Citat:
Ursprungligen postat av
Thygfur
Därför låter det jävligt lockande att belåna sig för att ha en riktigt fin bil som man är stolt över, men samtidigt så hade ens ångest över detta varit enorm då man köper en bil för nästan (nåväl) miljonen som egentligen blir ett konsumtionslån.
Min fråga är egentligen hur det rättfärdigas att köpa en bil för exempelvis 650 000 (!!!) kronor när man inte har rejält mycket pengar? Visst, sitter man på flera miljoner så är det väl klart att man kan fläska till vilken jävla bil man vill, men att inte ha mer pengar än medelsvensson och att köpa en så dyr bil låter för mig märkligt.
Du verkar vara helt ute och cyklar i livet, vilket de flesta i din ålder antagligen är, så det är inget märkligt. Jag plockade ut de delar jag tyckte var värst i ditt inlägg.
För det första så är inte en bil något man är stolt över, speciellt inte om den är belånad. Saker man är stolt över är prestationer, t.ex utbildning, idrottprestation, musikalisk prestation eller att man är en bra förebild osv. Att äga en dyr metallkub på hjul gör dig inte till en bättre människa och imponerar inte på någon av betydelse. Om du blir stolt av att ha en dyr bil så bör du nog tänka igenom varför du känner dig värdelös utan bilen och hur du kan ändra på det. Du är en precis lika bra människa med eller utan bil, fast lite fattigare med bilen då.
Nästa fråga handlar om hur man motiverar det. Det finns bara två personer som du behöver motivera det för, dig själv och eventuella långivare. Om man har ett stort bilintresse osv så tycker jag absolut det är där man ska lägga sina pengar. Om du tycker att lyckan du får ut överstiger vad bilen kostar så är den värd det. Men tänk gärna igenom hur mycket 650k faktiskt är, för de allra flesta motsvarar det att man sparar i princip alla pengar man får över i flera år framöver. När du ska övertyga banken så handlar det om att du ska bevisa att du är kreditvärdig.