Citat:
Ursprungligen postat av
Dogmatix
1. Visst, han kanske är stolt över den, men det är helt ihåligt, speciellt om bilen är belånad som han pratar om att göra. Han har varken köpt den, byggt den eller jobbat ihop till den, det är bara luft.
2. Hur ska du ha det, i första meningen dissar du att det är den bakomliggande prestationen du är stolt över, för att sen spendera resten av inlägget till att raljera kring hur din klocka är en statussymbol för vad du har presterat. De som anstränger sig hårdast för att visa upp sin status utåt är oftast de som inte har så mycket.
1. Det spelar ingen roll. Måste man ha byggt något själv för att kunna vara stolt över det? Är du stolt över ditt hus? Har du byggt eller köpt det?
2. Nja, du missförstod mig. Poängen är att materiell tillgång speglar prestation rent instinktivt. Därför är man stolt över materiella tillgångar. Många iallafall.
Jag har boende, fin klocka, en sprillans AUDI allroad. Inga lån alls. Fick 68k i lön förra månaden. Ditt resonemang stämmer inte på mig iallafall eller de jag känner.
De flesta som har god ekonomi visar det också utåt. Vad är annars poängen med det? Att ändå åka runt i en 15 år gammal volvo med en sliten certina och bo i någon trött jävla förort? Då kan man ju lika gärna byta jobb till ett mindre slitsamt men behålla samma standard. Förstår inte ditt resonemang faktiskt.