Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-21, 11:31
  #1
Medlem
power.rangerss avatar
Jag har sett att det finns exempelvis Bandidos tröjor till salu ute på nätet(menar ej väst) Om man köper en sån där, kan det då få följder? Är det tillåtet att bära dessa klädesplagg med MC gängens logga på? Är det inte så att MC gängen tjänar pengar på försäljningen av kläderna?

Jag har inga planer på att köpa, men tanken slog mig bara.
Citera
2017-09-21, 11:35
  #2
Medlem
Z.O.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av power.rangers
Jag har sett att det finns exempelvis Bandidos tröjor till salu ute på nätet(menar ej väst) Om man köper en sån där, kan det då få följder? Är det tillåtet att bära dessa klädesplagg med MC gängens logga på? Är det inte så att MC gängen tjänar pengar på försäljningen av kläderna?

Jag har inga planer på att köpa, men tanken slog mig bara.
Finns givetvis ingen lag som hindrar dig från att bära deras logotyp. Däremot kan man ju tänka sig att de har synpunkter på det.
Citera
2017-09-21, 11:54
  #3
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Z.O.G
Finns givetvis ingen lag som hindrar dig från att bära deras logotyp. Däremot kan man ju tänka sig att de har synpunkter på det.

Och då kan man ju nämna att "synpunkter" = spöar skiten ur dig och kanske väljer att böta dig...
Citera
2017-09-21, 11:58
  #4
Medlem
vargvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Och då kan man ju nämna att "synpunkter" = spöar skiten ur dig och kanske väljer att böta dig...

Så extrema är dom inte. Dom tjänar pengar på det och du får inte spö eller böter för att ha köpt en HA-tröja på nätet ifrån dom själva. Däremot ifall du bär en väst och nyttjar deras namn är något helt annat.

HA och Bandidos har kommit på att dom kan tjäna miljoner helt vitt på folk som tycker att dom är balla att bära en tröja, halsband etc med HA. Det finns till och med energidrycker, kalsonger, strumpor med mera.

Liksom det så kan du även köpa supporter-prylar av diverse MC-klubbar.

Att bära en tröja dödar ingen, däremot att nyttja ett namn och en väst som liknar deras är aja baja.
Citera
2017-09-21, 12:53
  #5
Medlem
Kongruensbojds avatar
När ett snöskotergäng i Norrland började kalla sig själva för Fjälls Angels fick de HA efter sig. Allt enligt en Aftonbladetartikel jag minns från slutet av 90-talet eller så.
Citera
2017-09-21, 13:06
  #6
Medlem
mpees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
När ett snöskotergäng i Norrland började kalla sig själva för Fjälls Angels fick de HA efter sig. Allt enligt en Aftonbladetartikel jag minns från slutet av 90-talet eller så.
Nu blir jag nervös...precis signat upp för en fisketävling med lagnamnet Hells Anglers.
Citera
2017-09-21, 13:19
  #7
Medlem
irrelevants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mpee
Nu blir jag nervös...precis signat upp för en fisketävling med lagnamnet Hells Anglers.

Ja, där sprutade eftermiddagskaffet ut över skrivbordet, tack.
Citera
2017-09-21, 13:24
  #8
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mpee
Nu blir jag nervös...precis signat upp för en fisketävling med lagnamnet Hells Anglers.

haha, dagens skratt. Tack för den!
Citera
2017-09-21, 13:40
  #9
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mpee
Nu blir jag nervös...precis signat upp för en fisketävling med lagnamnet Hells Anglers.

Där vi sitter i våra båtar och dricker Hells Mangers.

Men på riktigt så var det ett MC-gäng som tvingade en klädaffär att ta bort en tröja med tröja med visst tryck. Mycket länge sen, tror det var i stockholm.
Citera
2017-09-21, 14:01
  #10
Medlem
Mulla Krekars avatar
Jag tror inte de blir så glada i att vem som helst bär deras logotyp. Men de säljer ju själva support-plagg med t.ex. Support 81 (8=H 1=A, HA). Men inte med original-loggan på.
Citera
2017-09-21, 14:04
  #11
Medlem
vargvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Där vi sitter i våra båtar och dricker Hells Mangers.

Men på riktigt så var det ett MC-gäng som tvingade en klädaffär att ta bort en tröja med tröja med visst tryck. Mycket länge sen, tror det var i stockholm.

Kan vara på grund att dom inte tjänade pengar på det.
Citera
2017-09-21, 14:07
  #12
Medlem
Det råder nog en och annan oskriven lag bland MC-klubbar, men jag tror inte dessa klubbar har speciella lagar. Kanske i framtidens Sverige, beroende på hur mycket U-land det blir av det här.
__________________
Senast redigerad av hicku 2017-09-21 kl. 14:13.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback