2017-09-20, 12:42
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av woldemort
Sd har röstat som moderaterna i riksdagen i alla frågor. Dvs privatisering, nedmontering av välfärden och öppna dörrar för invandring

Så är det ju inte, tyvärr. https://www.svd.se/s-och-sd-rostar-allt-mer-likt-i-riksdagen
Citera
2017-09-20, 13:03
  #38
Medlem
Snarkarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Synd att det inte finns ett SVD (då menar jag inte tidningen) utan SverigeVänsterDemokraterna, ett parti som vill Lämna EU, starkt begränsa invandringen, återinföra lag och ordning genom att skärpa alla straff och sluta dalta med kriminella, öka det sociala skyddsnätet genom förbättrad sjukvård, skola och åldringsvård. Dvs ett parti som plocka det bästa ur alla sidor av vänster-högerskalan.
Du får min röst om du eller någon annan startar det partiet
Citera
2017-09-20, 13:15
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Jag har röstat S i många val. Men nu är jag sugen att rösta på SD. Problemet är jag vet inte vart dem står??

Men iallafall.

SD är en kontrollerad opinion. När SD vinner så kommer vi att så smått börja offra mer och mer frihet för att få bukt på kriminaliteten och terrorismen. Alla kommer vara helt okej med att vara totalövervakad för man har inget att dölja plus att man är rädd för terrorister.

Kom i håg att SD alltid sätter Israel först. Kan vara bra att veta om man ska lägga sin röst där. Så vilken sida? George Orwells sida.
Citera
2017-09-20, 13:45
  #40
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Fan också. Då blir det fortsatt S röstande. Blir spännande valår nu. KD och L kommer säkerligen åka ur Riksdagen. Ett av dem minst.
Välkommen.
Har själv gått från S till SD de senaste två valen. Men nu lär det bli slut på det.
Jag röstade på SD tack vare deras inställning i invandrarfrågan. Nu har de blivit så pass starka att de blivit ett regeringsalternativ o då har de enl mig, valt fel.
Hade de valt vänster hade jag fortsatt rösta på dem. Men aldrig att jag lägger min röst till M.

Min förhoppning är att mittenpartierna i stället, skippar borgerligheten o går i koalition med S. Förbannat synd då jag anser att ett SD på 10-15% skulle vara riktigt bra i en regering.
Citera
2017-09-20, 13:46
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Så är det ju inte, tyvärr. https://www.svd.se/s-och-sd-rostar-allt-mer-likt-i-riksdagen
Sen säger det inte så heller utan att se på vad man röstat om. En hel del handlar säkert om rätt triviala rutinsaker som inte har så mycket med politisk åskådning att göra.

Vad man gärna vill göra är att förenkla politiken med stereotyper men då missar man sakfrågorna. Ingen är vänster eller höger, egentligen tycker vi olika om olika frågor. Vill man vara seriös om det får man sätta sig in i saken djupare och bedöma vilka frågor som är viktiga för en och hur partiet ställer sig i de frågorna. Annars handlar det helt om förtroende och ethos och då är det bara att gå på magkänsla.

Med det sagt vill jag minnas att SD sökt samarbete med moderaterna flitigt hitintills vilket de förmodligen kommer fortsätta med. Vad skulle alternativet vara?
Citera
2017-09-20, 14:11
  #42
Medlem
Overminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Synd att det inte finns ett SVD (då menar jag inte tidningen) utan SverigeVänsterDemokraterna, ett parti som vill Lämna EU, starkt begränsa invandringen, återinföra lag och ordning genom att skärpa alla straff och sluta dalta med kriminella, öka det sociala skyddsnätet genom förbättrad sjukvård, skola och åldringsvård. Dvs ett parti som plocka det bästa ur alla sidor av vänster-högerskalan.


Det där låter helt jävla underbart. Det där vore en dröm som kom sann. Tänk om S och SD kunde slås ihop.
Citera
2017-09-20, 14:36
  #43
Medlem
Jag tycker nog att vem som knullar vem och hur inte är en partifråga.
Citera
2017-09-20, 14:54
  #44
Medlem
Neroxxs avatar
Ett bra tips att göra inför sitt val av parti är att göra en lista med tex de tio mest viktigaste punkterna för dig (listan kan förstås innehålla både mer och mindre punkter) för att sedan jemföra dessa punkter och se vilket parti som passar bäst in på dina viktigaste frågor. Ett bra sätt är även att rangordna dessa tio punkter efter ett poängsystem så att tex plats ett är värt tio poäng, plats två är värd nio poäng osv osv .

