Flashback bygger pepparkakshus!
2017-09-22, 13:34
Medlem
NeutronStars avatar
Det ska vara tillåtet om du köpt kläderna av en original HA®-handlare. Om någon ifrågasätter skulle jag be att få se leg och medlemsbevis i HA.
Citera
2017-09-22, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Z.O.G
Dum ide kanske men inte olagligt. Jag har alltså rätt, det är fullt lagligt att bära kläder med HAs varumärkesskyddade emblem. Precis som det är fullt lagligt att bära Volvos eller Adidas emblem på kläderna man bär.
Du blandar ihop HAs egna föreningsregler, som för övrigt inte är juridiskt bindande, med varumärkesskydd. Om jag får tag på ett klädesplagg med HAs emblem så får jag bära det helt lagligt och HA kan inte lagligen göra ett skit åt saken.

Det är fullkomligt lagligt att sätta sig på en av deras motorcyklar med, så länge man inte skadar den. Men du kan ju prova så ser du vad som sker.

De kan ju lagligt dra dig till rätten för att få veta var du köpt plagget för att sedan stämma tillverkaren av plagget (om man nu ska dra det till absurdum, vilket ordklyveri blir)
Citera
2017-09-22, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeutronStar
Det ska vara tillåtet om du köpt kläderna av en original HA®-handlare. Om någon ifrågasätter skulle jag be att få se leg och medlemsbevis i HA.

De skulle aldrig sälja ett plagg med emblem/fullt namn till en icke-medlem i en officiell HA-handel. De skulle dock gladeligen sälja ett supportplagg.
Citera
2017-09-22, 14:16
Medlem
Citat:
Du blandar ihop HAs egna föreningsregler, som för övrigt inte är juridiskt bindande, med varumärkesskydd. Om jag får tag på ett klädesplagg med HAs emblem så får jag bära det helt lagligt och HA kan inte lagligen göra ett skit åt saken.

Om du skriver på ett kontrakt med klubben är det juridiskt bindande, gällande vem som äger vad.
Sen gör du dig ju bara löjlig när du envisas med att diskutera som om det är juridisk fråga personen som startade ställt. Det är mer en moralisk fråga.
Citera
2017-09-22, 14:21
Medlem
Z.O.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baggerboy
Om du skriver på ett kontrakt med klubben är det juridiskt bindande, gällande vem som äger vad.
Då fungerar det naturligtvis men det var inte så diskussionen gick. Diskussionen handlade istället om en generell överenskommelse att allt som har klubbens logga tillhör klubben. Riktigt så enkelt är det inte.
Citat:
Sen gör du dig ju bara löjlig när du envisas med att diskutera som om det är juridisk fråga personen som startade ställt. Det är mer en moralisk fråga.
Du är intresserad av moraliska frågor. Det är inte jag. Jag är intresserad av det juridiska. Dessutom var det faktiskt användaren distans som påstod att jag hade fel och det var alltså distans som drog upp det juridiska med varumärkesskydd.
Citat:
Det är fullkomligt lagligt att sätta sig på en av deras motorcyklar med, så länge man inte skadar den. Men du kan ju prova så ser du vad som sker.
Kan vara fråga om egenmäktigt förfarande. Vad som händer om man sätter sig på en ultrasuperdupertuff HA-medlems motorcykel beror nog rätt mycket på vem som sätter sig på den. Och du vet inget om mig.
Citat:
De kan ju lagligt dra dig till rätten för att få veta var du köpt plagget för att sedan stämma tillverkaren av plagget (om man nu ska dra det till absurdum, vilket ordklyveri blir)
Finns inget rättsligt stöd för att dra någon med ett plagg till rätten.
Citera
2017-09-22, 15:07
Medlem
kukflashs avatar
Jag har en T-shirt som det står ”Bandmongos” på. Ser ut som orginal-loggan men en mongolid som riktar en pistol mot sig själv och istället för 1% så står det 47% (kromosomer)

Brukar ha den T-shirten ute och visst har man fått blickar av någon tönt men inte mer än det
Citera
2017-09-22, 16:14
Medlem
Citat:
Då fungerar det naturligtvis men det var inte så diskussionen gick. Diskussionen handlade istället om en generell överenskommelse att allt som har klubbens logga tillhör klubben. Riktigt så enkelt är det inte.

Inledande diskussion var huruvida man får bära HA/BMC plagg med fullständiga namn eller logga.
Juridiskt ja, men det kan ge civilrättsliga problem.
Moraliskt, nej det är bara fel.

Du är intresserad av moraliska frågor. Det är inte jag. Jag är intresserad av det juridiska. Dessutom var det faktiskt användaren distans som påstod att jag hade fel och det var alltså distans som drog upp det juridiska med varumärkesskydd. [/quote]

Nu svarade jag utifrån grundinlägg. Men varumärkesskydd gör att du civilrättsligt kan tvingas på uppmanan rätten att uppge leverantör av sagda plagg.

