2017-09-22, 00:34
Medlem
Hejsan! Hoppas detta hamnar rätt.

För några månader sedan så frös min stationära dator från ingenstans mitt i ett spel. Skärmen blev pixlig i grönt och blått.

Startade sedan om datorn, loggade in och kollade på hemskärmen (bakgrundsbilder syntes, windowsmenyn gick att öppna osv) men så fort jag startade ett spel (vilket som helst) så frös hela skärmen och blev grön/blå utan text och det var bara att starta om.

Detta var det längsta jag kunde komma och gav upp.
Nu efter en månad när jag ska starta datorn går den igång så
(Piper kanske 1/5 gånger jag startar den, det som visar att bios fungerar eller tänker jag fel?de övriga är den tyst men fläktar drar igång ) får jag ingen kontakt med skärmen alls, det är bara svart fastän datorn är igång.
Skärmen fungerar så felet är inte den.

Har även kontrollerat (är nybörjare som fan men har tryckt på alla kablar) så att kablarna sitter där de ska.

Någon som har nån idé om vad som kan ha hänt med min kära dator? Är det bara att skrota?
Citera
2017-09-22, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memonix

För några månader sedan så frös min stationära dator från ingenstans mitt i ett spel. Skärmen blev pixlig i grönt och blått.

Startade sedan om datorn, loggade in och kollade på hemskärmen (bakgrundsbilder syntes, windowsmenyn gick att öppna osv) men så fort jag startade ett spel (vilket som helst) så frös hela skärmen och blev grön/blå utan text och det var bara att starta om.

(Piper kanske 1/5 gånger jag startar den, det som visar att bios fungerar eller tänker jag fel?de övriga är den tyst men fläktar drar igång ) får jag ingen kontakt med skärmen alls, det är bara svart fastän datorn är igång.

Har även kontrollerat (är nybörjare som fan men har tryckt på alla kablar) så att kablarna sitter där de ska.

Någon som har nån idé om vad som kan ha hänt med min kära dator? Är det bara att skrota?

Kan vara så att processorns kylpasta har torkat in och inte kyler tillräckligt.
Skulle rekommendera att öppna upp och kolla läget, ta bort den intorkade pastan och lägga på ny. Hade något liknande med konstiga färger och mönster på skärmen som bara blev värre och värre, pipande ljud när man startade osv. Men allt gick över när jag gjort rent processorn och lagt på ny kylpasta. I annat fall så torde det vara grafikkortsrelaterat, men eftersom du får bild så tippar jag mer på processorns kylning.

En annan grej värd att testa är att koppla loss RAM-minnena, testa att starta med bara ett inkopplat, testa olika om du har flera för något kan vara defekt.
Senast redigerad av Schabrak 2017-09-22 kl. 00:48.
Citera
2017-09-22, 00:45
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:

Lyssna noga på pipen. Det är en felsignal, Power On Self Test, POST. Du kan kolla vad den betyder på nätet. Du bör ta reda på vad ditt BIOS heter för att hitta rätt kod.

https://en.wikipedia.org/wiki/Power-on_self-test
https://www.computerhope.com/beep.htm
Citera
2017-09-22, 01:29
Medlem
Alphonses avatar
Låter väldigt mycket som att grafikkortet har gått sönder. Jag har tidigare haft liknande där grafikkortet bränt och klarade enklare saker i windows men dog/visade artefakter när något mer krävande kördes.

Testa att köra grafiken från moderkortet om du har möjlighet.

Med program som tex https://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html kan du kolla vad för temperatur processor, graffe osv ligger på..
Citera
2017-09-22, 02:12
Medlem
Hmm. Ingen bild alls öht längre utan bara i början. Datorn stod mest o gjorde ingenting i en månad och sen var bilden väck.

Ska plocka fram den o testa o starta för o se vad det piper på bios, borde kanske kunna klura ut vilket.

Numera är det ingen kontakt mellan dator och skärm, den piper, är igång men händer inget med skärmen alls, eller andra skärmar.

Slutsats -> förmodligen grafikkortet?

Återkommer efter jag kikat på det ni nämnt imorgon!
Citera
2017-09-22, 12:34
Bannlyst
Citat:
Hmm. Ingen bild alls öht längre utan bara i början. Datorn stod mest o gjorde ingenting i en månad och sen var bilden väck.

Ska plocka fram den o testa o starta för o se vad det piper på bios, borde kanske kunna klura ut vilket.

Numera är det ingen kontakt mellan dator och skärm, den piper, är igång men händer inget med skärmen alls, eller andra skärmar.

Slutsats -> förmodligen grafikkortet?

Återkommer efter jag kikat på det ni nämnt imorgon!

Testa cleara bios 🙂🙂🙂
Citera
2017-09-23, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Lyssna noga på pipen. Det är en felsignal, Power On Self Test, POST. Du kan kolla vad den betyder på nätet. Du bör ta reda på vad ditt BIOS heter för att hitta rätt kod.

https://en.wikipedia.org/wiki/Power-on_self-test
https://www.computerhope.com/beep.htm

Precis. Antalet pip talar om var felet finns någonstans.
Citera
2017-09-23, 09:53
Medlem
x12s avatar
Citat:
windowsmenyn gick att öppna osv) men så fort jag startade ett spel (vilket som helst) så frös hela
Det här kan vara väldigt många olika orsaker till.
Är det en märkesdator, ange fabrikat och exakt modellkod på den.
Är det en hemmabyggd eller handlarbyggd dator, försök få fram uppgift om fabrikat och modellnummer på de här grejorna:
nätaggregat, moderkort, processor, minnen, grafikkort och hårddisk/ssd.
Det kan t.ex stå på kvittot, kan finnas dekaler på datorn osv som ger ledtrådar. Nätaggets+moderkortets modellnummer står ofta väl synligt på dem. Hittar du dem inte, lägg upp på imgur eller annan liknande site ett riktigt högupplöst, stort, skarpt tydligt foto av hur datorn ser ut inuti.
Ge gärna också info om hur gammal datorn är.

