• 1
  • 2
2006-01-11, 21:31
Medlem
Seamus Costellos avatar
Plankstek är obegripligt på en massa sätt. Det smakar inge vidare och det görs på en bit bräda.
Jag var i Spanien för ett tagbsen och då slog det mig: det är en felöversättning!
Eftersom det inte finns någon anledning att lägga grejer på en sönderdiskad skärbräda och stoppa in det i ugnen så måste det vara nån, någon gång, som besökt Spanien och sett en meny där det stod "a la Plancha", vilket betyder "från grillen". Eftersom amatörkocken inte kunde spanska tänkte han "fränt, laga käk på en planka!" och åkte hem och introducerade rätten, kanske på "Olivlunden" vid Gullmarsplan i Stockholm. Men det är bara en teori.

Vad tror ni? Är plankstek ett gigantiskt misstag?
Citera
2006-01-11, 21:44
Medlem
Siden-Carlssons avatar
Mycket intressant etymologisk spaning! Många språkförbistringar har gett oss svenska "ologiska" ord, bland andra räls (rails) och keps (det stod förmodligen "caps" på lådan som kom från amerikat). Extra intressant blir det såklart av att detta även gett oss en helt ny maträtt, om din teori stämmer.

Dock så vill jag ändå säga ett par ord till plankstekens försvar. Du har helt rätt i att det blivit något som serveras på sämre restaurangers (läs pizzeriors) a la carte-meny, tillsammans med filet mignon black and white och filé oscar.

Men en plankstek gjord av en välhängd biff, riktig bearnaisesås och med fluffig duchessepotatis till är faktiskt en riktig klassiker när det kommer till geniala smakkombinationer. Själva plankan kan man i och för sig skita i, men i alla fall.

Riktigt bra plankstek kan fortfarande ätas på Gothem på Djurgården i Stockholm.
Citera
2006-01-11, 21:53
Medlem
Mysonoxens avatar
Planksteken verkar ha gjort comeback de senaste 5-10 åren. Minns att den fanns nästan överallt när man var och käkade i slutet på 70 talet-början av 80 talet, sedan verkade den försvinna för att dyka upp igen mot slutet av 90-talet.

Rätten lär enligt denna artikel förts in i Sverige från USA av självaste mästerkocken Tore Wretman:

http://www.dalademokraten.se/Article..._DD971.dbp.asp
Citera
2006-01-11, 22:35
Medlem
Svensken Von Svenskens avatar
Jag äter Plankstek (hemma) minst 5 gånger i månaden
Jag har egna hygieniska plankor hemma och jag använder fläskfilé, mos, baconlindade sparris, tomat.
Sen flamberar jag köttet men konjak.
Jag avgudar plankstekar, jag har aldrig fått en dålig plankstek, visst är det lite sjukt åhhh nu måste jag göra en imorgon bara för detta…
Citera
2006-01-11, 22:43
Medlem
Vardons avatar
Pencilinet var väl oxå ett misstag, och tillsammans med planksteken en av dessa saker som gör livet lättare att fortsätta leva :-). Och äta den på bräda är mkt gott och måste väl vara väldans hygienskt då få bakterier överlever i ugnen. Orkar man inte diska kan man köra den genom hyveln.
Citera
2006-01-11, 22:46
Medlem
Siden-Carlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svensken Von Svensken
Jag äter Plankstek (hemma) minst 5 gånger i månaden
Jag har egna hygieniska plankor hemma och jag använder fläskfilé, mos, baconlindade sparris, tomat.
Sen flamberar jag köttet men konjak.
Jag avgudar plankstekar, jag har aldrig fått en dålig plankstek, visst är det lite sjukt åhhh nu måste jag göra en imorgon bara för detta…

Frågan är om det kan kallas plankstek när du vanhelgar receptet med fläskfile och bacon! Mat på planka skulle kanske passa bättre? Eller plankton?
Citera
2006-01-11, 22:54
Medlem
Bultmans avatar
Att servera den på en planka tycker jag är det mest praktiska sättet att servera den rätten. Eftersom man ska ha gratinerat mos så måste man ju tillaga stek och mos samtidigt och man skulle ju inte kunna sätta in en hel tallrik i ugnen för då hade den spruckit eller blivit för varm för att kunna hanteras.
Citera
2006-01-11, 23:27
Medlem
OliTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siden-Carlsson
Frågan är om det kan kallas plankstek när du vanhelgar receptet med fläskfile och bacon! Mat på planka skulle kanske passa bättre? Eller plankton?

Jag kan inte hålla med dig, jag föredrar min plankstek med fint oxkött, hemgjord duschessepotatis, hemgjord bearnaise, champinjonstuvning, baconlindad vit sparris, en halv tomat, tar också gärna majs på sidan om. Att byta ut oxköttet mot fläskfilé går även det bra, trots att dagens fläskkött sällan smakar något.
Citera
2006-01-11, 23:34
Medlem
jag var me då en kille beställde plankstek med pommes...haha...kan tänka mig kocken .."fan ska jag lägga skiten" ...han fick allt på plankan...såg hemskt ut..
Citera
2006-01-13, 15:48
Medlem
silvrs avatar
Nån som har recept? Aldrig provat att laga detta själv.
Citera
2006-01-13, 16:55
Medlem
General Nogis avatar
Plankstek lär ju vara hans majonäs knugens favoriträtt, som han väl antagligen imundigar tillsammans med pommes de terres de frites och sauce bernaise.

Som sagt, roligare kött finns ju...
Citera
2006-01-13, 17:07
Bannlyst
Plankstek + stol = 99 spann...

Fy farao for denna ratt som sa manga gillar och tycker ar 'festlig', ratten stinker ordentligt, nagon namnde Gothem, jaha jovisst, dit tar man Mormor pa en Sondag, for det ar helfestligt att vara en utav 'de' som kakat plankstek nummer 198,472...

Medans Svensson at plankstek...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in