Kan vara fråga om egenmäktigt förfarande. Vad som händer om man sätter sig på en ultrasuperdupertuff HA-medlems motorcykel beror nog rätt mycket på vem som sätter sig på den. Och du vet inget om mig.
[/quote]
Om du skadar mc:n, ja då är det egenmäktigt förfarande och du är skyldig att ersätta skadan.
Jag behöver inte veta ett skit om dig. Och inte heller behöver det vara något riktigt bad ass som äger hojen. Jag är ingen hårding men du skulle ångra djupt om du utan lov satt på min hoj. Sen kan du vara vem fan du vill.

Finns inget rättsligt stöd för att dra någon med ett plagg till rätten.

Civilrättsligt finns det stöd för det!!

[/quote]
Citera
2017-09-22, 17:58
Medlem
Jag personligen har många plagg med support 81 eller support 184! Man får ALDRIG gå runt och hota folk i HA:s eller Red Devils namn, bara för att du har support kläder på dig! Bandidos kläder..... FY FAN! VEM VILL HA DET😁
Citera
2017-09-22, 18:31
Medlem
Z.O.Gs avatar
Citat:

Om du skadar mc:n, ja då är det egenmäktigt förfarande och du är skyldig att ersätta skadan.
Jag behöver inte veta ett skit om dig. Och inte heller behöver det vara något riktigt bad ass som äger hojen. Jag är ingen hårding men du skulle ångra djupt om du utan lov satt på min hoj. Sen kan du vara vem fan du vill.
Lär dig citera korrekt din flarnhane. Och nej, skadar man en motorcykel så är det skadegörelse och inte egenmäktigt förfarande.
Citat:
Civilrättsligt finns det stöd för det!!
Hänvisa till lagrum! (dvs lag och paragraf eftersom du antagligen inte vet vad lagrum innebär)
Citat:
Ursprungligen postat av Trelleborg70
Jag personligen har många plagg med support 81 eller support 184! Man får ALDRIG gå runt och hota folk i HA:s eller Red Devils namn, bara för att du har support kläder på dig! Bandidos kläder..... FY FAN! VEM VILL HA DET😁
Vem vill vara en sådan förlorare att denne klär sig i wannabe/fanboy kläder till ett losergäng? DU är inte ens en loser, du är en beundrare av losers.
Senast redigerad av Z.O.G 2017-09-22 kl. 19:13.
Citera
2017-09-23, 13:49
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doodi

För att klargöra så får mer eller mindre vem som helst ha någonting där det står "support red and white" och liknande, men om det står "Hells Angels" på tröjan/klistermärket/etc så får bara medlemmar ha dem.

"Mer eller mindre", du menar väl vem som helst? Såg en riktigt smutsig a-lagare på stans värsta hängställe (parkbänk) för dylikt klientel med Support 81-hoodie.
Muppfaktorn på att ha supportkläder från sitt favoritgäng utan att vara hängis eller propp får Raffa att likna Pablo Escobar.
Citera
2017-09-23, 14:39
Medlem
Doodis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
"Mer eller mindre", du menar väl vem som helst? Såg en riktigt smutsig a-lagare på stans värsta hängställe (parkbänk) för dylikt klientel med Support 81-hoodie.
Muppfaktorn på att ha supportkläder från sitt favoritgäng utan att vara hängis eller propp får Raffa att likna Pablo Escobar.
Nej, jag menar mer eller mindre alla. Utan att egentligen veta säkert så skulle jag tro att tidigare medlemmar som blivit "bad standing" ens får ha på sig supporterkläder, men jag kan ha fel.

Tro mig, jag håller fullständigt med om muppfaktorn. Varje gång jag ser en halvt utvecklingstörd svennebanan som åker runt med "support red and white" klistermärken på deras risiga Volvos så dör en liten bit av mig inombords.
Citera
2017-09-23, 15:42
Medlem
Citat:
Lär dig citera korrekt din flarnhane. Och nej, skadar man en motorcykel så är det skadegörelse och inte egenmäktigt förfarande.
Hänvisa till lagrum! (dvs lag och paragraf eftersom du antagligen inte vet vad lagrum innebär)

Vem vill vara en sådan förlorare att denne klär sig i wannabe/fanboy kläder till ett losergäng? DU är inte ens en loser, du är en beundrare av losers.

Den store Z.O.G har "talat", det tid inte lång tid innan påhopp började. Slut på argument?

Skadegörelse är en medveten handling.
Egenmäktigt förfarande kan det bli om du skadar fordonet (utan uppsåt) så att ägaren inte kan nyttja det som tänkt.

Lagutrymmet ligger i CIVILRÄTT
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in