetstimmar.
Citera
2017-09-25, 23:00
Medlem
Drozds avatar
SJ har påbörjat jätteprojektet att byta ut jordkablarna i koppar mot dito i aluminium på vissa sträckor. Beror troligen på att aluminium är vädertåligare än koppar...
Citera
2017-09-25, 23:25
Medlem
jack.danielss avatar
Inte ens jag som är förhärdad antipkit fattade att han pratade om kopparstölder. Skön omskrivning btw 😁
Citera
2017-09-25, 23:56
Medlem
Gyllentands avatar
Ja, precis som vanligt är allt vädrets fel.

Men vänta nu, har det inte varit samma väder de senaste 5-10 åren som tidigare? Vad mysko.
Citera
2017-09-26, 00:27
Medlem
Det framgick klart och tydligt i slutet av reportaget att det var betydligt fler blixtnedslag 2012 än 2016 (allt enligt smhi). Trots detta var antalet ställverksfel pga av åskväder högre 2016.
Slutsatsen är således att mannen som skyllde de otaliga driftstoppen på vädret pratade just - väder. Det svenska järnvägsnätets underhåll är så eftersatt i många år att det kommer att kosta skjortan och ta lång tid att få det fräscht och modernt igen. Det gäller inte bara ledningar och ställverk, utan även rälsen.
Sedan vore det väl själve f-n om man inte klarar att få stopp på kopparstölderna.
Citera
2017-09-26, 00:28
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuggetabowdit
På svt's feministiska Aktuellt ikväll 201-09-25, fick jag höra att SJ's 3000h i avbrott berodde på vädret.

Innebär det att Sverige helt plötsligt fått ett annat klimat och zigenare slutat stjäla koppar?

Om zigenare, genom sina stölder orsakar avsevärda tidsfördröjningar i människors resande borde samhällsekonomin bli lidande när en massa människor inte kommer till arbetet i tid. Att linda in stölderna i väderproblem och teknikproblem kanske man kan lura någon med i orkandrabbade områden i tredje världen.

Kostnaderna och lögnerna börjar bli minst sagt besvärande när det är så pass uppenbart för alla vad orsakernas tillstånd beror på.

Vilka fler fantasifulla omskrivningar kan svensken vänta sig när samhället bryter samman av mångkulturen?

Är det torrt, lagom varmt och mörkt så är det väder för att begå kopparstölder.

Så det är ju på så vis ingen lögn.

Men jag förstår vad du menar.
Men Zigenarens tid lär snart vara över. Då man i politisk flathet inte vågat störa dessa för offer fattigdom. Samt haft en givande dialog med rumänien.

Norska statstelevisionen har dock gjort ett klassiskt journalistiskt arbete och påtat ihop en mycket sevärd dokumentär om hur det är i Bergen, Stavanger og Oslo.
Uppdrag granskning har haft stake att köpa in den. Den visas i nästa program.

Den lär skapa debatt.

Och visa att tiggarnuggen och tidningen "folk är folk" bara är en fasad för annat tyngre och grövre brottslighet.
Citera
2017-09-26, 00:35
Bannlyst
1. "Vi har blivit klassade som "The rape capital of the world."
- Ehh, det är vädret, det är varmt nu!

2. "Vi upplever allt fler kopparstölder i vår infrastruktur."
- Ehh, det är vädret, det blixtrar!

Only in Sweden.
Citera
2017-09-26, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar
Det svenska järnvägsnätets underhåll är så eftersatt i många år att det kommer att kosta skjortan och ta lång tid att få det fräscht och modernt igen. Det gäller inte bara ledningar och ställverk, utan även rälsen.
Detta kommer såklart aldrig hända.
Citera
2017-09-26, 01:55
Medlem
Opportunitiess avatar
Är det inte mer svenskar som snor koppar för att finansiera knarkmissbruk? Den linjen är då jag mer inne på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in