2017-09-21, 01:24
Medlem
fibbe123s avatar
Tjena har funderat på att göra utlandstjänst men det som jag funderar lite på är ifall det är stor chans att bli beskjuten eller dö i värsta fall. Känns som att ingen knappt dör när dem är ute och krigar. Antar att jag har sett för mycket filmer och spelat för mycket spel. Det jag har läst så ska det tydligen inte vara något likt det jag har sett på film där folk blir skjutna från höger och vänster Hoppas ni inte ser mig som en jubel idiot!
Citera
2017-09-21, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fibbe123
Hoppas ni inte ser mig som en jubel idiot!

Jo, lite men antagligen mindre än de som sköter intervjuerna till försvarsmakten...
Citera
2017-09-21, 02:43
Medlem
0.999...s avatar
Citat:
Tjena har funderat på att göra utlandstjänst men det som jag funderar lite på är ifall det är stor chans att bli beskjuten eller dö i värsta fall. Känns som att ingen knappt dör när dem är ute och krigar. Antar att jag har sett för mycket filmer och spelat för mycket spel. Det jag har läst så ska det tydligen inte vara något likt det jag har sett på film där folk blir skjutna från höger och vänster Hoppas ni inte ser mig som en jubel idiot!

Särskriver man jubelidiot så är man ingen jubel idiot! Jag tycker du skall tuta och köra, det värsta som skulle hända är att dom säger nej. Skulle det mot förmodan ske så finns det alltid andra vägar. För ett par år sedan var Ukraina och då främst Azov-bataljonen i ropet men nu är det återigen Syrien som är "the shit". Se om du kan ta värvning bland kurder men var beredd att dom kan vara lite trötta på äventyrliga västerlänningar vid det här laget.

Se för fan inte till att bli fångad bara, du riskerar isåfall bli känd för omvärlden på ett väldigt oskönt sätt. Lycka till från mig till dig!
Citera
2017-09-21, 03:18
Medlem
Horbock.i.Fjugestas avatar
Rent statistiskt är det inte speciellt vanligt att soldater i utlandstjänst dör i strid. Av de som dött har minst 80% gjort det pga olyckor.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/List...tyrkans_tjänst

Även om sannolikheten att du dör är låg ska du dock inte räkna med att det kommer bli någon nöjesresa. Tycker du att det är jobbigt att hamna i strid vet jag faktiskt inte varför du alls vill söka. Det var väl några svenskar i Mali som skadades i granatattack nyligen och sådana händelser tycker jag att du som minimum bör vara beredd på.
Citera
2017-09-21, 05:02
Medlem
fibbe123s avatar
Kanske låter sjuk i huvudet nu. Jag skulle inte ha några som helst problem att dö ute i strid utan det skulle nästan vara en hyllning att få dö för sitt land. Har läst lite om att dem som inte är rädda över att dö ute i krig blir oftast dem bästa soldaterna men jag vet inte.

Sen kanske också detta låter konstigt men jag tycker om uppmärksamheten man får om man t.ex räddar eller gör några "hjälte uppdrag" dock vill jag inte vara och kriga för att få uppmärksamhet mer att jag känner att landet behöver en ny vändning. Sverige består mestadels utav ett gäng kärringar. 95% utav mina vänner som är runt 17-20 år. Skulle aldrig få tanken att göra lumpen.

Hade varit kul att hugga av huvudet på en äcklig is medlem
Senast redigerad av fibbe123 2017-09-21 kl. 05:34.
Citera
2017-09-21, 06:08
Medlem
Citat:
Kanske låter sjuk i huvudet nu. Jag skulle inte ha några som helst problem att dö ute i strid utan det skulle nästan vara en hyllning att få dö för sitt land. Har läst lite om att dem som inte är rädda över att dö ute i krig blir oftast dem bästa soldaterna men jag vet inte.

Sen kanske också detta låter konstigt men jag tycker om uppmärksamheten man får om man t.ex räddar eller gör några "hjälte uppdrag" dock vill jag inte vara och kriga för att få uppmärksamhet mer att jag känner att landet behöver en ny vändning. Sverige består mestadels utav ett gäng kärringar. 95% utav mina vänner som är runt 17-20 år. Skulle aldrig få tanken att göra lumpen.

Hade varit kul att hugga av huvudet på en äcklig is medlem

Haha pajas, tror nog att du har kollat på för mycket filmer..
Citera
2017-09-21, 08:41
Medlem
borrizs avatar
Tror du skall börja med att gå med i Hemvärnet, där har du en chans att testa krigarlivet så nära IRL du kan komma.
Citera
2017-09-21, 11:36
Medlem
0.999...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horbock.i.Fjugesta
Rent statistiskt är det inte speciellt vanligt att soldater i utlandstjänst dör i strid. Av de som dött har minst 80% gjort det pga olyckor.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/List...tyrkans_tjänst

Även om sannolikheten att du dör är låg ska du dock inte räkna med att det kommer bli någon nöjesresa. Tycker du att det är jobbigt att hamna i strid vet jag faktiskt inte varför du alls vill söka. Det var väl några svenskar i Mali som skadades i granatattack nyligen och sådana händelser tycker jag att du som minimum bör vara beredd på.

Dom allra flesta utlandsvändorna har varit en "walk in the park". Det är kanske 10-15 sådana som har varit heta sett till risken att bli skjuten till döds. Det blir svårt att jämföra med regelrätt krig då. Som du säger så är olycksrisken betydligt större.

Gör du t.ex. en 01:a i Afrika kan du inte heller räkna med adekvat sjukvård eller att man blir utflugen i rimlig tid. Det är lite av ett under att det gått så pass bra som det faktiskt har gjort. Svenskar verkar ha en kombination av intelligens och naivitet som har räddat dom mer än en gång, jag vet inte annars hur man skall beskriva det.
Citera
2017-09-24, 13:10
Medlem
Chansen att få åka utomlands är inte direkt stort sålänge du inte är på något specialförband, typ alla vill åka utomlands så som vanlig basse äre inte lätt att komma iväg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in