Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-21, 17:56
  #1
Medlem
Elpenors avatar
Tre år gammal laptop. Märke HP. Fungerar inte bra nu, men kommer "nog fungera bra efter en fabriksåterställning". Jag har fått erbjudande att köpa den för 500 kr. Ska jag betala det, eller är det ett rövarpris?
Citera
2017-09-21, 18:03
  #2
Medlem
jagboffades avatar
Hur långt är ett snöre?

Fabriksåterställ den O testa?
Citera
2017-09-21, 18:05
  #3
Medlem
"kommer nog fungera" är ju ingen vidare garanti.
Tar ju max 10 minuters aktivt arbete att återställa den, så om han nu tror att den kommer funka efter det borde han göra det själv.

Jag skulle inte köpt den själv, om han inte gjorde återställningen själv innan för att kunna bevisa att den fungerar.
Citera
2017-09-21, 18:11
  #4
Medlem
vreksolteos avatar
Formatera den och installera Linux mint. I värsta fall får man väl slänga in en ssd i den men sen blir den så gott som ny.
Citera
2017-09-21, 18:21
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vreksolteo
Formatera den och installera Linux mint. I värsta fall får man väl slänga in en ssd i den men sen blir den så gott som ny.
Är helt på. Ska man endast använda den för surf, så kommer det att fungera utmärkt.
Citera
2017-09-21, 18:22
  #6
Medlem
Elpenors avatar
Jag har bett honom att göra en återställning nu, och jag kommer inte att köpa innan jag har sett att den fungerar. Är 500 kr ett okej pris för en tre år gammal HP-laptop som fungerar? Jag vet ingenting om vilka specifikationer/kapacitet den har, men det känns inte viktigt - ska bara använda den till internet och ordbehandling.
Citera
2017-09-21, 18:25
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elpenor
Är 500 kr ett okej pris för en tre år gammal HP-laptop som fungerar?
Ja.
Citera
2017-09-21, 18:49
  #8
Avstängd
53280s avatar
Vad är det som fungera dålig utan fabriksåterställning? 500:- låter billigt, men dator kanske var billig när den såldes.
Citera
2017-09-21, 19:49
  #9
Medlem
Dirty.s avatar
Låter vettigt om det är en bättre dator från början, dvs att den är relativt tunn och har ett okej batteri. Har den SSD också? Om inte är det en skräpdator redan från början rentav.

Finns bättre deals då, folk byter dator alldeles för ofta och är man villig att köpa begagnat finns det kap. Jag skulle däremot hellre ta en premium laptop som är 5 år gammal än en billig skitdator som är 3 år gammal.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback