Citat:
Ursprungligen postat av
Odiskadmugg
Men många har väl mer pengar än att täcka sina eller familjens basbehov i framtiden ? Det är detta överflöd de rika har som jag undrar om det inte är ondskefullt att girigt behålla eller rent av öka på ytterligare, gränslöst.
Bilmekaniker kan nog knappast anses rika? Att de därför inte lagar bilar gratis åt ensamstående kvinnor faller lite utanför min fråga tycker jag. En bil är väl inte heller lika viktig som små flickors rätt till en tallrik mat om dagen?
Den som är nöjd är rik.
En miljonär med överflöd anser nog sällan att han har ett överflöd för man kan ju alltid få mer och någon annan har alltid mer. Så de jobbar vidare och investerar så att han kan behålla sin standard även om tiderna förändras. Det är hans lön och garanti för sitt slit. Men pengar är ingen trygghet för du kan förlora allt och vetskapen, osäkerhetskänslan och rädslan för det bidrar till att ingen blir nöjd eller törs slappna av utan fortsätter springa i ekorrhjulet.
Jag tycker inte det är ondskefullt utan som sagt så tycker jag det handlar om själviskhet och att se om sitt eget. Isf är det mer "ondskefullt" att sätta barn till världen som du inte kan ta hand om och försörja och det är mer ansvarslöst att mena att andra människor ska ta av sina sparade pengar och skänka dom än att rika arbetande människor ska ta ansvar för alla som inte har det som dom.
Vad använder föräldern bilen till? Att jobba där det finns och behövs. En bil öppnar möjligheter till försörjning som i sin tur ger flickor en tallrik mat, så det jag menar är att alla kan göra något utan att man behöver vara stenrik. Alla bor inte i en storstad med täta bussförbindelser så för många är bilen avgörande faktiskt.