• 2
  • 3
2017-09-27, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ziver
Då har jag två följdfrågor till dig:

1. Vem är du att tala om för folk vad de får vara stolta över och inte? Om TS är stolt över en fin bil så är han det. Att vara stolt är en känsla, du kan inte tala om för folk att "de känner fel".

2. Vad är det för jävla trams att man bara kan vara stolt över prestationer? Att äga dyra och fina saker speglar oftast någon form av prestation. Jag är stolt över min Rolex t.ex. Det beror på att den är ett mästerverk, mycket fin och speglar den prestation det krävts för att köpa den. Inte fan är jag stolt för att jag tjänar mycket pengar och jobbar som ett djur. Jag är stolt över de extra höjningar i livskvalitet detta medför samt det jag kan köpa.

Ditt andra stycke håller jag dock helt med om.

1. Visst, han kanske är stolt över den, men det är helt ihåligt, speciellt om bilen är belånad som han pratar om att göra. Han har varken köpt den, byggt den eller jobbat ihop till den, det är bara luft.

2. Hur ska du ha det, i första meningen dissar du att det är den bakomliggande prestationen du är stolt över, för att sen spendera resten av inlägget till att raljera kring hur din klocka är en statussymbol för vad du har presterat. De som anstränger sig hårdast för att visa upp sin status utåt är oftast de som inte har så mycket.
Citera
2017-09-28, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
1. Visst, han kanske är stolt över den, men det är helt ihåligt, speciellt om bilen är belånad som han pratar om att göra. Han har varken köpt den, byggt den eller jobbat ihop till den, det är bara luft.

2. Hur ska du ha det, i första meningen dissar du att det är den bakomliggande prestationen du är stolt över, för att sen spendera resten av inlägget till att raljera kring hur din klocka är en statussymbol för vad du har presterat. De som anstränger sig hårdast för att visa upp sin status utåt är oftast de som inte har så mycket.

1. Det spelar ingen roll. Måste man ha byggt något själv för att kunna vara stolt över det? Är du stolt över ditt hus? Har du byggt eller köpt det?

2. Nja, du missförstod mig. Poängen är att materiell tillgång speglar prestation rent instinktivt. Därför är man stolt över materiella tillgångar. Många iallafall.
Jag har boende, fin klocka, en sprillans AUDI allroad. Inga lån alls. Fick 68k i lön förra månaden. Ditt resonemang stämmer inte på mig iallafall eller de jag känner.

De flesta som har god ekonomi visar det också utåt. Vad är annars poängen med det? Att ändå åka runt i en 15 år gammal volvo med en sliten certina och bo i någon trött jävla förort? Då kan man ju lika gärna byta jobb till ett mindre slitsamt men behålla samma standard. Förstår inte ditt resonemang faktiskt.
Citera
2019-05-18, 16:54
Medlem
Bumpar denna tråd lite då jag står i valet och kvalet att köpa en ny bil.

Jag drar in rätt bra med pengar (drygt 4mkr per år och skattar kanske 30% då jag bor i USA). Köpte nyligen en ny Hyundai santa fe.

Nu är det dags för frugan att skaffa en ny bil. Hon vill ha en XC 90. Själv är jag väldigt intresserad av ekonomi och försöker bygga en förmögenhet och anser att en dyr bil är en riktigt dålig affär (därför köpte jag hyundaien som hade ett kampanjpris, så en rätt bra deal för en ny bil utan slitage osv).

Hursomhelst så känns det redan sunkigt att sätta sig i den där jäkla hyundaien efter bara 6 månader). Det är inte roligt för fem öre. Inget händer när man trycker på gasen. Så nu när det är dags för en ny bil funderar jag på att skippa jantelagen och sunt förnuft och istället köpa typ en begagnad 2016 års BMW X6M eller en Mercedes GLE 63 AMG S eller 450 AMG eller liknande. Dvs faktiskt skaffa en rolig bil som man blir glad av att kliva in i.

Samtidigt misstänker jag att oavsett vilken bil man köper så är det vardag igen efter att lan kört den i några månader (om man bortser från supercars typ Lamborghini).

Hur ska man tänka egentligen? Finns det någon som köpt en riktigt fräsch bil som kan berätta hur länge lyckoruset sitter i och om det är värt det?

Edit: jag ser nu att dessa bilar inte är dyra om man köper en begagnad från 2016. Så det är inte så mycket att fundera över egentligen.
Senast redigerad av Harrywinston 2019-05-18 kl. 17:04.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in