• 1
  • 2
2017-09-24, 08:57
Medlem
Jag menar, många därute saknar ju sådant viktigt man kan köpa för pengar. Tak över huvudet, mat på bordet, senaste iPhone, osv.

De rika skulle kunna hjälpa de behövande genom att avstå delar av sina förmögenheter åt de behövande, men låter bli.

En god människa skulle väl alltid avstå sitt överflöd för att tex hjälpa fattiga flickbarn att överleva? Är man därför inte ond om man behåller sin förmögen och låter småflickorna dö?
Citera
2017-09-24, 09:01
Medlem
vreksolteos avatar
Eftersom du skriver här så har du nog mer än nödvändigt för att överleva. Hur mycket donerar du till fattiga gatubarn varje månad TS? Antagligen inte ett skit, du är bara en lat jävel som vill rättfärdiga stöld för att stödja ditt degenerativa beteende.
Citera
2017-09-24, 09:09
Medlem
knasen79s avatar
I det är landet har vi ett system som en gång i tiden var tänkt att hantera utjämningen av ekonomiska skillnader. Nu fungerar det ju inte som tänkt eftersom människor nu förtiden anser sig själva vilja avgöra hur mycket som ska fördelas och till vem. Kanske inte så konstigt eftersom skattemedlen nu mer inte bara går åt till att jämna ut skillnaderna i det svenska samhället, utan även tagit sig an uppgiften att lösa hela världens orättvisor.
Citera
2017-09-24, 09:09
Medlem
Alla föds lika onda sedan uppfostras en del till empati och altruism medan andra uppfostras till att prioritera samla notor undvika bry sig om omgivningen så svaret är rika inte alls är onda utan har annat fokus än mata svältande flickor.
Citera
2017-09-24, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
I det är landet har vi ett system som en gång i tiden var tänkt att hantera utjämningen av ekonomiska skillnader. Nu fungerar det ju inte som tänkt eftersom människor nu förtiden anser sig själva vilja avgöra hur mycket som ska fördelas och till vem. Kanske inte så konstigt eftersom skattemedlen nu mer inte bara går åt till att jämna ut skillnaderna i det svenska samhället, utan även tagit sig an uppgiften att lösa hela världens orättvisor.

Utjämningen behövs bara för att vi inte avlönas alls efter prestation t ex vad vi tillför kakan utan numera är det oproduktiva lallarsysselsättningar till perversa betalningar utan tillföra kakan ett smack som avlönas.

Majoriteten svenskar och riskfrikapitalisterna i synnerhet snaskar allt vad tygen håller på gemensamma kakan därför måste en del av stöldgodset tas tillbaka delas ut till de som inte får vara med rövarbaronerna på gästabudet.

Hade alla avlönats efter vad de tillför världen hade vi inte haft problemet.
Citera
2017-09-24, 09:42
Medlem
FairyCutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odiskadmugg
Jag menar, många därute saknar ju sådant viktigt man kan köpa för pengar. Tak över huvudet, mat på bordet, senaste iPhone, osv.

De rika skulle kunna hjälpa de behövande genom att avstå delar av sina förmögenheter åt de behövande, men låter bli.

En god människa skulle väl alltid avstå sitt överflöd för att tex hjälpa fattiga flickbarn att överleva? Är man därför inte ond om man behåller sin förmögen och låter småflickorna dö?
Världen och systemet är orättvist och korrumperat - det är ondska imo.

Pga ovanstående så finns det inga garantier för att pengarna hamnar där de gör störst nytta. Många drar nog sitt strå till stacken och donerar varje månad till välgörenhet men sen investerar de förmögenheten till sin ålderdom, sin familj och sina barns trygghet. Är det ondska? Nej det tycker inte jag. Själviskhet, ja och självbevarelsedrift.

Och handlar det bara om rika människor och om pengar? Många skulle uppskatta tjänster som skulle underlätta deras vardag och liv. Är t ex bilmekanikern ond som inte lagar alla ensamstående fattiga föräldrars bilar?
Citera
2017-09-24, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FairyCute
Världen och systemet är orättvist och korrumperat - det är ondska imo.

Pga ovanstående så finns det inga garantier för att pengarna hamnar där de gör störst nytta. Många drar nog sitt strå till stacken och donerar varje månad till välgörenhet men sen investerar de förmögenheten till sin ålderdom, sin familj och sina barns trygghet. Är det ondska? Nej det tycker inte jag. Själviskhet, ja och självbevarelsedrift.

Och handlar det bara om rika människor och om pengar? Många skulle uppskatta tjänster som skulle underlätta deras vardag och liv. Är t ex bilmekanikern ond som inte lagar alla ensamstående fattiga föräldrars bilar?

Men många har väl mer pengar än att täcka sina eller familjens basbehov i framtiden ? Det är detta överflöd de rika har som jag undrar om det inte är ondskefullt att girigt behålla eller rent av öka på ytterligare, gränslöst.

