2017-09-25, 20:43
Medlem
FiffelMonas avatar
Jag frågar detta åt en polare som är i behov av hjälp.

Han/hon har tidigare varit inlagd (både lpt och frivilligt) i olika omgångar på psyk i Stockholm, både på Danderyd och St göran. Hur är det om man är i en annan stad och känner att man vill bli inlagd på psyk? Personen har mer än en psykisk diagnos och har dokumenterade självmordsförsök. Vi är flera som är oroliga och till imorgon på morgonen vill jag gärna kunna hjälpa min vän om det blir värre under natten. Jag är säker på att personen inte kommer skada sig ikväll eller under natten, men som sagt så vill jag gärna veta vad jag ska svara imorgon om personen har blivit sämre.

Han/hon befinner sig nära Malmö just nu
Citera
2017-09-25, 20:50
Bannlyst
Är det akut så är det akut, då blir man inlagd på närmaste klinik. Självklart har man som svensk medborgare rätt till det, i dagens läge får även papperslösa akutvård.
Citera
2017-09-25, 20:51
Medlem
En anhörig till mig blev akut inlagd på psyk i en annan stad för några månader sedan, men flyttades sedan till kommunen h*n är skriven i. Sedan vet jag inte om detta gäller över hela landet.
Citera
2017-09-25, 20:54
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av radiopanna
En anhörig till mig blev akut inlagd på psyk i en annan stad för några månader sedan, men flyttades sedan till kommunen h*n är skriven i. Sedan vet jag inte om detta gäller över hela landet.

Mest troligen blir man flyttad rätt snart då det är dyrt för landstingen att betala för vård inom ett annat landsting. Det kostar rätt mycket pengar att ha utomlänspatienter. När patienten anses nog stabil för att flytta och deras hemställe kan säkerställa den vården som behövs finns det stor chans att man blir flyttad hemåt.
Citera
2017-09-25, 21:00
Medlem
FiffelMonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elross
Mest troligen blir man flyttad rätt snart då det är dyrt för landstingen att betala för vård inom ett annat landsting. Det kostar rätt mycket pengar att ha utomlänspatienter. När patienten anses nog stabil för att flytta och deras hemställe kan säkerställa den vården som behövs finns det stor chans att man blir flyttad hemåt.
Vet du hur många dygn det kan röra sig om?

Tack alla andra för så snabba och informativa svar!
Citera
2017-09-25, 21:10
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av FiffelMona

Inte mitt område så det vet jag inte, mycket handlar om vilket skick din kompis är och varför han söker in. Ifall det bedöms som en akut reaktion/psykiskt tillstånd eller om det är en försämring där kompisen behöver läggas in men kanske har haft en långvarig försämring. Om de anser att han kan flyttas till hempsykiatrin på ett säkert sätt utan att det förvärrar hans tillstånd (och de har psykiatri där) så kanske h*n inte blir långvarig.

Är din kompis inlagd nu eller någon annan stans? Om man mår dåligt och har självmordstankar så åk in till psykiatrin och bli inlagd så får de ta det därifrån.
Citera
2017-09-25, 21:11
Medlem
Psytrance303s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiffelMona

Det kan gå på 24h. Patienten får lugnande och sedan åka ambulans eller poliseskort. Mest ambulans. Vet inte om de har speciella bilar då jag bara sett och hört om de ovan nämnda. Oftast får de stanna över natten innan avfärd men inte mycket längre än så.
Citera
2017-09-25, 21:14
Medlem
FiffelMonas avatar
Åter igen, tusen tack. Hinner inte lägga tid på att svara enskillda mer just nu, pratar med min vän och kan uppdatera imorgon
Citera
2017-09-25, 21:15
Medlem
The Beach boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Är det akut så är det akut, då blir man inlagd på närmaste klinik. Självklart har man som svensk medborgare rätt till det, i dagens läge får även papperslösa akutvård.
Begreppet allvarlig psykisk störning är ett politiskt begrepp och har ingen motsvarighet inom den somatiska vården. En regeringen så är det en allvarlig psykisk störning om någon har ångest och är hotfull vilket bevisar att det handlar främst om politik. Självklart ska någon kunna vårdas på det sjukhuset som erbjuder bäst vård.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in