2006-01-11, 23:20
Medlem
Har mått dåligt en stund och skall börja jobba snart efter en tids sjukskrivning. Jag skall även träffa företagshälsovårdens psykolog och prata ut om mina problem.

Jag tror inte att det föreligger någon risk, men om det skulle bli aktuellt med ett drogtest, är då Propavan (propiomazin) något som normalt sett ger utslag? Jag har tagit en tablett á 25 mg varje kväll den senaste tiden för att orka sova (underbar medicin, för övrigt).

Tjack, flunitrazepam (gröna roppar) och diazepam (Stesolid), samt alkohol finns också med i bilden, men dessa har jag hållit uppe med tillräckligt länge för att de borde ha gått ur kroppen.

Tacksam för svar!
Citera
2006-01-12, 00:13
Nej, det är inget att oroa sig för!

För det första, de ger inte utslag på något drogtest!
För det andra, Propavan är ett bra icke-narkotiskt sömn-medel!
För det tredje, om du har en läkare som skrivt ut det åt dig, så är det ju helt OK!

Jag tar själv Propavan, 25 mg var kväll, o det sover jag gott på! Är glad att slipper Imovane, Stilnoct, Nitrazepam, Flunitrazepam, som jag haft tidigare!

Jag tar dock fortfarande minst 2 mg Iktorivil (clonazepam) på morgonen, har utskrivet 2-4 mg var dag. Detta emot ångest. Men, jag skulle önska att bli kvitt dessa med!

Men Propavan är bra! De är inte beroendeframkallande, o tar jag dem nån timme innan jag lägger mig, så somnar jag inom en halvtimme, o jag vaknar inte mer en 2-3 ggr per natt, till skillnad från när jag inte tar dem, så kan jag vakna o gå upp o röka 7-8 ggr per natt. Många tycker illa om Propavan, de kliar i benen o ger en j-vla "hangover" dagen efter, men som sagt, jag tycker de är jättebra!
Citera
2006-01-12, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
Nej, det är inget att oroa sig för!

För det första, de ger inte utslag på något drogtest!
För det andra, Propavan är ett bra icke-narkotiskt sömn-medel!
För det tredje, om du har en läkare som skrivt ut det åt dig, så är det ju helt OK!

Jag tar själv Propavan, 25 mg var kväll, o det sover jag gott på! Är glad att slipper Imovane, Stilnoct, Nitrazepam, Flunitrazepam, som jag haft tidigare!

Om jag hade fått dem av läkare så hade jag inte varit orolig, men om de inte syns på eventuellt drogtest så tänker jag fortsätta att ta dem. Det är en mycket bra medicin, tycker jag också! Har tidigare då och då tagit flunitrazepam eller diazepam (ibland i kombination med ett par öl) för att sova, men just som sömnmedel så tycker jag att en Propavan fungerar bättre. Jag sover länge och är seg när jag vaknar, men med en gnutta planering så är det bara skönt.

Man kanske skulle söka hjälp för sömnsvårigheter och få något utskrivet.... det är väl egentligen fånigt att försöka lösa ett problem på egen hand när det finns läkare att gå till.
Citera
2006-01-12, 23:37
Medlem
GaiNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gshumway
Om jag hade fått dem av läkare så hade jag inte varit orolig, men om de inte syns på eventuellt drogtest så tänker jag fortsätta att ta dem. Det är en mycket bra medicin, tycker jag också! Har tidigare då och då tagit flunitrazepam eller diazepam (ibland i kombination med ett par öl) för att sova, men just som sömnmedel så tycker jag att en Propavan fungerar bättre. Jag sover länge och är seg när jag vaknar, men med en gnutta planering så är det bara skönt.

Man kanske skulle söka hjälp för sömnsvårigheter och få något utskrivet.... det är väl egentligen fånigt att försöka lösa ett problem på egen hand när det finns läkare att gå till.

Håller inte riktigt med. Först ska man ju självklart göra allt för att bli kvitt problemen med saker i ens rutiner man själv kan styra över (finns mängder med tips på nätet), sedan uppsöker man läkare.