Bilmekaniker kan nog knappast anses rika? Att de därför inte lagar bilar gratis åt ensamstående kvinnor faller lite utanför min fråga tycker jag. En bil är väl inte heller lika viktig som små flickors rätt till en tallrik mat om dagen?
Citera
2017-09-24, 10:08
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vreksolteo
Eftersom du skriver här så har du nog mer än nödvändigt för att överleva. Hur mycket donerar du till fattiga gatubarn varje månad TS? Antagligen inte ett skit, du är bara en lat jävel som vill rättfärdiga stöld för att stödja ditt degenerativa beteende.

Exakt TS vill bara trolla runt lite och är egentligen otroligt avis att hen inte är miljonär och kan pissa på alla bilmekaniker.

Samtliga invånare i Sverige kan hjälpa en fattig, och vi samlar in pengar som få länder gör per capita. Vi är nog ett land som tillhör de bästa.
Citera
2017-09-24, 10:08
Medlem
Citat:

Alltså.. Ja.. egentligen borde ju alla ge bort sitt överflöd, hade nog varit en ordentligt mycket bättre värld då..

Fast finns ju två sidor i det.. Menar.. vad är motivationen att bli rik till att börja med i det fallet? År varför ska andra få ta del i pengarna som jag lagt varje helg i mitt liv för att få? (Ja.. inte jag på riktigt då, men företagstoppar brukar inte sällan gjort det)
Senast redigerad av LucianMacAndrew 2017-09-24 kl. 10:10.
Citera
2017-09-24, 10:39
Medlem
Generellt vill man ju att en viss typ av människor med bra ideer och företagsanda ska vara rika och kunna göra saker då hela samhället tjänar på detta i längden.

Det är lätt att glömma bort att många rika människor också har ett stort ansvar att förvalta sina pengar, ha anställda, sköta egendomar osv. Om man inte sköter detta på ett bra sätt så tar även större förmögenheter fort slut.

Sedan tror jag också vi lätt glömmer bort att samhället i sig gärna vill ha utsatta och fattiga människor då dessa tvingas att göra en massa saker som majoriteten inte vill göra. Om alla hade gott om resurser skulle förmodligen inflationen också ta fart och det skulle bli mindre för alla likväl.

Samhället borde nog mer fokusera på att kunna tillgodose en grundläggande ok standard åt människor och kanske en medborgarlön så att utsattheten för samhällets svaga åtminstone försvann.
Citera
2017-09-24, 10:39
Medlem
Det är väl knappast ondska att se till att man själv överlever genom att spara till sin pension och för att ha en ekonomisk buffert?

Staten kommer ju inte att ge en någon fet pension direkt.

Alla som köper bilar för 500tkr på avbetalning skulle egentligen kunna klara sig med en bil för 70k och kunna ge resten till behövande i stället.

Tror du att det är för att de är onda som de tar billån i stället för lån till behövande?
Citera
2017-09-24, 10:40
Medlem
FairyCutes avatar
Citat:
Men många har väl mer pengar än att täcka sina eller familjens basbehov i framtiden ? Det är detta överflöd de rika har som jag undrar om det inte är ondskefullt att girigt behålla eller rent av öka på ytterligare, gränslöst.

Bilmekaniker kan nog knappast anses rika? Att de därför inte lagar bilar gratis åt ensamstående kvinnor faller lite utanför min fråga tycker jag. En bil är väl inte heller lika viktig som små flickors rätt till en tallrik mat om dagen?
Den som är nöjd är rik.

En miljonär med överflöd anser nog sällan att han har ett överflöd för man kan ju alltid få mer och någon annan har alltid mer. Så de jobbar vidare och investerar så att han kan behålla sin standard även om tiderna förändras. Det är hans lön och garanti för sitt slit. Men pengar är ingen trygghet för du kan förlora allt och vetskapen, osäkerhetskänslan och rädslan för det bidrar till att ingen blir nöjd eller törs slappna av utan fortsätter springa i ekorrhjulet.

Jag tycker inte det är ondskefullt utan som sagt så tycker jag det handlar om själviskhet och att se om sitt eget. Isf är det mer "ondskefullt" att sätta barn till världen som du inte kan ta hand om och försörja och det är mer ansvarslöst att mena att andra människor ska ta av sina sparade pengar och skänka dom än att rika arbetande människor ska ta ansvar för alla som inte har det som dom.

Vad använder föräldern bilen till? Att jobba där det finns och behövs. En bil öppnar möjligheter till försörjning som i sin tur ger flickor en tallrik mat, så det jag menar är att alla kan göra något utan att man behöver vara stenrik. Alla bor inte i en storstad med täta bussförbindelser så för många är bilen avgörande faktiskt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in