För i många fall så är det så att man väldigt sällan kan hålla med ett parti (oavsett vilket egentligen) om allt som de tänker och tycker, med detta system får du ut ett parti som passar dig bäst. Sedan är det förstås upp till den enskilde att välja ifall det passar så pass mycket att det är värt en röst.

Man kan även göra detta system lite mer avancerat, att tex ha en lista med tio saker man absolut inte vill att det parti man rösta på ska stå för, rangordna dem i ordning från värst på högsta och ge den minus tio osv osv.

Ett tillägg till detta system är att man tex kan ha X antal punkter som absolut inte får finnas med för det parti man ska rösta på, finns någon av dessa punkter med så "kvalar" inte partiet in och går inte vidare i till nästa gallring.
__________________
Senast redigerad av Neroxx 2017-09-20 kl. 14:59.
Citera
2017-09-20, 15:14
  #45
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Synd att det inte finns ett SVD (då menar jag inte tidningen) utan SverigeVänsterDemokraterna, ett parti som vill Lämna EU, starkt begränsa invandringen, återinföra lag och ordning genom att skärpa alla straff och sluta dalta med kriminella, öka det sociala skyddsnätet genom förbättrad sjukvård, skola och åldringsvård. Dvs ett parti som plocka det bästa ur alla sidor av vänster-högerskalan.
Det låter som SD:s partiprogram! Det är bara att rösta SD så får du det du önskar!
Citera
2017-09-20, 15:34
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sazed
Sen säger det inte så heller utan att se på vad man röstat om. En hel del handlar säkert om rätt triviala rutinsaker som inte har så mycket med politisk åskådning att göra.

Vad man gärna vill göra är att förenkla politiken med stereotyper men då missar man sakfrågorna. Ingen är vänster eller höger, egentligen tycker vi olika om olika frågor. Vill man vara seriös om det får man sätta sig in i saken djupare och bedöma vilka frågor som är viktiga för en och hur partiet ställer sig i de frågorna. Annars handlar det helt om förtroende och ethos och då är det bara att gå på magkänsla.

Med det sagt vill jag minnas att SD sökt samarbete med moderaterna flitigt hitintills vilket de förmodligen kommer fortsätta med. Vad skulle alternativet vara?

Det är ju så förvisso, men i några profilfrågor har SD röstat för typiska S frågor. Man har ju röstat mot höjning av brytpunkten. Man bröt ju ut saker ur sista alliansbudgeten tex.

SD har väl försökt att lägga sej mellan S och M i den ekonomiska politiken. Till höger i frågor som lag och ordning, samt till vänster i NATO och EU tex.

Tillsyvene och sist handlar det mest om trovärdighet, då lutar SD åt höger. Men det beror nog mindre på S, utan snarare på V och MP.

Nu är ju migration och integration den allt annat överskuggande frågan. Denna är för tillfället ordnad så att restriktivare politik ligger överlag till höger. Men S har ju tidigare varit realistiska, men i kraft av sina samarbets alternativ; förefaller det vara svårt att se en stramare linje med S vid makten.
Citera
2017-09-20, 15:52
  #47
Medlem
dacks avatar
Det är ju SD som saboterat hela det politiska klimatet i regeringen i och med deras inträde skulle dom inte kommit in så skulle inte dom andra partierna behövt gå i allians med varandra utan att fortsatt köra sin traditionella blockpolitik.

Nu har regeringen slarvat bort tre år på att tjafsa om SD från morgon till kväll och viktiga konkreta beslut för landet har uteblivit vilket skadat landet något katastrofalt på alla plan.
Citera
2017-09-20, 16:47
  #48
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkaren
Du får min röst om du eller någon annan startar det partiet
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Det där låter helt jävla underbart. Det där vore en dröm som kom sann. Tänk om S och SD kunde slås ihop.
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Det låter som SD:s partiprogram! Det är bara att rösta SD så får du det du önskar!
Visst vore det fantastiskt med ett 'humant högerparti'! Jag kommer till 99.8% rösta på SD i alla tre valen 2018, men tycker det fattas en smula humanism i deras framtoning, och de gånger det kommer på tal framstår det mer som valfläsk.

Men när jag läser på deras hemsida så håller jag med dem i stort sett i alla frågor så denna tveksamhet kanske bara är en 'fläkt från det förgångna', men i alla fall.

Jag tror att SD borde satsa på att försöka få in fler kvinnor i partitoppen - i alla fall i de delar som syns i media - dels för att värva fler kvinnliga röstare, och dels för att kvinnor sprider en mer humanare känsla än män även om de säger precis samma sak, och väldigt många röstare går just på känslan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in