Jag har själv propavan, imovane, stilnoct, theralen, lergigan och flunitrazepam för sömnen vilka jag fått av läkare alla utan det sista. Men jag har verkliga problem med detta och det påverkar mycket i mitt liv att jag sover så dåligt, men jag försöker att inte äta för ofta medicinen och så, och läkaren vet det också eftersom jag bad om theralen och propavan att ta också, inte bara stilnoct och likn.

Btw: http://www.hlscandinavia.se/pages/100289.html
Mycket bra sida, finns en del att läsa där

Lycka till med sömnen!
Citera
2006-01-12, 23:41
Ja, det är bara att gå till husläkaren o be om Propavan. Man säger att man tagit dem tidigare och att fungerade bra!

Till skillnad från Stilnoct o annat "flödder", de är klassade som narkotika och ska skrivas ut på ett särskilt recept. Så de brukar läkarna inte vara så glada i att skriva ut.

Sa klarar man sig bra på Propavan, o inte upplever allt för obehagliga biverkninar, så är de jättebra!
-Inget beroende
-Inte narkotika
-Inte giftigt
m.m.
Citera
2006-01-14, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaiN
Håller inte riktigt med. Först ska man ju självklart göra allt för att bli kvitt problemen med saker i ens rutiner man själv kan styra över (finns mängder med tips på nätet), sedan uppsöker man läkare.

Jag har själv propavan, imovane, stilnoct, theralen, lergigan och flunitrazepam för sömnen vilka jag fått av läkare alla utan det sista. Men jag har verkliga problem med detta och det påverkar mycket i mitt liv att jag sover så dåligt, men jag försöker att inte äta för ofta medicinen och så, och läkaren vet det också eftersom jag bad om theralen och propavan att ta också, inte bara stilnoct och likn.

Btw: http://www.hlscandinavia.se/pages/100289.html
Mycket bra sida, finns en del att läsa där

Lycka till med sömnen!

Mina problem, som ligger till grund för oro och sömnsvårigheter, bearbetas ständigt. Jag hade en riktigt dålig period då jag inte orkade jobba, under vilken jag upptäckte att Propavan gick fin-fint att sova på. Jag råkade ha Propavan tillgängligt och tänkte att det var värt att testa, men jag blev orolig för att intaget av dem skulle leda till problem vid återgången till arbetet (jag fruktade ett drogtest som aldrig blev av, men som jag väl ändå hade klarat i och med att Propavan inte är något som letas efter vid sådana tester).

Nu är jag igång och jobbar sedan ett par dagar tillbaka, och har fått kontakt med en psykolog för att få hjälp med bearbetningen av det som tynger mig. Jag tar fortfarande en Propavan varje kväll för att somna, och funderar på att försöka få just den medicinen utskriven så att jag slipper oroa mig för dagen då de jag redan har är slut.

Jag skulle lika gärna kunna sova på Flunitrazepam, men de är ju svåra att få utskrivna, i tillägg till att de är beroendeframkallande på ett sätt som jag ogillar. Stesolid somnar jag inte alls på, såvida jag inte kombinerar med alkohol. Regelbundet intag av bensodiazepiner utan bakomliggande recept vill jag inte gärna ägna mig åt eftersom det kan skapa problem på arbetet om ett drogtest trots allt skulle bli aktuellt.
Citera
2006-01-14, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
Ja, det är bara att gå till husläkaren o be om Propavan. Man säger att man tagit dem tidigare och att fungerade bra!