Startsvårigheter, att inte ens komma in i moderkortsinställningarna, kan tyda på defekt nätagg, kolla föralldel också det lilla klockbatteriet på moderkortet, det brukar behöva bytas efter ungefär 3-7 år (varierar kraftigt). Ibland startar datorerna även om batteriet är uttömt, ibland gör de inte det, ibland kanske efter 3-5 försök.

Ta ur grafikkortet, se om det påverkar pipandet. Har du anslutning för grafik på i/o-panelen på baksidan (där usb, nätverkskabel mm finns), testa anslut monitorn dit sedan grafikkortet tagits ur, se om det blir bild.

Testa ta ut ena eller andra minnesstickan, se om det gör skillnad. Håll reda på var de ska sitta.

Tänk på ESD när du pillar i datorn, håll dig själv jordad, tafsa inte onödigtvis på kretsar, kretskort, kontaktfingrar mm. Lyft/hantera grejorna i hörn, kanter, bleck eller väl fastsatta och icke-elektroniska delar. Lägg inte datorkomponenter på textilier. Sjasa ut eventuella pälsdjur ur rummet.

(de)montera inga grejor medan elkabeln är ansluten pga det ligger några volt standby på moderkortet även när datorn är avstängd.
Citera
2017-09-23, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jens86
Testa cleara bios 🙂🙂🙂
Kan man göra det utan o se skärmen? Är som sagt nybörjare
Citera
2017-09-23, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Det här kan vara väldigt många olika orsaker till.
Är det en märkesdator, ange fabrikat och exakt modellkod på den.
Är det en hemmabyggd eller handlarbyggd dator, försök få fram uppgift om fabrikat och modellnummer på de här grejorna:
nätaggregat, moderkort, processor, minnen, grafikkort och hårddisk/ssd.
Det kan t.ex stå på kvittot, kan finnas dekaler på datorn osv som ger ledtrådar. Nätaggets+moderkortets modellnummer står ofta väl synligt på dem. Hittar du dem inte, lägg upp på imgur eller annan liknande site ett riktigt högupplöst, stort, skarpt tydligt foto av hur datorn ser ut inuti.
Ge gärna också info om hur gammal datorn är.

Startsvårigheter, att inte ens komma in i moderkortsinställningarna, kan tyda på defekt nätagg, kolla föralldel också det lilla klockbatteriet på moderkortet, det brukar behöva bytas efter ungefär 3-7 år (varierar kraftigt). Ibland startar datorerna även om batteriet är uttömt, ibland gör de inte det, ibland kanske efter 3-5 försök.

Ta ur grafikkortet, se om det påverkar pipandet. Har du anslutning för grafik på i/o-panelen på baksidan (där usb, nätverkskabel mm finns), testa anslut monitorn dit sedan grafikkortet tagits ur, se om det blir bild.

Testa ta ut ena eller andra minnesstickan, se om det gör skillnad. Håll reda på var de ska sitta.

Tänk på ESD när du pillar i datorn, håll dig själv jordad, tafsa inte onödigtvis på kretsar, kretskort, kontaktfingrar mm. Lyft/hantera grejorna i hörn, kanter, bleck eller väl fastsatta och icke-elektroniska delar. Lägg inte datorkomponenter på textilier. Sjasa ut eventuella pälsdjur ur rummet.

(de)montera inga grejor medan elkabeln är ansluten pga det ligger några volt standby på moderkortet även när datorn är avstängd.

Ska kika på det du skriver och åter komma, tack!
Citera
2017-09-23, 19:41
Medlem
Citat:
Manualen till ditt moderkort berättar hur du gör. Ibland skall du ta loss ett litet batteri på moderkortet. Ibland finns det två stift du skall kortsluta genom att flytta en liten plast-strap. Finns t o m moderkort som har en switch för att göra det riktigt, riktigt enkelt även om just det är ovanligt.

Men det är alltså en åtgärd som inte kräver att du har fungerande skärmbild.

Grundregel är hur som helst att identifiera exakt vad man har för dator och ännu hellre vad man har för utrustning i datorn om det inte är en komplett märkesdator. Sedan utvärderar man vad man kan få tag i för ledtrådar - t ex hur många pip datorn ger vid uppstart eller vad som händer med CPU- och chassifläktar etc. Kan man, så eliminerar man felkällor och försöker starta datorn med ett minimum av utrustning och ser om det påverkar symptomen.
Citera
2017-09-23, 21:10
Bannlyst
Citat:

Aaa har inget med skärmen att göra. Det har med den inbyggda mjukvaran i moderkortet och göra. Precis som de kan bli fel i ett program på datorn kan de även bli fel i detta systemet. Ett korrupt ( eller fel ) i bios är symtomen oftast helt svart skärm. Fläktar kan gå, lampor lyser. Men skärmen får inte kontakt med datorn.
Vanlig symtom är också att fläktar går för fullt när du startar datorn samtidigt som man har svart skärm .

Sök på clear bios för ditt moderkort 🙂. Detta då det är lite olika för olika modeller av moderkort. Och viktigt att man gör precis som instruktionsboken säger att du ska göra .
Senast redigerad av Jens86 2017-09-23 kl. 21:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in