2017-09-25, 12:32
Medlem
user3815276s avatar
Ett inlägg på Flashback ser ut så här i källkoden:

Kod:
<div class="post_message" id="post_message_61xxxxxx">
Det här är ett inlägg på Flashback.
</div>

Om jag inleder varje inlägg jag skriver på Flashback med </div><div>, är det tillräckligt för att hindra bottar från att extrahera mina inlägg från sidor de hämtat?

post_message diven stängs med </div>, resultatet borde bli ett tomt inlägg, <div> läggs till på slutet för att det ska bli jämna antal öppnade och stängda divs.
Citera
2017-09-25, 12:56
Medlem
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av user3815276
Ett inlägg på Flashback ser ut så här i källkoden:

Kod:
<div class="post_message" id="post_message_61xxxxxx">
</div>

Om jag inleder varje inlägg jag skriver på Flashback med </div><div>, är det tillräckligt för att hindra bottar från att extrahera mina inlägg från sidor de hämtat?

post_message diven stängs med </div>, resultatet borde bli ett tomt inlägg, <div> läggs till på slutet för att det ska bli jämna antal öppnade och stängda divs.
Kollar man på den kod som ritas ut finner man följande:

HTML-kod:
<div class="post-bbcode-code-wrapper">
	<small>Kod:</small>
	<pre class="alt2 post-bbcode-code" dir="ltr">&lt;div class=&quot;post_message&quot; id=&quot;post_message_61xxxxxx&quot;&gt;
&lt;/div&gt;</pre>
</div>

Som synes escapeas dina egna divtaggar och det är med andra ord helt irrelevant om du stoppar i vad tusan du vill, det kommer ändå ut i en div när sidan renderas.

För övrigt måste man ju ändå vara tacksam över att taggarna escapeas och inte ritas ut som just taggar, vad tror du skulle hända om valfri galning till exempel kunde lägga in sina egna script-taggar i inläggen och få innehållet att exekveras som JavaScript?

Glöm det här med andra ord, det kommer ändå inte funka som väl är.
Citera
2017-09-25, 13:04
Medlem
Man måste vara internet n00b för att komma på något så dumt.

Du trodde du verkligen inte att de hade tänkt på det eller?
Citera
2017-09-25, 13:16
Medlem
Om du inte vill att inlägg ska kunna kopieras så ska du helt enkelt inte skriva dem på internet. Även om du hade lagt upp en bild med din text så kunde man gjort OCR på den och fått ut innehållet
Citera
2017-09-25, 13:18
Medlem
user3815276s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Som synes escapeas dina egna divtaggar och det är med andra ord helt irrelevant om du stoppar i vad tusan du vill, det kommer ändå ut i en div när sidan renderas.

För övrigt måste man ju ändå vara tacksam över att taggarna escapeas och inte ritas ut som just taggar, vad tror du skulle hända om valfri galning till exempel kunde lägga in sina egna script-taggar i inläggen och få innehållet att exekveras som JavaScript?

Glöm det här med andra ord, det kommer ändå inte funka som väl är.

Okej, jag förstår, och att skriva &lt;/div&gt;&lt;div&gt; går inte heller då förmodar jag, eftersom & tecknet också ersätts. Texten måste ju unescapas i något skede också av de som ska läsa den.

Finns det verkligen då inget man kan göra för att få botskripten att missa ett inlägg?
Citera
2017-09-25, 13:19
Medlem
user3815276s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pasco
Om du inte vill att inlägg ska kunna kopieras så ska du helt enkelt inte skriva dem på internet. Även om du hade lagt upp en bild med din text så kunde man gjort OCR på den och fått ut innehållet
Tanken är att hindra automatiserade skript från att läsa inläggen, inte att hindra andra medlemmar att läsa de.
Citera
2017-09-25, 13:20
Medlem
Kan någon vänlig själ förklara kortfattat för en totalt okunnig vad det är för "bottar som extraherar inlägg från sidor de hämtat" ?
Citera
2017-09-25, 13:24
Medlem
user3815276s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Kan någon vänlig själ förklara kortfattat för en totalt okunnig vad det är för "bottar som extraherar inlägg från sidor de hämtat" ?
(FB) (Flashback automatiserat). Robotar tillåtna? Varför har ni inget API?
Citera
2017-09-25, 16:15
Medlem
user3815276s avatar
Finns det något unicode tecken som försvårar inläsning eller tolkning av ett skrivet inlägg för ett program men som inte försvårar förståelsen för vanliga människor?

Jag vet att det exempelvis finns Python-moduler som har svårigheter att hantera UTF-8 tecken med en storlek större än 2 bytes. Genom att placera några osynliga unicode tecken i början av varje inlägg kunde man kanske orsaka problem för program som försöker läsa inläggen.

Unicode kunde också användas för att göra texten osökbar, man kan ersätta de vanliga bokstäverna med unicode tecken med liknande utseende.

𝓥𝓲𝓵𝓵 𝓶𝓪𝓷 𝓼𝓴𝓻𝓲𝓿𝓪 𝓽𝓮𝔁𝓽 𝓼𝓸𝓶 𝓭𝓮𝓽 𝓲𝓷𝓽𝓮 𝓰𝓪𝓻 𝓪𝓽𝓽 𝓼𝓸𝓴𝓪 𝓲 𝓮𝓯𝓽𝓮𝓻 𝓼𝓹𝓮𝓬𝓲𝓯𝓲𝓴𝓪 𝓸𝓻𝓭 𝓴𝓪𝓷 𝓶𝓪𝓷 𝓮𝓻𝓼𝓪𝓽𝓽𝓪 𝓪𝓵𝓵𝓪 𝓽𝓮𝓬𝓴𝓮𝓷 𝓶𝓮𝓭 𝓵𝓲𝓴𝓷𝓪𝓷𝓭𝓮 𝓾𝓷𝓲𝓬𝓸𝓭𝓮 𝓽𝓮𝓬𝓴𝓮𝓷.
Citera
2017-09-25, 16:56
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av user3815276
𝓥𝓲𝓵𝓵 𝓶𝓪𝓷 𝓼𝓴𝓻𝓲𝓿𝓪 𝓽𝓮𝔁𝓽 𝓼𝓸𝓶 𝓭𝓮𝓽 𝓲𝓷𝓽𝓮 𝓰𝓪𝓻 𝓪𝓽𝓽 𝓼𝓸𝓴𝓪 𝓲 𝓮𝓯𝓽𝓮𝓻 𝓼𝓹𝓮𝓬𝓲𝓯𝓲𝓴𝓪 𝓸𝓻𝓭 𝓴𝓪𝓷 𝓶𝓪𝓷 𝓮𝓻𝓼𝓪𝓽𝓽𝓪 𝓪𝓵𝓵𝓪 𝓽𝓮𝓬𝓴𝓮𝓷 𝓶𝓮𝓭 𝓵𝓲𝓴𝓷𝓪𝓷𝓭𝓮 𝓾𝓷𝓲𝓬𝓸𝓭𝓮 𝓽𝓮𝓬𝓴𝓮𝓷.

Hur gör man så här på Flashback?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in