2017-09-26, 01:58
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuggetabowdit
På svt's feministiska Aktuellt ikväll 201-09-25, fick jag höra att SJ's 3000h i avbrott berodde på vädret.

Innebär det att Sverige helt plötsligt fått ett annat klimat och zigenare slutat stjäla koppar?

Om zigenare, genom sina stölder orsakar avsevärda tidsfördröjningar i människors resande borde samhällsekonomin bli lidande när en massa människor inte kommer till arbetet i tid. Att linda in stölderna i väderproblem och teknikproblem kanske man kan lura någon med i orkandrabbade områden i tredje världen.

Kostnaderna och lögnerna börjar bli minst sagt besvärande när det är så pass uppenbart för alla vad orsakernas tillstånd beror på.

Vilka fler fantasifulla omskrivningar kan svensken vänta sig när samhället bryter samman av mångkulturen?
Menar du zigenare eller rumänska romer?
Citera
2017-09-26, 02:05
Medlem
Sabethas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opportunities
Är det inte mer svenskar som snor koppar för att finansiera knarkmissbruk? Den linjen är då jag mer inne på.

Det var det min farsa brukde göra men frågan om VEM FAN KÖPER KOPPAR DÅ kvarstår. Pga utan köpare, inga säljare. Som vanligt.
Citera
2017-09-26, 02:11
Medlem
Opportunitiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sabetha
Det var det min farsa brukde göra men frågan om VEM FAN KÖPER KOPPAR DÅ kvarstår. Pga utan köpare, inga säljare. Som vanligt.

Vet ej vem som köper kopparen, men hörde att kopparpriset är på väg upp igen och då lär stölderna öka. Bohusbanan stjäls det tydligen rätt vilt från.
Citera
2017-09-26, 02:34
Medlem

Å fasen, ska dom äntligen visa den dokumentären nu även i svensk tv. Den är väldigt stark och kommer att sätta ny fart på tiggardebatten i Sverige, och visa att det sannerligen inte bara handlar om tjocka kärringar med pappersmuggar som är verksamma i vårt land.
Jag rekommenderar alla att se denna ytterst avslöjande norska tv-dokumentär.
Citera
2017-09-26, 02:59
Medlem
Fris avatar
All svensk nyhetsmedia stavar alltid fel, för journalisterna är så obildade att de sällan läst någonting. Så de kanske menade "värdet" inte "vädret"? Annars är ju vädret den populäraste syndabocken. Politikerna vill att vi ignorerar alla verkliga problem och istället satsar allting på bara den pågående klimatsyndafloden (du känner ju själv redan hur hett det är och hur vattnet stiger upp längs vaderna, precis som profeten Al Gore förutsade). För isbjörnarnas skull.

Citat:
Ursprungligen postat av gersman
Menar du zigenare eller rumänska romer?
Var inte rasistisk mot rumänerna genom att kalla dem för zigenare!! Zigenarna har ingenting med Rom att göra.
Citera
2017-09-26, 08:13
Medlem
japanskbruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar
Det framgick klart och tydligt i slutet av reportaget att det var betydligt fler blixtnedslag 2012 än 2016 (allt enligt smhi). Trots detta var antalet ställverksfel pga av åskväder högre 2016.
Slutsatsen är således att mannen som skyllde de otaliga driftstoppen på vädret pratade just - väder. Det svenska järnvägsnätets underhåll är så eftersatt i många år att det kommer att kosta skjortan och ta lång tid att få det fräscht och modernt igen. Det gäller inte bara ledningar och ställverk, utan även rälsen.
Sedan vore det väl själve f-n om man inte klarar att få stopp på kopparstölderna.
det går att få stopp på om man vill .. men som vanligt i sverige är det viktigare att inte bli kallad för rasist än att följa lagen. Ett annat problem är säkert att försäkringsbolaget betalar. Självrisken är lägre än kostnaden för bevakning.
Citera
2017-09-26, 08:49
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar
Det framgick klart och tydligt i slutet av reportaget att det var betydligt fler blixtnedslag 2012 än 2016 (allt enligt smhi). Trots detta var antalet ställverksfel pga av åskväder högre 2016.
Slutsatsen är således att mannen som skyllde de otaliga driftstoppen på vädret pratade just - väder. Det svenska järnvägsnätets underhåll är så eftersatt i många år att det kommer att kosta skjortan och ta lång tid att få det fräscht och modernt igen. Det gäller inte bara ledningar och ställverk, utan även rälsen.
Sedan vore det väl själve f-n om man inte klarar att få stopp på kopparstölderna.

De modernare statiska omformarna är känsligare för åskan än de gamla hederliga roterande omformarna som i praktiken kunde svälja en hel blixt..
Citera
2017-09-26, 09:07
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
De modernare statiska omformarna är känsligare för åskan än de gamla hederliga roterande omformarna som i praktiken kunde svälja en hel blixt..

Känslighet är modernt, helt enkelt. Som lättkränkhet ungefär.

För att det skall gå snabbt när det går, måste man räkna med att det oftare inte går.
Citera
2017-09-26, 09:22
Medlem
Neonights avatar
Kan rekommendera boken "Det stora tågrånet" av Mikael Nyberg. Boken redogör varför det har blivit som det har blivit med vår kära järnväg. Som man bäddar får man ligga.
Citera
2017-09-26, 09:30
Medlem
Enoch.Thulins avatar
I dansk media har man varit tydlig med att det är zigenarna som ligger bakom kopparstölder & tågförseningar. Märkligt nog förändras förklaringsmodellen till "vädret" när man passerar Öresund.
Citera
2017-09-26, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
All svensk nyhetsmedia stavar alltid fel, för journalisterna är så obildade att de sällan läst någonting. Så de kanske menade "värdet" inte "vädret"? Annars är ju vädret den populäraste syndabocken. Politikerna vill att vi ignorerar alla verkliga problem och istället satsar allting på bara den pågående klimatsyndafloden (du känner ju själv redan hur hett det är och hur vattnet stiger upp längs vaderna, precis som profeten Al Gore förutsade). För isbjörnarnas skull.

Var inte rasistisk mot rumänerna genom att kalla dem för zigenare!! Zigenarna har ingenting med Rom att göra.
Det här förklarar en hel del. Har aldrig förstått uttrycket allas lika värde men om det nu är en felstavning av allas lika väder så förstår jag direkt.
Vad korkad jag känner mig att jag inte insett detta innan.
Citera
2017-09-26, 10:01
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
I dansk media har man varit tydlig med att det är zigenarna som ligger bakom kopparstölder & tågförseningar. Märkligt nog förändras förklaringsmodellen till "vädret" när man passerar Öresund.

Även andra länder i Europa är tydlig med vilka som ligger bakom stölderna.

https://www.youtube.com/watch?v=-fRqQHEywqY
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in