2017-09-20, 16:45
Medlem
Varning för Företagsopinion

Företagsopinion skickar nu ut (till företag) en 'blankett' som avsikligt utformats så att den liknar något som SCB / Skatteverket / AF skulle kunna ha skickat ut.

Det ser ut som en enkät för hur företaget skulle kunna få nytta av 'nya medborgare'. Men avslutas med plats för behörig namntekning att teckna ett avtal om annonsering för 6395:- kr per år (vilket endast får sägas upp skriftligt).

Avsändaren påstår sig vara ett estniskt företag vid namn Företagsopinion OU (aka "FO") med uppgivet org.nr 14201274 och domänadress www.Foretagsopinion.se

Även omnämnt i en annan tråd: (FB) nummerupplysningen.se uppenbart bedrägeri

Det enda positiva med detta inplastade pappersutskick i drygt A4-format, är att det innehåller ett C4-svarskuvert med "Mottagaren betalar portot" och adressen "SVARSPOST, 20692062, 110 05 Stockholm". Dvs om många fyller detta kuvert med valfritt innehåll till en totalvikt om 100g eller ännu hellre 250g och lägger det på en postlåda, så kommer sannolikt PostNord att göra sitt bästa för att driva in dessa portopengar.
Citera
2017-09-21, 12:16
Moderator
HelgeBuks avatar
Japp, fick det också igår. Vad ska man fylla med för kul tro? Tänkte nån gammal tidning med ett tiotal ostskivor strategiskt placerade i mitten. Och så kanske lite grus för att få upp vikten.
Citera
2017-09-21, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Japp, fick det också igår. Vad ska man fylla med för kul tro? Tänkte nån gammal tidning med ett tiotal ostskivor strategiskt placerade i mitten. Och så kanske lite grus för att få upp vikten.
Jag kommer att skicka några skivor lagom rutten skinka och en tillplattad blodig tampong. 80 procent säker på att detta är blattar i någon form och de är känsliga för "smutsiga" djur och "smutsiga" perioder.
Citera
2017-10-20, 15:19
Medlem
Tjejen fick detta till sitt företag. Vad det gäller returposten, kan jag bara dra vanliga A4-kopior av svarskuvertet och lägga dessa på brevlådan? ett 500-pack pappersark kostar ju inte så mycket, så om de måste betala några kronor för varje kopia jag lägger i brevlådan är det ju lätt att göra det olönsamt för dem.

Någon som vill ha en bild av returkuvertet?
Citera
2017-10-21, 13:17
Medlem
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blavahan
Någon som vill ha en bild av returkuvertet?

Gärna

Lägg ut!
Citera
2017-10-23, 15:42
Medlem
Här är en bild av returkuvertet, skickar även med en för deras tidigare scam, Bolagsupplysningen. Det är bara att skriva ut ett par tusen ex och lägga på lådan.
https://ibb.co/fTv336
https://ibb.co/cpLmO6
Citera
2017-12-20, 14:18
Medlem
ormbitens avatar
Fick också en blankett av "Företagsopinion" idag med posten.
"PROPÅ 2017, Arbetsmarknad, Migration - Invandring"

Första man tänker är att det är en myndighetsblankett, oerhört lik en blankett från Skatteverket eller Försäkringskassan. Och så finns det skrivna internet-länkar på blanketten...
www.arbetsförmedlingen... etc.

Riktigt snyggt gjort får jag säga, mycket sofistikerat gjort, jag förstår VERKLIGEN att en del blir lurade. Betydligt snyggare och mer verklighetstrogen blankett än tidigare utskick från "Bolagsupplysningen" och "nummerupplysningen". Den som har gjort den här blanketten har verkligen tänkt till över hur man ska lyckas lura så många som möjligt...

Denna propå är utskickad till dig som har ett företag registrerat i Sverige i någon form.
Sverige har de senaste åren tagit emot ett stort antal människor som skall ut på arbetsmarknaden och kommer att ta emot fler de närmaste åren, enligt prognoser, Detta genom bl.a. anhörighetsinvandring,
asylinvandring och arbetskraftsinvandring. Många av dessa människor kommer att få stanna i Sverige på uppehållstillstånd, arbetstillstånd och en del kommer att bli nya svenska medborgare. De som har kommit och som kommer att anlända under de närmaste åren har skiftande bakgrund, utbildning och arbetslivserfarenhet. Många är välutbildade men de finns också de som har liten, ingen utbildning eller arbetslivserfarenhet alls.

Ifyllnad på nästa sida.

Frågor på blanketten... Där man ska kryssa ja eller nej med mera.

Kan ert företag tänka sig att erbjuda instegsjobb till nyanlända och invandrare?
(Lönekostnaden kan subventioneras med upp till 80%)

Kan ert företag tänka sig att erbjuda nystartsjobb till nyanlända och invandrare?
(Lönekostnaden kan tänkas subventioneras med upp till 17281 kr per månad)

Kan ert företag tänka sig att erbjuda Traineejobb till nyanlända och invandrare?
(Lönekostnaden kan subventioneras med upp till 80%)

Kan ert företag tänka sig att erbjuda arbetspraktik för nyanlända och invandrare utan erfarenhet av svenskt näringsliv? (Handledararvode utgår)

Vilken är den lägsta utbildningsnivån ni kan ha i ert företag? (Flera svarsalternativ)

Krävs det körkort för att arbeta i ert företag?

Vilken lägstanivå på svenskakunskaper krävs i ert företag?

Vilket språk kan man kommunicera på i ert företag? (Flera svarsalternativ kan markeras)

Tycker du att det var enkelt att förstå instruktion, beskrivning i detta propåformulär?

Och så målar man på med namnteckning och datum längst ned där det med ihop-tryckt text framgår att man tecknar ett bindande avtal om annonsering hos "Företagsopinion" för 6395 kr per år.

Sista sidan på blanketten är en LÅÅÅÅÅÅÅÅNG text om avtalet i sin helhet, mer eller mindre hopplös att läsa igenom då allt är ihop-skrivet i en enda lång radda. Och på sista raden avslutas att en eventuell tvist ska avgöras i Estnisk domstol.

Ja det finns nog många ouppmärksamma företagare som går på detta, och det finns nog uppenbarligen en hel del av dom som betalar också...

Själv la jag i några skivor knäckebröd i svars kuvertet och la det på postlådan.

Om varje svensk företagare som har mottagit blanketten kunde göra det med ett par kuvert så kanske det börjar kosta lite pengar för dom...
Citera
2017-12-21, 22:44
Medlem
Rigor Mortiss avatar
Fick möget idag i brevlådan. Vad jag kan bedöma är det företaget i stort behov av några veckors direktreklam så jag tänkte använda svarskuvertet för att hjälpa dem med det...
Citera
2017-12-22, 10:32
Medlem
Rigor Mortiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rigor Mortis
Fick möget idag i brevlådan. Vad jag kan bedöma är det företaget i stort behov av några veckors direktreklam så jag tänkte använda svarskuvertet för att hjälpa dem med det...
Sådärja, då har det gått iväg ett välmatat kuvert till dem. God Jul önskar Golden Shower AB!
Citera
2017-12-23, 09:56
Medlem
Av mig fick dom Biltemas reklamutskick och så mycket papper som det öht rymdes.. Funderade på använt skithuspapper eller bikarbonat, men fegade ur.
Är det ingen som luskat reda på personen? Företaget registrerat i Estland
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in