Låter lovande! Vågar man verkligen säga att man har tagit dem tidigare? Jag antar att det finns en viss risk för att ens läkare ogillar om man erkänner att man har ätit mediciner som man saknar recept för...
Citera
2006-01-14, 01:38
Citat:
Låter lovande! Vågar man verkligen säga att man har tagit dem tidigare? Jag antar att det finns en viss risk för att ens läkare ogillar om man erkänner att man har ätit mediciner som man saknar recept för...
Jaja!
Propavan är som sagt oskyldigt! Det finns ingen som helst missbrukspotential i det. Det gör det dock i Stilnoct & Imovane!
Citera
2006-01-14, 15:13
Medlem
aryan_utophias avatar
Citat:
Har mått dåligt en stund och skall börja jobba snart efter en tids sjukskrivning. Jag skall även träffa företagshälsovårdens psykolog och prata ut om mina problem.

Jag tror inte att det föreligger någon risk, men om det skulle bli aktuellt med ett drogtest, är då Propavan (propiomazin) något som normalt sett ger utslag? Jag har tagit en tablett á 25 mg varje kväll den senaste tiden för att orka sova (underbar medicin, för övrigt).

Tjack, flunitrazepam (gröna roppar) och diazepam (Stesolid), samt alkohol finns också med i bilden, men dessa har jag hållit uppe med tillräckligt länge för att de borde ha gått ur kroppen.

Tacksam för svar!

Propavan är ju rena skiten, jag hatar dem. Man somnar ju inte, blir helt konstig.
Och man känner sig bakfull dan efter Som om man skulle druckit 1 liter vodka kvällen innan typ :P
Citera
2006-01-15, 05:36
Medlem
Propavan är bra på att förlänga min sömn, men som insomningsmedicin är den totalt värdelös för min del. Ungefär en timme efter intag förlorar jag totalt förmågan att fokusera tankarna samtidigt som precis alla muskler utsätts för diffusa men extremt enerverande obehagskänslor. Dessutom får jag t.o.m. svårare att somna än utan, och även om jag sover länge när jag väl somnat är jag trött i upp till två dygn efteråt.
Citera
2006-01-15, 12:50
Medlem
Citat:
Mina problem, som ligger till grund för oro och sömnsvårigheter, bearbetas ständigt. Jag hade en riktigt dålig period då jag inte orkade jobba, under vilken jag upptäckte att Propavan gick fin-fint att sova på. Jag råkade ha Propavan tillgängligt och tänkte att det var värt att testa, men jag blev orolig för att intaget av dem skulle leda till problem vid återgången till arbetet (jag fruktade ett drogtest som aldrig blev av, men som jag väl ändå hade klarat i och med att Propavan inte är något som letas efter vid sådana tester).

Nu är jag igång och jobbar sedan ett par dagar tillbaka, och har fått kontakt med en psykolog för att få hjälp med bearbetningen av det som tynger mig. Jag tar fortfarande en Propavan varje kväll för att somna, och funderar på att försöka få just den medicinen utskriven så att jag slipper oroa mig för dagen då de jag redan har är slut.

Jag skulle lika gärna kunna sova på Flunitrazepam, men de är ju svåra att få utskrivna, i tillägg till att de är beroendeframkallande på ett sätt som jag ogillar. Stesolid somnar jag inte alls på, såvida jag inte kombinerar med alkohol. Regelbundet intag av bensodiazepiner utan bakomliggande recept vill jag inte gärna ägna mig åt eftersom det kan skapa problem på arbetet om ett drogtest trots allt skulle bli aktuellt.

Det känns underbart att läsa att du verkligen tar tag i problematiken! Jag gjorde det inte, vilket till slut ledde till att jag slog i mig vad som helst för att tvärslockna. I dagsläget är jag någorlunda ren, men min dagliga dos av Benso får många att tappa hakan. Jag har dock börjat trappa ned.

Propavan kommer du, som nämns tidigare i tråden, att få utskrivet utan problem. Jag har ytterst svårt att tro att läkaren skulle rynka på näsan för att du använt preparatet utan att ha haft det förskrivet. Dessutom brukar läkarna vara ganska generösa vid förskrivningen av Propavan. Strålande att de har så pass god effekt på dig; det innebär att du slipper Bensodiazepiner och besläktade läkemedel som i längden kan medföra blandmissbruk, ångest, abstinens och, i vissa fall, övergång till starka Opiater. Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in