Citat:
Ursprungligen postat av
Hjortfelt
Nej man behöver mer än 5 månader i regel för att veta om någon är rätt och ja, kanske lite naivt av Louise att säga "Så fort jag såg Leonora så visste jag att hon var min blivande fru". Har svårt att tro att man kan avgöra det på den korta tiden. Vet många som gjort så i förälskelsens hetta och dessa är inte ihop idag. Men man får väl för deras skull hoppas att dem är ett undantag.
Jag förstår din jämförelse med husen, man går ju på visningar där för att kunna finna det bästa och dejtande handlar ju oftast om att dejta flera för att finna den bästa. Kanske var det 4 andra tjejer i Leonoras brevhög som var mycket bättre? Man kan bli förblindad av en person men man bör ju inte bli det så fort kanske. Sen tror jag också att det kommer en period när hon kanske ångrar att hon inte dejtade de andra som skrev.
Fem månader är ett förälskelse-stadium och inget kärleks-stadium. Att det skulle vara så stabilt än tidigare (vilket det måste varit i deras ögon för annars hade dom ju inte flyttat ihop så fort) är inget annat än naivt.
Kärlek är det som växer fram ur en förälskelse och där är dom inte än. Är man inte typ 16 år och i hormonstinn gymnasieålder är det ju något man vet. Förälskelsen är fantastisk i sig men kärlek är något som växer fram och innehåller så ofantligt mycket mer än en åtrå mot motparten.
Därför har jag svårt att se att det redan nu är kärlek i dess rätta bemärkelse.
Precis som du skriver tror jag också det kommer en period, när det börjar bli lite vardagsgräl etc om inte annat, då Leonora kommer fundera på om det verkligen var rätt att inte välja att dejta övriga.
I övrigt har du från ett annat inlägg, helt rätt i att det givetvis är ett kontraktsbrott. Jag tror att produktionen/Linda är livrädda för att avskräcka kommande bönder med att gå hårt åt sådana som inte följer reglerna dock och därför inte vidtar åtgärder.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lostworld
Instämmer. Det är ingen som vet förrän man har facit i hand.
Personligen är jag väldigt skeptisk till människor som rusar in i förhållanden. Oftast sker det av fel orsak; att de upprepar gamla misstag och negativa mönster utan att ta itu med orsaken bakom.
Som jag tidigare påpekat så är det även skäl att ifrågasätta såväl brevskrivare som bonde i såna här fall. Brevskrivaren som agerar egoistiskt och utan hänsyn till andra och bonden som inte alls tycks ifrågasätta detta beteende utan istället bara blir bortkollrad av uppmärksamheten.
Jag tycker det är en riktigt bra liknelse faktiskt. Leonora hade dessutom genom kontrakt faktiskt åtagit sig detta.
Privat hade man ju aldrig fått samma möjlighet, sett utifrån format och tidsperspektiv, att försöka hitta en matchande partner så det är ju onekligen en unik möjlighet som hon bara slänger bort.
Självfallet måste man ha facit i hand först, men när kan man anse att facit kommer är ju frågan.
Jag är själv också otroligt skeptisk till folk som rusar in i något, jag antar att det har med mognadsgrad att göra. Idag skulle jag hellre vara själv än rusa in i något förhållande bara för att ha ett.
Desperation är aldrig bra.
Det kanske låter hårt men min erfarenhet är att det är aldrig den man ser utseendemässigt och personlighetsmässigt först som sedan visar sig vara den bäste för en. Man måste får bort ytan och dom första mest framträdande egenskaperna och finna "grunden" i personen för att veta att det fungerar, det har omöjligt Leonora hunnit göra på den korta tid som var innan speeddejtingen (då hon alltså redan valt Louise).
Beträffande att träffa flera är det som när man ska anställa nytt folk, man kan träffa nr.3 i intervjukön och känna att det är klockrent och det hade säkerligen fungerat utmärkt men anledningen till att man valt att kalla sju på intervju är ju för att det finns något i alla sju man vill veta mer om och då kan det vara nr.6-7 som är ännu bättre. Därav skall man ALLTID utnyttja alla möjligheter när dessa ges likt det ges i BSF.