2017-09-25, 18:23
Hej,

Min flickvän är gravid i ca andra månaden och tog TBE vaccin ca en månad in på graviditeten innan vi fick reda på att hon var gravid.

Nu undrar jag om det finns någon här (läkare/ssk m.fl) som kan veta hur det kan påverka fostret?

Jag vet vad Vårdguiden m.m. säger så snälla inga svar som jag kan googla fram för det har jag redan, om någon här verkligen är kunnig så snälla svara.

Uppskattar alla svar. Tack.
Citera
2017-09-25, 19:01
Medlem
Vill du ha svar av folk som verkligen vet så är det nog att rekommendera att du vänder dig till sjukvården, jag antar att ni ändå ska ha massa kontakt med dom den kommande tiden.

Citat:
Är du gravid eller ammar?

Det finns inte tillräcklig dokumentation om vaccination mot TBE under graviditet för att kunna göra en säker bedömning av riskerna. Det är inte heller känt om TBE-vacciner passerar över till modersmjölk. Under graviditet och amning ska därför vaccination bara göras om det är ytterst angeläget att få skydd mot TBE. Risker och fördelar ska övervägas noga. Prata med din läkare om detta.

https://fasting.nu/vaccinering/
Citera
2017-09-25, 21:06
Moderator
https://www.fass.se/LIF/product;jses...pe=0#pregnancy

citat

Citat:
Graviditet (Läs mer om graviditet)

Graviditet

Det finns inga data från användningen av FSME-IMMUN Vuxen i gravida kvinnor.
Amning (Läs mer om amning)

Grupp IVa.

Det är okänt om FSME-IMMUN Vuxen utsöndras i bröstmjölk.

Under graviditet amning ska FSME-IMMUN Vuxen därför endast ges när det är angeläget att uppnå skydd mot TBE och efter särskilt övervägande av fördelar och risker.

Det finns ingen data samlat hur de påverkar foster eller om det passerar ut i bröstmjölk. Sedan har du detta stycke

Citat:
Prekliniska uppgifter

Gängse studier avseende säkerhetsfarmakologi visade inte några särskilda risker för människa.
Citera
2017-09-26, 10:40
Medlem
Slappna av. Finns betydligt större faror för din partner som ex. stress. Det skulle framgå mer om det var hela världen. Finns Inget ni kan göra nu ändå. Fokusera på att ha det tryggt och lugnt och säg aldrig emot en gravid kvinna så kommer det lösa sig.
Citera
2017-09-26, 11:28
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sazed
Slappna av. Finns betydligt större faror för din partner som ex. stress. Det skulle framgå mer om det var hela världen. Finns Inget ni kan göra nu ändå. Fokusera på att ha det tryggt och lugnt och säg aldrig emot en gravid kvinna så kommer det lösa sig.

+1 på detta. Det är redan gjort och det går inte att vrida tillbaka tiden, så ingen poäng att sitta och oroa sig för något som det ändå inte går att göra något åt.

Så här säger WHO för övrigt om TBE-vaccin och gravida kvinnor:

Citat:
The vaccine should be used in pregnant women
who live in areas where the incidence of the disease is
high (>5 cases/100 000 population per year). In areas
where the incidence is moderate or low (<5/100 000
population per year) the risks and benefits of the vaccine
should be considered (for example, health professionals
should assess whether a pregnant women participates
in outdoor activities that increase her risk of
the disease).

D.v.s. de rekommenderar att kvinnor i utsatta områden tar vaccinet och att man ska diskutera det med sin läkare där riskerna för att smittas är lägre. Detta bör med andra ord betyda att det finns någon form av risk men att den är förhållandevis låg.
Citera
2017-09-26, 11:35
Medlem
silbersteins avatar
Det säkert ingen fara, med tanke på att man pumpar i nyfödda bäbisar ett batteri av vacciner (iaf var det så när jag föddes) så gör nog ett enskild vaccin hos modern ingen större skillnad, även om under själva graviditeten.
Citera
2017-09-26, 11:50
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silberstein
Det säkert ingen fara, med tanke på att man pumpar i nyfödda bäbisar ett batteri av vacciner (iaf var det så när jag föddes) så gör nog ett enskild vaccin hos modern ingen större skillnad, även om under själva graviditeten.

Nu vet jag inte vad du menar med nyfödd, men såvitt jag vet får nyfödda endast k-vitamin och inget annat. Vaccinationsprogrammet startar vid ~2-3 månaders ålder.
Citera
2017-09-26, 13:35
Medlem
silbersteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Nu vet jag inte vad du menar med nyfödd, men såvitt jag vet får nyfödda endast k-vitamin och inget annat. Vaccinationsprogrammet startar vid ~2-3 månaders ålder.

Jo, jag sköt verkligen från höften, tänkte på de bilder jag sett på mig själv som bäbis i samband med vaccination, och tyckte jag såg rätt nyfödd ut. Men 2-3 månader stämmer säkerligen.
Senast redigerad av silberstein 2017-09-26 kl. 13:56.
Citera
2017-09-26, 15:10
Medlem
seaworthys avatar
Det finns inga kända risker med att vaccinera sig mot TBE under graviditet. Lever man där det finns mycket fästingar bör man vaccinera sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in